خبرنگاران سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: در خرید تضمینی گندم تجدید نظر شود

به گزارش راه ساری، تهران- خبرنگاران- سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از فعال شدن واسطه ها برای خرید گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم این محصول استراتژیک را از کشاورزان داخلی تامین و سیلوها را پرکنیم، باید در قیمت خرید تضمینی آن تجدید نظر کنیم.

خبرنگاران سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: در خرید تضمینی گندم تجدید نظر شود

علی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران با تشریح دستور کار امروز - یکشنبه- کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: گزارش وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی گندم توسط وزارت جهاد کشاورزی در جلسه امروز کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: بر اساس این گزارش، میزان خرید گندم از 3.5 میلیون تن گذشته و تقریباً مشابه عملکرد سال قبل است ولی خبرها حاکی از این است که واسطه ها و خریدارانی، گندم را بیشتر از قیمت تضمینی اعلام شده برای سایر مصارف، خریداری می کنند.

کننده مردم شازند در مجلس بیان نمود: این موضوع می تواند علیرغم اینکه تولید گندم امسال نسبت به سال های گذشته افزایش نسبی داشته، خطری باشد برای اینکه ما آنطور که باید پیروز به خرید تضمینی گندم از کشاورزان نشویم.

ابراهیمی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم و پر کردن سیلوها بیشتر به قیمت این محصول بستگی دارد، اضافه نمود: ورود دلال ها و واسطه هایی که برای سایر مصارف و نگهداری این محصول در مناطق مرزی و احتمال خارج کردن آن از کشور وجود دارد، ممکن است نتوانیم با خرید گندم از کشاورزان داخلی سیلوها را پر کنیم.

وی اعلام کرد: باتوجه به اینکه هم قیمت تمام شده این محصول بالاتر است و هم اینکه ما بایستی بتوانیم این محصول استراتژیک را خریداری کنیم، باید در خرید تضمینی گندم تجدید نظر کنیم وگرنه مجبور به واردات گندم با قیمتی حدود 700 تا 1,000 تومان بالاتر از این مبلغ فعلی می شویم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه داد: با توجه به بحث ها و تبادل نظر اجرا شده در این زمینه مقرر شد که این موضوع طی نامه ای به دولت و رئیس مجلس نیز اعلام شود و تا دیر نشده درخصوص قیمت تضمینی گندم تجدیدنظر انجام شود.

ابراهیمی تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان را دستور کار دیگر امروز کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد و گفت: پتروشیمی ها حاضر نیستند کود شیمیایی را به قیمت قبلی بفروشند و قیمت این محصول را تقریباً 3 برابر بیشتر اعلام کرده اند و یارانه ای که برای این موضوع درنظر گرفته شده است کفایت نمی کند کهاین هم هزینه های کشاورزان را افزایش می دهد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی شرح داد: در عین حال این را هم باید در نظر داشته باشیم که پایین بودن قیمت کود شیمیایی، ورود دلان و واسطه ها را زیادتر کرده و عملاً قیمت غیرواقعی کود شیمیایی، فضای توزیع را دچار تنش می کند که بایستی در این خصوص تدابیری اندیشیده شود و قرار شد این موضوع هم در کمیسیون پیگیری شود.

وی ادامه داد: باید گفت این اقدام پتروشیمی ها در شرایط فعلی اقدام نابهنگامی است زیرا که موجب فشار بیش از حد بر کشاورزان می شود.

کننده مردم شازند در مجلس با اشاره به ارائه گزارش سفر اعضای این کمیسیون به مناطق سیل زده و خسارت های ناشی از آن گفت: این گزارش قبلاً به رئیس مجلس شورای اسلامی نیز منعکس شده بود و مقرر شد وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی در نشستی، اقداماتی را که در راستای جبران خسارات و پیشگیری از سیل های احتمالی در آینده را تهیه کرده اند ارائه دهند.

ابراهیمی شرح داد: در جلسه امروز همچنین کارگروه آب کمیسیون گزارشی از وضعیت سدها و اقداماتی اجرا شده در این خصوص ارائه کرد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3497

به "خبرنگاران سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: در خرید تضمینی گندم تجدید نظر شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: در خرید تضمینی گندم تجدید نظر شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید