خبرنگاران گزارش واشنگتن پست از کتاب تازه جان بولتون

به گزارش راه ساری، تهران- خبرنگاران- روزنامه واشنگتن پست چهارشنبه شب به نقل از کتاب تازه جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا ادعا نموده که دونالد ترامپ از شی جین پینگ رییس جمهوری چین خواسته بود با خرید محصولات کشاورزی از آمریکا به وی یاری کند تا در انتخابات ریاست جمهوری 2020 پیروز گردد.

خبرنگاران گزارش واشنگتن پست از کتاب تازه جان بولتون

بولتون در کتاب تازه خود که قرار است با عنوان اتاق حوادث: یک خاطره از کاخ سفید نوشته است که ترامپ ژوئن 2019 در حاشیه اجلاس گروه 20 در ژاپن ملاقاتی تک به تک با رییس جمهوری چین داشت و این درخواست را در آن ملاقات مطرح نموده بود.

ترامپ در آن ملاقات به شی گفته بود که اگر چین محصولات کشاورزی بیشتری از کشاورزان آمریکایی بخرد به شانس وی در انتخابات یاری خواهد نمود.

بولتون در کتابش که قرار است هفته آینده منتشر گردد، نوشت که شی نزد ترامپ از کسانی که در آمریکا از چین انتقاد می نمایند گلایه نموده بود.

بولتون نوشت: ترامپ فوراً تصور نموده که منظور شی، دموکرات هاست. ترامپ نیز با تأیید این موضوع گفت که خصومت زیادی در میان دموکرات ها [نسبت به چین] وجود دارد.

بولتون اضافه نمود: او (ترامپ) سپس در کمال تعجب بحث را به انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا کشاند و به قابلیت اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات انتخاباتی آمریکا اشاره نموده و از شی خواست تا پیروزی وی را تضمین کند.

واشنگتن پست گزارش داد: توصیفاتی که بولتون ارائه نموده است شباهت قابل توجهی دارد با مسائلی که منجر به برگزاری جلسه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا شد.

ترامپ سال گذشته در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین از وی خواسته بود تا در ازای دریافت یاری نظامی از آمریکا، تحقیقاتی در خصوص عملکرد اقتصادی جو بایدن و پسرش در اوکراین انجام دهد. افشای این مسأله منجر به استیضاح ترامپ شد.

واشنگتن پست نوشت که به کتاب 592 صفحه ای بولتون دست یافته و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در این کتاب تمرکز زیادی بر مسائل و تصمیم های سیاست خارجی از اوکراین و ونزوئلا گرفته تا کره شاقتصادی و ایران دارد.

واشنگتن پست به نقل از کتاب بولتون گزارش داد: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در ماه می 2018 یادداشتی به ترامپ داد و در آن نوشته بود یک شرکت ترکیه ای که از سوی آمریکا به ظن نقض تحریم های ضدایرانی تحت تحقیق قرار گرفته است، بی گناه است.

بولتون همچنین در کتابش به بعضی اظهارات عجیب رییس جمهوری آمریکا اشاره نموده و نوشته است که ترامپ حمله احتاقتصادی به ونزوئلا را باحال توصیف نموده و گفته که این کشور در حقیقت بخشی از ایالات متحده آمریکاست.

علاوه بر این، ترامپ از شینزو آبه نخست وزیر ژاپن خواسته بود تا به وی یاری کند که به توافقی با ایران دست پیدا کند.

ترامپ همچنین به رییس جمهوری چین گفته بود که مردم آمریکا مشتاق هستند که قانون اساسی تغییر پیدا کند تا وی بیش از دو بار رییس جمهوری آمریکا گردد.

بولتون: ترامپ دروغ می گوید

گزارش واشنگتن پست درباره کتاب بولتون در حالی است که شبکه ای.بی.سی گفت مصاحبه ای با مشاور امنیت ملی سابق آمریکا انجام داد و وی ترامپ را به دروغگویی متهم نموده است.

این شبکه چهارشنبه شب بخش های کوتاهی از این مصاحبه را پخش و گفت که نسخه کامل آن یکشنبه پخش خواهد شد.

مارتا راداتس خبرنگار ای.بی.سی که این مصاحبه را انجام داده، از بولتون می پرسد آیا رییس جمهوری دروغ می گوید؟

بولتون نیز جواب می دهد: بله، دروغ می گوید و این اولین بارش نیست.

بولتون اضافه نمود؛ از سپتامبر 2019 که کناره گیری کرد، تا به امروز با ترامپ صحبت ننموده است و شک دارد که در آینده با وی گفت وگویی داشته باشد.

کاخ سفید از مدت ها پیش کوشش خود را شروع نموده است تا مانع از انتشار کتاب بولتون گردد.

وزارت دادگستری آمریکا با ارائه شکایتی به دادگاه سعی دارد از انتشار کتاب بولتون جلوگیری کند.

بر اساس این دعوی، کتاب بولتون به این دلیل نباید منتشر گردد که حاوی اطلاعات محرمانه است.

ترامپ پیش تر گفته بود که بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با مسائل قضایی روبرو گردد.

ترامپ روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: من هر محاوره ای را که به عنوان رییس جمهوری داشته ام، کاملاً محرمانه می دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض نموده و فکر می کنم با مسائل قضایی روبه رو خواهد شد.

در همین حال، انجمن آزادی های مدنی آمریکا که یک سازمان غیرانتفاعی است، گفت که هر کوششی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است.

کاخ سفید در ماه ژانویه (دی ماه) تأکید نموده بود که این کتاب حاوی جزییات فوق محرمانه است که باید حذف گردد، هرچند بولتون این موضوع را رد نموده است.

بولتون آوریل 2018 به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر سال بعد آن را ترک کرد و گفت که خودش چنین خواسته است.

با این حال، ترامپ گفت که بولتون را به دلیل اختلافات شدید برکنار نموده است.

ویزارو: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9942

به "خبرنگاران گزارش واشنگتن پست از کتاب تازه جان بولتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش واشنگتن پست از کتاب تازه جان بولتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید