حریری: دولت پول آب و برق و گاز را سه ماه دیرتر بگیرد ، تامین اقلام بهداشتی برای فقرا لازم است

به گزارش راه ساری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت:: با توجه به اثرات کرونا بر اقتصاد دولت موظف است از کسب و کار های خرد حمایت کند که بخشودگی های مالیاتی برای بعضی اصناف می تواند راه حل معقولی برای عبور از این بحران باشد.

حریری: دولت پول آب و برق و گاز را سه ماه دیرتر بگیرد ، تامین اقلام بهداشتی برای فقرا لازم است

گروه اقتصادی خبرنگاران؛ ویروس کرونا علاوه بر اینکه خطر جانی دارد وسلامت جسمی مردم را تهدید می نماید، مخاطرات بسیاری در بخش های اقتصادی در آخرین ماهی که چشم امید همه کسبه و بازاریان به بازار شب عید بود خسارت های فراوانی به معیشت و درآمد بسیاری از صنوف خرد و کلان وارد نموده است. فعالین اقتصادی و اساتید اقتصاد لزوم حمایت های دولت را با ارائه راه چاره هایی در این گزارش مطرح نموده اند.

تجربه جهانی خاصی در کاهش فشار های اقتصادی جهانی ارائه نشده است

مجید رضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و فعال اقتصادی در مورد تجربه جهانی در حمایت از اصناف گفت: هنوز تجربه جهانی خاصی از حمایت های دولت ها از اصناف نداریم چرا که رویکرد های اقتصادی کشور ها متفاوت از هم است، بعضی کشور ها اقتصاد آزاد را دنبال می نمایند، بعضی اقتصاد متمرکز و بعضی نیز اقتصاد به صورت دولتی اداره می گردد لذا دراین باره تجربه ونقشه راه مطلوبی نداریم.

دریافت هزینه های قبوض به سه ماه بعد موکول گردد

وی درباره راه چاره های داخلی حمایت از مردم و اصناف مختلف گفت: دولت می تواند به طور مثال دریافت پول قبوض آب، گاز و برق را برای دو تا سه ماه به تعویق بیاندازد و اقساط بانکی را از مردم مطالبه نکند، این ها طرح های آنی است که در حال حاضر می توان از آن برای کاهش فشار اقتصادی به مردم یاری گرفت. اگر دولت در دریافت اجرت خدماتی که به مردم ارائه می دهد تامل چند ماهه ای داشته باشد به مردم اجازه می دهد تا با تنفس نسبتا کوتاهی از فضای بحرانی کنونی خارج شوند.

از بی اعتمادی به دولت و فقدان خیریه های واقعی ضربه خوردیم.

وی درباره اهمیت اعتماد بین مردم ودولت در چنین بحران هایی گفت: در مواقع بحران و اضطرار یکی از مولفه های یاری نماینده ای که می تواند اوضاع را سامان دهد و از مسائل عبور کند اعتماد بین دولت و جامعه وتشکل های مردم نهاد است که متاسفانه این موضوع در ایران بسیار کمرنگ شده است، خیریه ها به معنای واقعی درایران خدمات حمایتی ارائه نمی دهند و خیریه هایی که به صورت واقعی فعالیت می نمایند نیز از قدرت چندانی برای حمایت های حداکثری در مواقع بحرانی از قبیل: بحران کرونا برخوردار نیستند لذا ما هم از عدم اعتماد مردم به دولت وهم از فقدان خیریه های حامی ضربه خورده ایم.

تزریق پول راه چاره برطرف مسائل نیست.

مجید رضا حریری درباره حمایت هایی که براساس اقتصاد کنونی ایران از اصناف می توان ارائه داد گفت: در جوامعی که براساس روابط بازار اداره می گردد شرکت های بیمه ای ریسک های ورشکستگی را کاهش داده وبخش های بزرگی از آن را تامین می نمایند، در چنین شرایطی بیمه بیکاری خصوصی به افراد پراخت می گردد، اما در ایران ما باید براساس واقعیت اقتصادی سخن گفت. اتفاق و خبر اصلی در حال حاضر در جهان موضوع بحران است و دولت ها هنوز راه چاره هایی برای جلوگیری از گسترش تبعات اقتصادی ارائه نداده اند، دولت ها در کوشش هستند تا با کاهش تلفات جان مردم را از بیماری نجات دهند تا بعد از کنترل بیماری به خسارت و راه چاره های جبران آن فکر نمایند. تزریق پول به عنوان یارانه به حساب های سرپرستان خانوار در حال حاضر تنها به افزایش تورم می انجامد و تزریق پول نقد رافع مسائل نخواهد بود.

وزارت رفاه از مردم و اصناف حمایت کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: تزریق پول منجر به تغییر قیمت ها می گردد، کما اینکه افزایش قیمت گوشت ومیوه نیز در هفته های اخیر شرایط بازار و احتیاج های معیشتی مردم را با بحران روبرو نموده است. بعضی از افراد جامعه احتیاجمند یاری های مستقیم کالایی هستند، لذا وزارت رفاه با طراحی ساز و کار هایی باید به این مردم خدماتی ارائه دهد، افرادی که تحت پوشش حمایت نهاد های امدادی هستند به راحتی قابل شناسایی هستند و دولت می تواند با دسترسی به آن ها و حقوق بگیران ثابتی که درآمد بالایی ندارند بخشی از احتیاج های معیشتی آن ها را در شب عید تامین کند.

تامین کالا های بهداشتی مورد احتیاج فقرا الزامی است

وی دراین باره شرح داد: به عنوان اولین هدف حمایت های بهداشتی در قالب رساندن کالای بهداشتی و معیشتی به دست خانوار های کم درآمد بسیار لازم است چرا که طبقه برخوردار جامعه می توانند با پول بیشتری کالا های بهداشتی و مواد غذایی را خریداری نمایند، اما اقشار ضعیف جامعه چنین توانایی ندارند. دولت در مواقع بحرانی موظف است تا با یاری های حمایتی و معیشتی از کسبه جزء و کسب و کار های خرد آن ها را تا اتمام دوره رکود از بحران عبور دهد، عدم دریافت اقتصادیات و بخگرددگی های اقتصادیاتی برای بعضی اصناف می تواند راه چاره معقولی برای عبور از بحران و کاهش فشار به مردم واصناف تحت فشار باشد.

شش ماه یارانه سال 99 زودتر پرداخت گردد

رحمان سعادت اقتصاد دان؛ وعضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با ارائه راه چاره های حمایتی دولت از اصناف و اقشار کم درآمد گفت: همان اندازه که عدم ابتلا به ویروس برای آموزش و پرورش مهم بود که منجر به تعطیلی مراکز علمی و آموزشی شد، توجه به معیشت مردم نیز بسیار مهم است. دولت می تواند با عدم دریافت اقساط بانکی و سود هایی که در شبکه بانکی محاسبه می گردد فرصتی به خانواده ها در عبور از بحران کرونایی بدهد. دولتمردان باید متوجه این موضوع باشند که هزینه های مردم در شب عید مضاعف می گردد لذا بخش های رفاهی وزارت رفاه با استفاده از آمار و اطلاعات افراد کم درآمدی که در اختیار دارند می توانند یاری دهنده باشند، ضمن اینکه دولت می تواند با پرداخت یارانه شش ماه سال 99 به صورت کامل به اقشار احتیاجمند آن ها را در عبور از بحران معیشتی شب عید یاری کند.

دولت به مردم سبد کالا اختصاص دهد

استاد اقتصاد افزود: اگر دولت نگران تورم ناشی از تزریق پول است می تواند با سهمیه بندی کالا های مورد احتیاج از مردم و اقشار ضعیف حمایت کند. بخش های خرده فروشی که تعطیل شده اند احتیاج مبرمی به یاری دولت دارند، پیشنهاد می شد در بخش های خرده فروشی با رعایت موازین بهداشتی کالا های مورد احتیاج مردم به صورت بسته بندی به دست آن ها برسد تا مقداری از ضرر و زیان خرده فروشان جبران گردد و خانواده ها نیز کمتر از منزل خارج شوند.

ویروس فقر کمتر از ویروس کرنا خطرناک نیست

رحمان سعادت اقتصاددان خطاب به دولت گفت: هر چه قدر مردم تحت تاثیر ویروس کرونا قرار بگیرند ودولت ازآن ها حمایت نکند به ضرر همه ماست چرا که اگر معیشت مردم تحت تاثیر قرار بگیرد ودرآمد کاهش بیابد، ویروس فقرمنجر به فساد و بزه اجتماعی می گردد و امنیت جامعه را به خطر می اندازد، بنابراین ورود وزارت ر. فاه برای حمایت بیشتر از مردم بسیار لازم است.

ترانزیت کالا های اساسی یک اولویت است

استاد اقتصاد درباره تاثیر گذاری ویروس کرونا بر تجارت خارجی گفت: عموما بحث های اقتصادی سرمایه گذاری وتجارت خارجی فعالیت های ترسو هستند که با کوچکترین خطری به شدت خود را جمع می نمایند و عملا محدودیت را در پیش می گیرند، محدودیت تجارت خارجی در چنین بحران هایی مساله ای کاملا طبیعی است و به همه بازرگانان وفعالین باید حق داد، اما آنچه در این شرایط باید مورد نظر دولت قرار بگیرد تامین کالا های اساسی و ترانزیت کالا های اساسی به نفع مطلوب است تا از شرایط بحرانی عبور کنیم.

تامین کالا های بهداشتی نیز ضرورتی است که دولت باید به صورت قاطعانه به آن ورود کند، امروز مردم با بحران در خرید کالا های بهداشتی روبرو هستند وآنچه از سوی وزارت صمت گفته می گردد که فراوری هست و شرایط عادی است در داروخانه ها و مراکز فروش صورت عینی وعملی ندارد. امیدواریم مسوولین در این بحران کارنامه نامطلوبی مانند بحران های قبلی از خود به جای نگذارند و با تمرکز وعملکرد بهتر خدماتی ارائه دهند. متاسفانه در سطح عملیاتی و زنجیره پایانی مصرف شاهد کندی بسیار و ضعف در خدمات هستیم، حتی دسترسی به ماسک و دستکش نداریم که از ضروریات مبارزه با بیماری به شمار می رود، به نظر می رسد تنها فعالیت دولت در شرایط خطیر کنونی پمپاژ اخبار مثبت وامیدوار نماینده فاقد پشتوانه عملی است که بیشتر به ناامیدی دامن می زند.

تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8441

به "حریری: دولت پول آب و برق و گاز را سه ماه دیرتر بگیرد ، تامین اقلام بهداشتی برای فقرا لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریری: دولت پول آب و برق و گاز را سه ماه دیرتر بگیرد ، تامین اقلام بهداشتی برای فقرا لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید