خبرنگاران عادی انگاری شرایط کرونایی در مازندران

به گزارش راه ساری، ساری - خبرنگاران - کاهش آمار بیماران کرونایی و کم شدن محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی در مازندران آن طور که به نظر می رسد باعث عادی انگاری شهروندان نسبت به خطرات افزایشی شدن دوباره شیوع کرونا و بیشتر شدن فاصله اشان از طرح فاصله اجتماعی شده است.

خبرنگاران عادی انگاری شرایط کرونایی در مازندران

ویروس کووید-19 یا کرونا که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته به طور رسمی وارد مازندران شد، به سرعت این استان را به کانون اصلی شیوع و یکی از استان های دارای شرایط قرمز کشور تبدیل کرد ، شرایطی که همچنان برقرار است و با وجود قرار دادن نام چهار شهر استان در فهرست شهرهای سفید ، تعیین شده است که هیچ از این شهرها هم نه تنها سفید نیستند ، بلکه همچنان در معرض خطر شیوع کرونا با ضریبی همتراز دیگر مناطق استان هستند.

شاید یکی از دلایل قرار دادن نام این شهرها در فهرست سفید ، نزدیکی مناطق شهری استان به یکدیگر و بستری بیمارانشان در مراکز درمانی شهرهای همجوار بوده است و به همین دلیل هم یک روز بعد از اعلام رسمی ، این نام ها هم از فهرست حذف شد تا ثابت شود که کرونا همچنان در مازندران جا خوش کرده است و تنها راه بیرون راندنش حفظ طرح فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل هایی است که وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تاکید دارند.

این روزها یک گشت و گذار معمولی در مناطق شهری و کوچه و خیابان های استان نشان می دهد که دیگر کمتر خبری از ماسک زدن و دستکش به دست کردن است و اگر برخی از افراد همچنان تلاش دارند تا برای حفظ سلامتی خودشان از ماسک استفاده کنند ، زیر سنگینی نگاه دیگران احتمالا بزودی پشیمان خواهند شد تا همرنگ جماعت شوند.

بی اعتنایی به خطرناکی اوج دریافت دوباره ویروس کرونا در حالی است که این ویروس در بدو ورودش به مازندران در سی ام بهمن ماه سال گذشته به واسطه گردشگرپذیری و نزدیکی مناطق شهری و روستایی به هم ، چنان با سرعت سراسر استان را درنوردید که در همان هفته نخست تمامی مراکز آموزشی، اقتصادی و خدماتی استان را به تعطیلی کشاند و به گفته برخی کارشناسان به نوعی استان را فلج کرد.

مازندران از نخستین استان هایی بود که شرایط کرونایی قرمز به خود گرفت و برنامه های محدودیت سازی تا بستن مبادی ورودی استان پیش رفته بود. افزایشی شدن شیوع کرونا در دومین هفته اسفند سال پیش چنان ترمز اقتصاد متکی به گردشگری را کشید که هنوز با گذشته سه ماه حرکتی از آن سر نزده است ،ولی اکنون گویی شهفرایندان مازندرانی همه این مسائل را فراموش کرده و به شرایط عادی برگشته اند ، شرایطی که علاوه بر کوچه و خیابان در دید و بازدیدها و هم نشینی ها ، بازارها ، سلمانی ها و دیگر اماکن دارای فعالیت بیشتر نمود یافته است.

شاید این شهفرایندان یادشان رفته است که کاهشی شدن شیوع کرونا آن هم از اوایل فروردین ماه سال جاری نتیجه فعالیت شبانه روزی کادر درمانی ، مدیریت بی تعارف مسئولان و مهم تر از همه رفتار محتاطانه خودشان بوده است ، رفتاری که اگر در هفته دوم فروردین همانند ماه اسفند تا به امروز ادامه می یافت ، می توانست به ریشه کنی کرونا بینجامد.

نکته خطرناک اینجاست که اخیرا شایعه انتها ویروس کرونا و کنترل کامل این بیماری در میان مردم مازندران دهن به دهن می شود و به همین دلیل هم بی تفاوتی مردم نسبت به این ویروس هر روز در حال افزایش است.

این درحالی است که مسئولان به صورت مداوم به مردم هشدار می دهند که نباید نسبت به رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بی تفاوت بود و تا زمانی که دارویی برای ویروس کرونا کشف نشده است سطح هشدارها باید در بالاترین سطح باشد.

استاندار مازندران اخیرا نسبت به رفع خودسرانه محدودیت های کرونایی در استان هشدار داد و گفت : هیچ دستگاهی اجازه تصمیم گیری درباره رفع محدودیت های کرونایی را ندارد و تمامی تصمیمات درباره محدودیت یا کاهش سطح هشدار شیوع ویروس کرونا در ستاد استانی و ملی اتخاذ می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم به عنوان دانشگاه های دوگانه بهداشتی و درمانی استان بارها نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا هشدار دادند. رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران چندین بار در گفت و گو با خبرنگاران و در جلسات عمومی گفت : در صورت عدم رعایت همگانی بهداشت و ورود به پیک دوم ویروس کرونا، آمار مبتلایان و تعداد مرگ و میر افزایش می یابد

سید عباس موسوی گفت : با توجه به اینکه در حال حاضر نیز تعدادی از بیماران مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمان و بیمارستان های استان بستری هستند ، در صورت عدم رعایت با سرعت بیشتری به پیک دوم خواهیم رسید و در صورت ورود به پیک دوم، مراجعه بیماران افزایش یافته و معمولا مرگ و میر بیماران بالا خواهد رفت و در واقع این مسئله به نوعی آسیب جدی به سلامت مردم خواهد زد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز هشدار داده بود : در صورت قرارگیری در موج دوم شیوع بیماری کرونا کنترل آن برای مراکز درمانی استان بسیار سخت خواهد بود.

دکتر سید فرزاد جلالی به خستگی کادر درمانی مازندران اشاره کرد و افزود: در 2ماه اخیر شاهد ترافیک بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شهرستان بابل و مازندران بودیم که منجر به فشارهای زیادی به پرسنل مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شد.

با این وجود عادی انگاری مردم از شرایط کرونا هر روز در حال تشدید است و نه تنها تردد و حضور مردم در اماکن عمومی شدت گرفته ، بلکه مهمانی های خانوادگی و محبت آمیز نیز به روال عادی بازگشته است.

ترس و لرز در بخش های اقتصادی

هشدارهای کرونایی فقط به بخش سلامت استان نیز خلاصه نمی شود و بخش های اقتصادی نیز با وجود از سرگیری فعالیت حدود 90 درصد از صنوف استان هنوز نسبت به بازگشت پیک دوم نگران هستند.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران درباره پیک دوم شیوع ویروس کرونا گفت: کاهش محدودیت فاصله گذاری اجتماعی به موقع تصمیم گیری شد زیرا اقتصاد مازندران تا مرز بحران رفت.

حسینقلی قوانلو تاکید کرد: نباید به هیچ وجه اجازه دهیم وارد پیک دوم شیوع ویروس کرونا شویم زیرا بخش اقتصادی مازندران تحمل خسارات بیش از این را ندارد.

اما شاید اغلب بخش های اقتصادی به چرخه تولید یا خدمات بازگشته باشند، اما مهم ترین صنعت استان مازندران هنوز نیز به دلیل جولان ویروس کرونا در استان در تعطیلی اجباری به سر می برد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران درباره شرایط کنونی استان گفت: آنچه در خیابان ها در حال رخ دادن است ، تداوم خسارات و تعطیلی به بخش گردشگری را به دنبال خواهد داشت.

مهران حسنی افزود: در آستانه سومین ماه از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تاسیسات گردشگری هستیم و تا امروز 150 هزار شغل و حدود 500 میلیارد تومان مجموعه های گردشگری خسارت دیدند.

وی با بیان اینکه خسارت گردشگری مازندران از حد تحمل گذشته است گفت : اگر شرایط آن طوری که در خیابان ها جریان دارد تداوم داشته باشد، آسیب بیشتر به بخش گردشگری دور از انتظار نیست.

بی تفاوتی مردم مازندران در حالی روبه تشدید است که هنوز حدود 10 درصد از اقتصاد استان از نظر اشتغال و 30 درصد از نظر درآمدی به دلیل حضور ویروس کرونا تعطیل است. صنعت گردشگری مازندران به عنوان مهمترین بخش اقتصادی مازندران هنوز به دلیل جولان ویروس کرونا و عدم رعایت نکات بهداشتی در تعطیلی به سر می برد و کارگران این صنعت بیکار و در خطر معیشتی قرار دارند.

تلقی از انتها کرونا اشتباهی خطرناک است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران تاکید کرد: عادی انگاری و تلقی انتها شرایط کرونایی اشتباهی خطرناک است که نباید مردم به آن تن بدهند.

حسین حسن نژاد با اشاره به اینکه مازندران فرایند کاهش در شیوع ویروس کرونا دارد، افزود: این مسئله به معنای انتها ویروس کرونا نبوده و نخواهد بود.

وی گفت که سیاست های عادی سازی اقتصادی و بازگشت صنوف به فعالیت نباید از سوی مردم به معنای عبور از شرایط کرونایی تلقی شود زیرا هدف از این کار نجات معیشت مردم از بحران کرونایی است.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه برخی در دوران پیک شیوع ویروس کرونا نیز نکات بهداشتی را رعایت نمی کردند، گفت: این افراد به نوعی به الگوهای نادرست تبدیل شدند که دیگران را با خود همراه می کنند.

حسن نژاد همچنین با بیان اینکه بخش قابل توجهی از جامعه از زندگی در شرایط سخت کرونایی خسته شده است ، افزود: باید با کار رسانه ای و فرهنگی مردم را همچنان هوشیار نگه داریم.

رفتار مردم با پروتکل های بهداشتی همخوانی ندارد

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران هم گفت: رفتار کنونی مردم مازندران و حضور پرشمار آنها در اماکن عمومی همخوانی با پروتکل های بهداشتی مربوط به ویروس کرونا ندارد.

دکتر صدیقه بابایی رعایت فاصله گذاری اجتماعی را تنها راه جلوگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا بیان نمود و گفت: متاسفانه هر روزه با توجه به عادی شدن حضور عمومی مردم نگرانی از ورود به پیک دوم بیشتر می شود.

وی تصور از انتها کرونا را کاملا اشتباه توصیف کرد و گفت: ویروس کرونا هنوز در بین مردم مبتلا و قربانی می گیرد و اصلا جای هیچ اشتباهی وجود ندارد.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به فرایند کاهشی مبتلایان جدید ویروس کرونا افزود: هنوز نیز روزانه دهها مورد جدید مبتلا در استان مازندران در مراکز درمانی بستری می شوند که نشان از تداوم ویروس دارد.

هیچکس در برابر کرونا در امان نیست

دکتر بابایی همچنین افزود: برخی تصور می کنند که ویروس کرونا دیگر در مردم اثر گذار نیست که این موضوع نیز کاملا اشتباه است. هیچکس نمی تواند ادعا کند در برابر ویروس کرونا مقاوم است یا اینکه این بیماری بر روی او اثر کمی خواهد داشت، پس لازم است همه مردم رعایت سفت و سخت فاصله گذاری اجتماعی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: مراکز و کادر درمانی استان خسته و آسیب پذیر است و وقوع موج دوم کرونا سرریز مسائل را بر دوش کادر درمانی سنگین خواهد کرد.

چرا باید نگران مازندران بود؟

یکی از پزشکان عمومی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: مردم مازندران بیش از هر استان دیگر باید نسبت به ویروس کرونا هوشیار باشند زیرا به دلایل مختلف این ویروس در مازندران از سرعت به مراتب بیشتری برخودار است .

دکتر عمادی افزود: گردشگری پذیری ، تراکم جمعیتی ، روابط سنتی ، نزدیکی مناطق شهری و روستایی و جابه جایی پر تعداد مردم مازندران از بنیادی ترین عوامل سرعت بخشیدن به ویروس کرونا است.

وی توضیح داد : روزانه صدها هزار نفر از مردم مازندران فقط در راستا روستا به شهر به دلیل درهم تنیدگی اقتصادی در تردد هستند که در کمتر مناطق کشور مشاهده می شود. به طور مثال مازندران را با استان کرمان مقایسه کنید خواهید دید که تردد بین شهری مازندران چندین برابر آنها است.

این پزشک عمومی گفت: علاوه بر تردد زیاد بین روستایی و شهری ، مازندران سرشار از بازارهای محلی و سنتی است که حجم تراکم و تجمع بالایی را ایجاد می کند که بهترین فرصت را برای شیوع ویروس فراهم می آورد.

وی افزود : مازندران از نظر تعاملات اجتماعی استانی پر رفت و آمد محسوب می شود و به همین منظور باید با حساسیت بیشتری نسبت اجرای پروتکل های فاصله گذاری اجتماعی در این استان توجه شود.

عمادی شرایط کنونی رفتار مردم مازندران در برابر ویروس کرونا را نگران کننده توصیف کرد و گفت : متاسفانه مردم استان به مرحله رفتار عادی با ویروس رسیده اند در حالی که شرایط درمانی آن عادی نشده است.

این پزشک عمومی با بیان اینکه در یک هفته اخیر تعداد مراجعین مشکوک به ویروس کووید-19 بیشتر شده است ، افزود: تمامی این مسائل ناشی از عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

بسیاری از کارشناسان رفتار این روزها مردم مازندران در برابر ویروس کرونا را بازی باز سلامتشان می دانند ، بازی ای که می تواند نتایج مرگباری نه تنها برای کسانی که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند به بار آورد ، بلکه سلامت جسم و روان و معیشت شهفرایندانی را هم که رعایت می کنند ، تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در24 ساعت منتهی به روز دوشنبه 84 بیمار جدید مشکوک به کرونا در مازندران شناسایی و بستری شدند و در حال حاضر بیمار 399 بیمار مبتلا به کووید 19 در مراکز درمانی استان مازندران بستری هستند.

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9244

به "خبرنگاران عادی انگاری شرایط کرونایی در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عادی انگاری شرایط کرونایی در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید