فراوری سرنگ کاربردی در عمل آنژیوپلاستی

به گزارش راه ساری، سرنگ اینفلیتور یکی از تجهیزات یک بار مصرف حوزه قلب و عروق است که نمونه داخلی آن به همت جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف بی نیازی کشور در حوزه واردات تجهیزات پزشکی، فراوری شده و با توجه به اخذ پروانه فراوری از اداره کل تجهیزات پزشکی، وارد فاز فراوری انبوه شده است.

فراوری سرنگ کاربردی در عمل آنژیوپلاستی

محمدحمید سکادفکر، مدیرعامل شرکت فراورینماینده این محصول در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه محصول سرنگ اینفلیتور در عمل آنژیوپلاستی مورد استفاده قرار می گیرد، شرح داد: این محصول در دو بخش باد کردن بالن در عمل آنژیوپلاستی و استنت گذاری (فنرگذاری) به منظور درمان انسداد عروق کرنری بیماران قلبی کاربرد دارد.

وی آنژیوپلاستی را شیوه ای درمانی برای برطرف تنگی رگ های خونی و گرفتگی قلب دانست و شرح داد: این عمل جراحی به دنبال تشخیص قطعی رگ های مسدود شده در قلب (بر اثرکلسترول و ...) انجام گرفته و طی آن نواحی باریک شده در مجرای رگ به یاری باد کردن یک بالن کوچک مخصوص در داخل رگ، باز می شوند.

این محقق دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: همچنین در مواردی که بالون زدن جواب گوی برطرف انسداد رگ های قلبی نباشد، یک وسیله فنرمانند به نام استنت (stent) همراه با بالون مورد استفاده قرار گرفته و رگ را باز نگه می دارد و بدین صورت مانع از عود انسداد رگ می گردد.

سکادفکر، بالون را دارای انواع گوناگون و پرکاربرد در برطرف گرفتگی عروق در نقاط مختلف بدن توصیف کرد و ادامه داد: بسته به نوع گرفتگی، بالون متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و میزان فشار وارده به آن نیز متفاوت خواهد بود.

وی توضیح داد: در بعضی موارد که ترکیبات کلسیمی در گرفتگی رگ ها وجود دارد، انسداد و بستگی رگ به قدری شدید است که ممکن است فشار وارده از سوی پزشک به 30 اتمسفر نیز برسد؛ این در حالی است که عرف آن است که حداکثر تا 23 واحد فشار به بالن وارد گردد.

مدیرعامل شرکت فراورینماینده سرنگ اینفلیتور اعلام نمود: این میزان فشار، میزان بالایی بوده و دستگاهی که بخواهد آن را تأمین کند، باید از دقت بالایی برخوردار باشد؛ بدین صورت که نشتی پس ندهد و شلنگ انتقال دهنده فشار نیز تحمل آن را داشته باشد.

استریل دوباره سرنگ ممکن است مستلزم خطا باشد

سکادفکر با اشاره به یک بار مصرف قید شدن سرنگ اینفلیتور در طرح سلامت، توضیح داد: بعد از آغاز تحریم ها، دستورالعملی از سوی وزارت بهداشت صادر شد مبنی بر آنکه محصولاتی که قابلیت استریل دوباره را دارند، مجدداً استریل شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرند که این موضوع شامل محصول اینفلیتور نیز شد.

وی ارزبری محصول و فراوری نشدن آن در داخل را یادآور شد و اظهار کرد: ریسک استفاده مجدد از این محصول چندان بالا نیست و پزشکان نیز به خاطر فراوری نشدن آن در داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور، به نوعی مجبور به این کار بودند.

این محقق دانشگاه علم و صنعت ایران توضیح داد: از آن جایی که استریل دوباره محصول کار نیروی انسانی است، می تواند مستلزم خطا و باعث انتقال بیماری باشد.

سربلند در آزمون های زیست سازگاری/عملکرد بهتر از نمونه خارجی

وی درباره زیست سازگاری این محصول شرح داد: پس از آن که محصولات وارد مرحله فراوری انبوه شوند، باید آزمون های زیست سازگاری را پشت سر بگذارند. البته زیست سازگاری بر حسب نوع استفاده از محصول، نوعِ تماس با بیمار و ... متفاوت است و هر محصولی باید آزمون های مخصوص به خود را پشت سر بگذارد که محصول سرنگ اینفلیتور نیز از این جهت به عنوان یک محصول زیست سازگار مورد قبول واقع شده است.

مدیرعامل شرکت فراورینماینده سرنگ اینفلیتور با بیان اینکه محصول را مشابه با نمونه ای فراوری نموده ایم که پزشکان بیشترین رغبت را به استفاده از آن نشان می دهند، ادامه داد: به جرأت می توان گفت عملکرد محصول اینفلیتور فعلی از عملکرد نمونه خارجی آن بهتر است.

سکادفکر، پشتوانه این موضوع را انجام تست های بالینی از سوی پزشکان دانست و تأکید کرد: چنان چه پزشکان ایرانی از این محصول استفاده نمایند، قطعاً رضایت کافی را خواهند داشت.

به گزارش خبرنگاران، سالانه 300 هزار عدد نمونه خارجی سرنگ اینفلیتور از کشورهایی همچون فرانسه، چین و ترکیه وارد کشور شده و به واسطه آن مبلغ ارزی معادل 4.5 میلیون یورو از کشور خارج می گردد. در حال حاضر پیش بینی شده محققان کشورمان قادر به فراوری سالانه 120 هزار سرنگ اینفیلتور در کارخانه فراوری این محصول، واقع در مهرشهر کرج باشند که این خط فراوری، صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 950

به "فراوری سرنگ کاربردی در عمل آنژیوپلاستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری سرنگ کاربردی در عمل آنژیوپلاستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید