صنعت یکی از محورهای توسعه میبد است

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/یزد فرماندار شهرستان میبد در جریان بازدید از دفتر خبرنگاران - منطقه یزد، ضمن تشریح محورهای توسعه این شهرستان به سئولاتی که پیرامون حواشی بخش صنعت این شهرستان وجود دارد، پاسخ گفت.

صنعت یکی از محورهای توسعه میبد است

حسین فلاح یخدانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: محورهای توسعه شهرستان میبد با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود شامل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش عالی و توسعه کمی و کیفی آن و توسعه صنعت تعریف شده و خوشبختانه در هر سه محور نیز شاخص استان محسوب می گردد.

وی در مورد ظرفیت های این شهرستان در موضوع توسعه گردشگری میبد به وجود 600 هکتار بافت تاریخی و تک بناهای متعدد قدیمی، برخی صنایع دستی شاخص مانند سفالگری، زیلوبافی و موتابی اشاره نمود که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب این شهرستان می کند.

فلاح همچنین وجود 12 مرکز آموزشی در این شهرستان را نیز پتانسیل قابل توجهی خواند که با وجود این که در سال های اخیر با مسائلی نظیر کاهش دانشجو روبرو بوده است ولی به عنوان یکی از محورهای توسعه شهرستان در نظر گرفته شده و اقدامات موثری نیز برای تقویت و ارتقای کمی و کیفی آن اجرا شده یا در حال اجرا است.

وی در مورد صندلی صنعت این شهرستان نیز از فراوری 25 درصد کاشی و سرامیک کشور در میبد اطلاع داد و اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در این خصوص بومی سازی شدن کامل این صنعت در شهرستان است به نحوی که قیمت تمام شده فراوریات شهرستان را به مراتب نسبت به سایر مناطق کشور کاهش داده است.

راه اندازی مجدد فولاد میبد تا انتها سال

فرماندار در مورد آخرین شرایط صنعت فولاد در این شهرستان نیز اعلام نمود: البته در مقطعی صنعت فولاد در شهرستان با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم شکل گرفت ولی در ادامه درگیر یک سری مسائل مدیریتی و نهایتاً نیز به صورت عملی منجر به تعطیلی این صنعت برای قریب یک دهه شد.

وی اضافه نمود: با پیگیرهایی که در شهرستان انجام شد، اخیراً گروهی برای سرمایه گذاری در این صنعت ورود کردند و با خریداری سهم شریک خارجی واحد فولاد میبد، پیگیر راه اندازی مجدد این مجموعه هستند و در حال حاضر نیز خوشبختانه قریب 100 کارشناس فنی در این واحد در حال فعالیت هستند که امیدواریم تا انتها سال شاهد بهره برداری از آن با اشتغالزایی 400 نفر باشیم.

فلاح در مورد این که برخی از شهروندان میبدی نسبت به آلایندگی صنایع این شهرستان گلایه مند هستند، اظهار کرد: آلایندگی محیط زیستی صنایع تنها مختص شهرستان میبد نیست بلکه دشت اردکان - یزد که میبد نیز در آن واقع شده از این آلودگی ها رنج می برد و لذا اگر قرار باشد که در این رابطه به ویژه در مورد آلایندگی های صنعتی تصمیمی اساسی اخذ گردد باید تمام شهرستان های واقع در این محور، ملزم به رعایت آن شوند.

وی تاکید نمود: اهتمام به موضوع محیط زیست نباید آلوده به سیاست یک بام و دو هوا گردد و مسائلی مانند لابی گری افراد باعث گردد که کسی آن را نقض کند.

عدم صدور مجوز فعالیت صنایع آلاینده در شهرستان

فرماندار با بیان این که در دولت تدبیر و امید هیچ مجوزی برای ایجاد واحدهای آلاینده در شهرستان صادر نشده است، متذکر شد: هر چند رکود اقتصادی باعث کاهش این تقاضای ایجاد واحدهای صنعتی شد، ولی مراجعاتی نیز در این رابطه وجود داشته که در مورد واحدهای آلاینده تا به امروز مجوزی صادر ننموده ایم.

وی راجع به آلودگی شرکت ذوب آهن قراضه موسوم به ایده آل شمش در نزدیکی شهر میبد نیز اظهار کرد: آلودگی این واحد که فعالیت آزمایشی خود را به تازگی آغاز نموده، به مسئولان آن تذکر داده شده است و مسئولان این واحد با توجه به خریداری شدن و در مرحله نصب بودن فیلترهای آن راجع به برطرف این آلایندگی ها تا یکی دو ماه آینده، قول مساعد داده اند.

محدود کردن خسارت معادن با ایجاد مناطق حفاظت شده

فلاح در مورد خسارات معادن بر اراضی طبیعی شهرستان به ویژه مراتع بخش ندوشن هم گفت: هر چند قریب 90 درصد مجوزهای صادر شده در این رابطه در دولت قبل رخ داده و لغو این مجوزها نیز بسیار سخت است ولی کوشش داریم با معرفی دشت میبد و ندوشن به عنوان مناطق حفاظت شده، فعالیت این واحدها را محدودتر کنیم.

وی راجع به تغییرات مکرر در مدیریت شهری میبد و نارضایتی هایی که در رابطه با برخی مسائل شهری وجود دارد، بیان نمود: متاسفانه تغییرات مدیریت شهری در سالهای گذشته ضررهای جبران ناپذیری را به میبد وارد کرد که شاید یکی از علت های وجود نگاه های گاهاً محله ای در شورای شهر بود به نحوی که این نگاه ها باعث فراموشی مسائل کلان تر شهر شده بود.

این مسئول علل دیگری مانند مشلات ناشی از جمعیت بالا و در عین حال پراکندگی زیاد شهر و در عین حال درآمدهای نسبتاً اندک شهرداری از محل ارزش اضافه نموده را نیز یادآور شد و در ادامه ضمن اظهار احترام به تمامی اعضای شورای شهر فعلی گفت: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات شوراهای اسلامی، از شهروندان می خواهیم که نه با نگاه محله ای بلکه با کلان نگری به مسائل، در انتخابات مشارکت نمایند.

فرماندار شهرستان میبد طرح برخی دغدغه ها از سوی برخی افراد در مورد اثرات اجرای شبکه فاضلاب را اشتباه و به ضرر شهروندان میبدی دانست و اظهار کرد: به نظر می آید کسانی که چنین دغدغه هایی را مطرح می نمایند، ارزیابی درستی از آینده ندارند.

حسین فلاح یخدانی در بخش دیگری از گفت وگویی که در جریان بازدید از دفتر خبرنگارانی یزد داشت، از مهمترین طرح های در دست اجرای شهرستان به اجرای شبکه فاضلاب شهر میبد به روش بیع متقابل و با مشارکت بخش خصوصی اشاره نمود و گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی این طرح که با ایجاد 600 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر میبد انجام می گردد، آغاز شده است.

وی در این رابطه طرح برخی دغدغه ها از سوی برخی افراد در مورد اثرات اجرای شبکه فاضلاب را اشتباه و به ضرر شهروندان میبدی دانست و توضیح داد: شهرستان میبد یک شهرستان صنعتی است و از طرفی با توجه به کم آبی های فعلی شهرستان و استان برای تامین حتی پنج لیتر آب برای تخصیص به بخش صنعت نیز مجوزی صادر نمی گردد و این در حالی است که به وسیله شبکه فاضلاب می توان 160 لیتر آب در ثانیه را از فاضلاب شهری استحصال و در جهت اشتغالزایی در شهرستان و جلوگیری از مهاجرت جوانان میبدی، به بخش صنعت تخصیص داد.

فلاح اضافه نمود: این در حالی است که مصرف آب کشاورزی در شهرستان معادل 900 لیتر در ثانیه و مصرف شرب و غیرشرب نیز 270 لیتر در ثانیه است و قطعاً مدیریت 160 لیتر آب بازیافتی جهت بخش صنعت در برابر 1200 لیتر برداشت کنونی در حالی که نهایتاً نیز پساب مصرفی به سفره های آب زیرزمینی بازخواهد گشت، نگرانی بی موردی است و کسانی که چنین دغدغه هایی را مطرح می نمایند، شاید ارزیابی درستی از آینده نداشته باشند.

رایزنی برای تامین اعتبار طرح های نیمه تمام

فرماندار در مورد اجرای طرح روشنایی ضلع جنوبی شهرستان در محور میبد به یزد و گلایه هایی که در این مورد وجود دارد نیز پاسخ گفت: این طرح به طول 25 کیلومتر در حریم شهر واقع شده لذا به جای نصب گاردریل، جدول گذاری شده است و برای تکمیل روشنایی راستا نیز در جلسه با معاون وزیر راه پیروز به اخذ دو میلیارد تومان اعتبار شدیم که امیدواریم با یاری شهرداری تا انتها سال شاهد بهره برداری 30 درصد آن و تکمیل طرح تا انتها نیمه سال آینده باشیم.

وی در رابطه با ساماندهی راستا دسترسی به ایستگاه راه آهن میبد نیز اعلام نمود: تا به امروز 700 میلیون تومان جهت محوطه سازی در این طرح اخذ شده و با نظر مساعدی که مدیر کل راه آهن یزد در مورد طرح دارد، امیدواریم این طرح به همراه تعریض راستا از شش به 12 متر تا شش ماه آینده آماده بهره برداری گردد.

وی با اشاره به رایزنی های اجرا شده در رابطه با جاده ندوشن - ورزنه نیز بیان نمود: خوشبختانه یک میلیارد تومان از قبل تامین اعتبار شده بود و چهار میلیارد تومان که تا 25 درصد نیز قابل افزایش است از سوی معاون وزیر قول تامین داده شد که امیدواریم با مشخص پیمانکار در هفته های آینده، زیرسازی و ابنیه راه تکمیل گردد و با قول وزیر محترم برای تامین قیر رایگان، این طرح پس از مدتها مورد بهره برداری قرار گیرد.

مسئولان حق خیراندیشی میبدی ها را ادا نمایند

فلاح یخدانی با بیان این بسیاری از طرح های شهرستان با مشارکت خیرین میبدی در حال اجراست، در این باره اظهار کرد: 9 مدرسه خیرساز از مجموع 19 مدرسه خیرساز استان در سال گذشته توسط خیرین شهرستان میبد صورت گرفته و سال جاری نیز تا به امروز عملیات ساخت شش باب مدرسه خیرساز در شهرستان آغاز شده است.

وی گفت: علاوه بر طرح های خیرساز مذکور، خیرین شهرستان تا به امروز در قبال تعهدات خود در زمینه بیمارستان میبد ورود نموده اند و اخیراً نیز وزیر محترم بهداشت در مورد تخصیص 50 درصد اعتبار به جامانده که معادل چهار میلیارد تومان است نیز قول مساعدت داده اند که امیدواریم مسئولان در مورد طرح های خیری که به بهداشت و سلامت مردم مربوط می گردد، به تعهدات خود عمل نمایند.

فرماندار همچنین از ساخت یکی از شیک ترین موزه های کشور در شهرستان میبد با تخصیص بیش از سه میلیارد تومان از سوی یکی از خیرین شهرستان نیز اطلاع داد و گفت: خوشبختانه مردم خیراندیش میبد نه تنها در مباحث آموزشی و بهداشتی بلکه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نیز مشارکت دارند به نحوی که تا به امروز 15 طرح مشارکتی در این مورد صورت گرفته است.

وی در این خصوص اضافه نمود: همچنین با توجه به مشارکت مردم میبد در این حوزه، همیار میراث را در آموزش و پرورش شهرستان تعریف نموده ایم که تا به امروز 200 دانش آموز در این حوزه فعالیت خود را آغاز نموده اند.

فلاح با گلایه از این که برخی مسئولان اظهار می نمایند میبد به دلیل برخورداری از خیرین مشکل اقتصادی ندارد، تاکید نمود: قطعاً باید فرقی بین پاداش مردمی که در طرح های دولت مشارکت می نمایند با مردم دیگر شهرها که مشارکت خوبی ندارند، وجود داشته باشد.

وی در این رابطه از مسئولان خواست تا مردم میبد را در قبال این مشارکت ها دلسرد ننمایند و پاداش مشارکت میبدی ها در طرح های دولت را بدهند و حق آنان در این خصوص را ادا نمایند.

بی توجهی میراث فرهنگی به میبد انگیزه ها را کور می نماید

به گفته فرماندار میبد، مسئولان استان باید براساس ظرفیت های شهرستان ها به آنها توجه ویژه داشته باشند و به همین دلیل نیز نگاه میراث فرهنگی به میبد با توجه به ظرفیت های این شهرستان در این حوزه باید متفاوت تر باشد چرا که در غیراینصورت می تواند انگیزه های فعلی ایجاد شده در بین مردم و مسئولان شهرستان در مورد اهتمام به میراث فرهنگی را به طور کامل از بین ببرد.

وی در مورد ساماندهی شهرک سفال این شهرستان که محل مراجعه مکرر گردشگران داخلی و خارجی است به اقدامات خوب شهرداری برای سنگ فرش کردن این راستا اشاره نمود و گفت: قطعاً با توجه به این که شهرستان میبد بیشترین صنایع استان را در خود جای داده است، باید مورد توجه بیشتر مسئولان استان قرار گیرد.

فلاح در رابطه با برنامه هایی که برای رونق بیشتر صنایع دستی این شهرستان مدنظر است به برگزاری همایش ملی زیلو در اسفندماه به میزبانی میبد اشاره و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش به ثبت جهانی این هنرصنعت در میبد یاری کند.

ساماندهی مهاجران غیربومی با یک طرح ابتکاری

فرماندار شهرستان میبد در رابطه با گلایه برخی شهروندان میبدی در مورد مهاجرت افراد غیربومی و آسیب های ناشی از مغایرت های فرهنگی که گاهاً در این رابطه اتفاق می افتد، بیان نمود: هر چند که در رابطه با تاثیر خرده فرهنگ ها و مغایرت های فرهنگی باید کمی به کارنمودهای فرهنگی خودمان نیز توجه داشته باشیم ولی به همین دلیل به منظور ساماندهی مهاجران به ویژه اتباع بیگانه با ابتکار شهرستان طرح ساماندهی و مهندسی مهاجرین را از سه سال پیش آغاز نموده ایم که در قالب نرم افزاری یکپارچه ما بین چند دستگاه اجرایی ایجاد شده است.

وی با بیان این که تا به امروز شش هزار مهاجر از این طریق ساماندهی شده اند، گفت: به وسیله این نرم افزار ضمن تکریم مهاجران و اتباع، در جهت کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجران نیز اقدامات خوبی اجرا شده است.

فلاح در انتها نیز از واحدهای صنعتی شهرستان که در زمان شرایط رکود، دولت را تنها نگذاشتند و نیروهای کار خود را حفظ کردند، قدردانی و در مورد برطرف مسائل نیروی کار شهرستان با رونق دریافت مجدد صنعت، ابراز خرسندی کرد.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8306

به "صنعت یکی از محورهای توسعه میبد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت یکی از محورهای توسعه میبد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید