خبرنگاران رشد 15 درصدی صادرات همدان در اوج تحریم ها

به گزارش راه ساری، همدان- خبرنگاران- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از رشد 15 درصدی صادرات استان در اوج تحریم ها خبر داد و گفت: ارزش صادرات گمرک همدان در چهار ماه نخست سال جاری به 45 میلیون دلار رسیده است.

خبرنگاران رشد 15 درصدی صادرات همدان در اوج تحریم ها

حمیدرضا متین روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز صادرات استان از گمرک همدان از نظر ارزشی به 45 میلیون دلار و به لحاظ وزنی به 222 هزار و 522 تن رسید.

وی افزود: این میزان در مقایسه با پارسال همین موقع از نظر ارزشی 15 درصد رشد و از نظر وزنی 14 درصد کاهش دارد.

متین ادامه داد: واردات کالا از گمرک همدان نیز در این مدت چهار میلیون و 559 هزار دلار به وزن یک هزار و 45 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 59 درصد و به لحاظ وزنی 61 درصد کاهش را نشان می دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از کاهش میزان واردات به عنوان یکی از شاخص های خودکفایی و اعتماد به تولید داخلی یاد کرد و گفت: از این میزان واردات 36 درصد کالای مصرفی، 42 درصد کالای واسطه ای و 23 درصد مربوط به خطوط تولید بوده است.

متین با بیان اینکه صادرات بخش صنعت سهم 25 درصدی از صادرات استان را به خود اختصاص داده است، افزود: موتور کولرآبی مهمترین کالای صادراتی این بخش محسوب می شود و کلینگر خاکستری، شیرخشک صنعتی و سیمان سفید از دیگر اقلام عمده این بخش هستند.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان کالاهای صادراتی صنعتی استان شامل 51 قلم است که به 15 کشور جهان صادر می شود.

متین افزود: صادرات مواد پتروشیمی شیمیایی با 22 میلیون و 892 هزار دلار ارزآوری سهم 51 درصدی از سبد صادراتی استان را به خود اختصاص داده است و رشد چشمگیری در قیاس با سال گذشته دارد.

وی افزود: وازلین غیر بهداشتی و بهداشتی مهترین محصولات گروه 6گانه شیمیایی و پتروشیمی است که هشت کشور مختلف جهان مشتری دائمی آنها هستند.

صادرات در بخش معدن نیز اگر چه نسبت به سال قبل رشد نداشت اما طبق آمارهای متین، 2 میلیون و 90 هزار دلار ارز وارد کشور کرد و فروسیلیس همچنان سردسته محصولات معدنی همدان بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به سهم 19 درصدی بخش کشاورزی در صادرات استان گفت: این گروه از کالاهای صادراتی از نظر ارزشی در مقایسه با سال قبل 62 درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی این گروه از کالاهای صادراتی شامل 15 قلم است که کشمش تیزابی و انگوری گل سرسبد آن به حساب می آید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان یادآوری کرد: 77 قلم کالا در چهار ماه نخست سال جاری از استان به 28 کشور جهان صادر شد.

تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10903

به "خبرنگاران رشد 15 درصدی صادرات همدان در اوج تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد 15 درصدی صادرات همدان در اوج تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید