دستگاه ها برای حل مشکل تورم به بانک مرکزی یاری نمایند

به گزارش راه ساری، یک فعال بخش خصوصی معتقد است برای مهار نرخ تورم و حل مسائل دیگر کشور تنها بانک مرکزی نمی تواند عمل کند و همه باید کوشش نمایند.

دستگاه ها برای حل مشکل تورم به بانک مرکزی یاری نمایند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، اقتصاد ایران را مانند یک خانواده تصور کنید که پدر خانواده دولت است و برای تامین احتیاج اهل خانواده در حال حاضر دو راه بیشتر ندارد، یا باید جنسی را بفروشد یا اینکه پول قرض بگیرد! حالا دولت نیز به جایی رسیده که جز این دو راه چاره چاره دیگری ندارد چرا که نه می تواند مانند سابق نفت بفروشد و نه اینکه پول های بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را آزاد کند.

هر چند مسائل ریز و درشت دیگری دست به دست هم داده تا اقتصاد به اینجایی که هست برسد و نرخ تورم هم رشد کند. اما به هر حال به گفته بعضی کارشناسان نیز، اتحاد ملی بین دولت و ملت در حال حاضر به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

در اینباره رییس کمیسیون بازار پول، سرمایه، مالیات، کار، تامین اجتماعی و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه معتقد است: مهار تورم تنها به دست بانک مرکزی محقق نخواهد شد، بلکه دستگاه های ذیربط و حتی خود مردم هم باید در این زمینه همکاری نمایند.

قاسم کریمی در گفت وگو با ایبِنا توضیح داد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر سال جاری جهش فراوری پررنگ تر می شد و همه آحاد جامعه و مسئولان دولت و بخش خصوصی سعی می کردند که نقدینگی به سمت فراوری، بازار سرمایه و بازارهای مولد راهنمایی گردد می توانستیم تورم را کاهش دهیم، اما به دلایل مختلف این امر رخ نداد و شاهد دلال بازی در تمام اقتصاد هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصلی ترین موضوع فرهنگ سازی بین مردم است که به همین دلیل باید اعتماد از بین رفته میان دولت و مردم احیا گردد و یاد بگیریم که چطور در کنار دولت نقش یاری نماینده داشته باشیم. به عنوان نمونه دولت راستای را با عنوان بازار سرمایه در اقتصاد ایجاد کرد اما با دلالی و اطلاعات رانتی و ... این بازار هم نابود شد و نتوانست هم به سود مردم تمام گردد و هم دولت. در واقع شرایط به گونه ای شده که هر راستای را که دولت می رود، مردم از راستا دیگر می فرایند و یکدیگر را محکوم می نمایند. واقعیت این است که همه مانند یک خانواده هستیم که باید به هر قیمتی شرایط را اصلاح و اقتصاد و جامعه را این رکود و نابسامانی خارج کنیم..

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بعضی می گویند دولت استقراض نکند چرا که در نهایت تورم را افزایش می دهد بلکه به سراغ فروش اوراق و اموال و املاک خود کند. این موارد در حالی گفته می گردد که مردم اطلاعات مناسبی برای خرید اوراق دولتی ندارند، ضمن اینکه فروش مثلا یک ملک دولت فرآیند طولانی دارد که کار را سخت تر می نماید.

کریمی تاکید نمود: در شرایطی که دولت نه درآمد ارز خوبی دارد و نه اینکه می تواند پول خود را از خارج وارد کشور کند، راهی جز استقراض برایش می ماند؟ در واقع وارد یک دور باطل شده ایم که تنها راه چاره آن اتحاد دولت و مردم، دلسوزی دولتمردان و فرهنگ سازی میان مردم است چرا که در غیر اینصورت هر کسی به دنبال منافع شخصی خود خواهد بود.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13384

به "دستگاه ها برای حل مشکل تورم به بانک مرکزی یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه ها برای حل مشکل تورم به بانک مرکزی یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید