تعریض جاده یزد - ندوشن در دستور کار
به گزارش راه ساری، سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار:سایه سیاه مرگ در جاده یزد به ندوشن که با ترافیک خودروهای سبک و سنگین برای جابه جایی بارهای معدنی روبه رو است، سال هاست که بالای سر شهروندان این شهر تاریخی است، چراکه ناامن بودن جاده و عرض کم آن، همیشه باعث تصادفات منجر به فوت می گردد.

این راه نه تنها ایمن نیست، بلکه تردد بالغ بر 1500 دستگاه خودرو سبک و سنگین در این جاده هر روز کیفیت آن را کاهش می دهد و زمینه برای بروز تصادفات بیشتر فراهم می گردد. رفت و آمد تریلرهای حامل مواد معدنی و تردد آنها در راه ارتباطی ندوشن- میبد و ندوشن- یزد مسائل عدیده ای برای مردم و رانندگان خودروهای سواری ایجاد نموده است. علاوه بر حوادث و تصادفات رانندگی که در کمین رانندگان این راستا است جاده ها نیز به دلیل عبور تریلرها در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته اند. رفت و آمد تریلرهای حامل مواد معدنی در جاده های منتهی به ندوشن به حدی است که این جاده ها را به جاده های مرگ ملقب نموده است.
از سوی دیگر جاده دسترسی به بخش ندوشن به راستا خطرناکی برای اهالی تبدیل شده است و مردم بیش از 15 سال است که منتظرند دسترسی ایمن به شهر و دیارشان پیدا نمایند، اما سرانجامی نداشته است. بخش اعظمی از راستا دسترسی این بخش از محل کارخانه فولاد آلیاژی تا نیوک، جاده باریک روستایی با عرض تقریبی 5 متر است که در آن حتی 2 خودرو به دشواری از کنار هم عبور می نمایند؛ جاده ای با آسفالت بی کیفیت، بدون خط کشی و علائم ترافیکی که کامیون های حامل بارهای معدنی به آن هجوم آورده و طاقتش را طاق نموده اند.
- بهسازی جاده یزد - ندوشن با همکاری معدنکاران
یکی از شهروندان ندوشن می گوید: وضعیت جاده دسترسی به بخش ندوشن در شرایطی نامناسب است. محمد جعفری ادامه می دهد: این بخش، زرخیز است و بیش از 30 معدن فعال و نیمه فعال در آن وجود دارد که اگر اندکی برای توسعه بخش همت نمایند، بسیاری از کاستی ها از جمله جاده که اصلی ترین زیرساخت مورد احتیاج بهره برداران معادن است، اصلاح خواهد شد.
وی می افزاید: مردم بخش از این که ذره ذره از منابع ندوشن برداشت می گردد بدون این که هیچ بهره ای برای آنها به دنبال داشته باشد و حتی برای اشتغال جوانان نیز موثر نبوده است، به تنگ آمده اند و یکی از خواسته هایشان از این محل، احیای جاده یزد به ندوشن است تا عزیزانشان را در این جاده از دست ندهند. وی می گوید: بسیاری از اهالی ندوشن یا در یزد کار می نمایند و رفت و آمد روزانه دارند یا هفتگی به ندوشن مراجعه می نمایند. کامیون های معدنی نیز هر روز در جاده تردد دارند، جاده ای که ایمنی آن حتی از یک جاده روستایی نیز کمتر است. این شهروند اضافه می نماید: مسئولان باید راهی برای ساماندهی این جاده پیدا نمایند و در این راستا از معدنکاران یاری بگیرند چراکه اهالی ندوشن طاقت بیش از این قربانی دادن را ندارند.
- تعدد تصادفات منجر به فوت
یکی دیگر از اهالی ندوشن با اشاره به این که مردم ندوشن 15 سال است که در انتظار تعریض جاده و اصلاح آسفالت آن به سر می برند، می افزاید: این جاده نه ایمن است و نه علائم و تجهیزات ایمنی راه را دارد، از این رو تصادفات بسیاری در این جاده رخ می دهد که بسیاری از آنها منجر به مرگمی گردد. حمید جعفری می افزاید: مسئولان باید در این جاده تردد نمایند تا مسائل آن را درک نمایند چراکه اهالی ندوشن هر روز در این راستا رفت و آمد دارند و هر بار از این که جان سالم به در برده اند خدا را شکر می نمایند. وی می گوید: انتظار زیادی نیست که مسئولان ساماندهی جاده یزد - ندوشن را در اولویت کاری قرار دهند چراکه اگر در طول این 15 ساله هر سال چند کیلومتر از جاده تعریض می شد الان پروژه کامل شده بود.
- رایزنی برای ساماندهی جاده
بخشدار ندوشن با پذیرش همه نقدها اهالی این شهر نسبت به وضعیت جاده می گوید: این موضوع یکی از دغدغه های مسئولان از جمله فرماندار میبد نیز هست و در این زمینه جلسات مختلف و بازدیدهای میدانی بسیاری با حضور مسئولان استان صورت گرفته و قول پیگیری هایی داده شده که امیدواریم محقق گردد. سید بهروز موسوی می افزاید: این جاده 35 کیلومتر طول دارد و تردد روزانه 1500 خودرو سبک و سنگین ترافیک آن را بالا برده است، در حالی که کیفیت جاده بسیار پایین است و باید بهسازی و تعریض گردد.
وی ادامه می دهد: جاده یزد - ندوشن همیشه بستر تصادفات و حوادث ترافیکی است که عمده آنها تلفات جانی دارد و باید برای ارتقای ایمنی جاده تصمیماتی از جمله تعریض جاده را در دستور کار قرار داد. بخشدار ندوشن با اشاره به این که این جاده به جاده مرگ ملقب شده است، اظهار می نماید: بیشترین مشکل این راه حد فاصل کارخانه فولاد آلیاژی و روستای نیوک است.
وی با بیان این که مسائل جاده شامل عرض کم و غیراستاندارد بودن است، می گوید: تاکنون حوادث ناگوار و منجر به فوت در این جاده زیاد رخ داده و ساماندهی آن به یکی از مطالبات مهم و بحق مردم از مسئولان ارشد استان تبدیل شده است که امیدواریم هرچه زودتر مورد توجه قرار گیرد.
موسوی همچنین به نبودن روشنایی، تابلو علائم و خط کشی در این جاده اشاره می نماید و می افزاید: همه این موارد از نقایصی است که از ایمنی جاده کاسته و باید مورد توجه مسئولان و متولیان راه های استان قرار گیرد.
- احتمال اختصاص بودجه ملی
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان یزد با اشاره به برگزاری نشستی با فرماندار و بخشدار ندوشن برای ساماندهی این جاده، اعلام می نماید: در صورتی که اعتبار استانی برای آغاز پروژه تعریض جاده اختصاص یابد، نسبت به جذب اعتبار ملی اقدام خواهیم کرد. علی علیخانی می افزاید: تعریض و ساماندهی این جاده اعتبار بسیار بالایی احتیاج دارد اما اگر فرمانداری بتواند در اعتبارات سال 98، بودجه ای را پیش بینی کند و پروژه در اولویت کار شهرستان قرار بگیرد، امکان تخصیص بودجه ملی وجود دارد. وی درباره کیفیت جاده یزد- ندوشن اظهار می نماید: کیفیتاین جاده در حد یک جاده فرعی مناسب است اما بهره برداری که از آن صورت می گیرد به اندازه یک جاده فرعی نیست. مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده استان یزد درباره ضرورت ساماندهی جاده یزد - ندوشن برای بهره برداری یزدی ها از جاده ندوشن- ورزنه می گوید: اگر این پروژه به قطعیت برسد، کلیات جاده یزد - ندوشن هم باید تغییر کند و بهسازی انجام گردد.
- الزامات تکمیل جاده ندوشن- ورزنه
بخشدار ندوشن می گوید: با کوشش مسئولان برای اجرای جاده ندوشن - ورزنه قطعا باید به ساماندهی جاده یزد - ندوشن هم توجه گردد چراکه یزدی ها برای رسیدن به جاده ندوشن- ورزنه باید از این جاده عبور نمایند که فاقد استانداردهای ضروری است. سیدبهروز موسوی ادامه می دهد: جاده ندوشن- ورزنه 80 کیلومتر راستا یزد به اصفهان را کوتاه می نماید و قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت، از این رو اگر جاده یزد به ندوشن، اصلاح نگردد حوادث جاده ای به مراتب افزایش خواهد یافت.
منبع: همشهری آنلاین