روستای شهید بهشتی پایلوت راه اندازی اولین سامانه الکترودیالیز کشور، روستاییان آب شیرین می نوشند

به گزارش راه ساری، با راه اندازی اولین سامانه الکترودیالیز کشور در روستای شهید بهشتی شهرستان شوش در استان خوزستان، روستاییان، آب شیرین می نوشند.

روستای شهید بهشتی پایلوت راه اندازی اولین سامانه الکترودیالیز کشور، روستاییان آب شیرین می نوشند

به گزارش از، از سال های گذشته تاکنون، الکترودیالیز به عنوان یک روش صنعتی برای تصفیه آب در دنیا شناخته شده است و چندی پیش برای اولین بار در کشور سامانه الکترودیالیز نمک طعام در روستای شهید بهشتی شهرستان شوش راه اندازی و افتتاح شد.

الکترودیالیز در واقع نوعی فرایند جداسازی غشایی است که منجر به انتقال یون ها به وسیله اختلاف پتانسیل الکتریکی و در نهایت تصفیه آب می شود.مهم ترین کاربرد آن در صنعت تصفیه آب، شیرین سازی آب های شور است.

در این بین متاسفانه تعدادی از روستا های استان خوزستان از آب شیرین و تصفیه شده بهره مند نیستند و روستاییان مجبورند برای تامین آب مورداحتیاج خود یا مسافت زیادی را طی کرده و به شهر های اطراف مراجعه کنند یا به ناچار از آب شور روستای خود استفاده کنند.

روستای شهید بهشتی شهرستان شوش یکی از روستا هایی بود که به دلیل شوری آب بالا، ساکنانش مجبور بودند برای تامین آب روزانه مدام میان شوش و روستای خود در رفت و آمد باشند که خوشبختانه چندی پیش سامانه الکترو دیالیز نمک طعام با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در روستای شهید بهشتی شوش افتتاح شد.

کاربرد سامانه الکترودیالیز چیست؟

سید داود حسینی، رییس اداره علمی و فناوری شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در گفت وگو با خبرنگار از گفت: سامانه الکترودیالیز آب شرب جزء سامانه های شیرین سازی است که برای شیرین کردن آب استفاده می شود.

او اضافه کرد: این سامانه برای اولین بار است که در سطح کشور و به صورت پایلوت در یکی از روستا های شهرستان شوش توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد.

حسینی ادامه داد: این سامانه برای محل هایی که کدورت پایین، اما شوری بالایی دارند کاربرد دارد و شهر هایی مانند شوش، رامهرمز، بهبهان، امیدیه و آغاجری جزو چنین مناطقی هستند.

پساب پایین و سازگاری با محیط زیست

رییس اداره علمی و فناوری شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در خصوص محاسن و فواید سیستم الکترو دیالیز گفت: این سامانه محاسن زیادی دارد و حسن اصلی آن هزینه بسیار پایینی است که در پساب و بهره برداری در زمینه تعویض فیلتر دارد، به این صورت که سامانه های گذشته همه تعویض فیلتر داشتند و هزینه های فیلتراسیون بسیار بالا بود، اما این سامانه با یک خودشویی بسیار ساده هر 6 ماه یکبار، هزینه چندانی را برای ما ندارد.

او اضافه کرد: شیوه کار این سامانه به روش تبادل یونی است و یکی از تفاوت های آن با سامانه هایی که در گذشته استفاده می شدند این است که دیگر هزینه فیلتراسیون ندارد و چون پساب بسیار پایینی دارد با محیط زیست بسیار سازگار است.

شیرین سازی 180 هزار لیتر آب در شبانه روز

سید داود حسینی شرح داد: این سامانه این قابلیت را دارد که از یک خانوار بسیار کوچک تا یک جمعیت بسیار بزرگ شهری را پوشش بدهد و محدودیت خاصی در این زمینه ندارد.

او ادامه داد: این سامانه ای که درحال حاضر در شهرستان شوش نصب شده، ظرفیتی در حدود 180 هزار لیتر در شبانه روز را دارد که جمعیتی در حدود 3 هزار نفر در شبانه روز را می تواند پوشش بدهد و از این بابت مسئله ای نخواهد داشت.

سید داوود حسینی اظهار کرد: میزان ای سی ورودی به سامانه یعنی آب خروجی از چاه که وارد شبکه می شد قبلا چیزی در حدود یک هزار و 200 واحد بود و آبی که الان شیرین می شود به مرز 400 تا 500 واحد و در واقع به مرحله مطلوب خود می رسد.

تبادل یونی، شیوه کار سیستم

رییس اداره علمی و فناوری شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در خصوص شیوه کار سیستم گفت: آب پس از آن که از چاه وارد تاسیسات شد، ابتدا وارد یک مخزن می شود، بعد به وسیله پمپ ها پمپاژ شده، سپس به صفحات پلیمری که در واقع اصل سیستم هستند وارد می شود و در این مرحله توسط آند ها و کاتد ها فرائند تبادل یونی اتفاق می افتد. به این ترتیب ناخالصی هایی که باعث شوری آب می شدند عملا در این صفحات پلیمری و به وسیله آند ها و کاتد ها گرفته می شوند. در مرحله بعدی آب پمپاژ شده، وارد مخازن ذخیره مخازن ذخیره می شود و مردم از آن جا برداشت را انجام می دهند.

روند شیرین سازی آب شرب را ادامه می دهیم

حسینی در ادامه گفت: همان طور که گفته شد این روش برای اولین بار توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی طراحی و ساخته شده و بصورت پایلوت، شرکت آب و فاضلاب خوزستان در حال اجرای این طرح است و انشاالله برنامه داریم که در سایر شهرستانی هایی که کدورت پایین و شوری بالایی دارند این سامانه را نصب کنیم.

رییس اداره علمی و فناوری شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان اضافه کرد: متاسفانه اکثر روستا های ما از لحاظ کیفیت آب شرب دچار مشکل هستند و ما براساس تفاهم نامه ای که با معاونت محترم علمی و فناوری امضا کردیم و قولی که از دولت برای واگذاری تسهیلات با سود بسیار پایین گرفتیم، به دنبال آن هستیم که این سامانه ها را در این مناطق نیز نصب کنیم و انشالله قصد داریم این روند را ادامه داده و آب شرب با کیفیت را در اختیار مردم این شهر ها قرار بدهیم.

امید به راه اندازی سیستم الکترودیالیز در تمام مناطق دورافتاده خوزستان

این مقام مسئول گفت: این سامانه همان طور که گفته شد هزینه های بهره برداری بسیار پایینی دارد و با توجه به این که برای اولین بار است راه اندازی شده، به لطف خدا جوابگو بوده و در این مدتی که نصب شده مردم راضی بوده اند. هم چنین دولت هم با توجه به تسهیلاتی که ارائه داده در این راه کمک دهنده بوده است.

سید داوود حسینی اضافه کرد: من از سرمایه گذاران و افرادی که سرمایه خصوصی خوبی دارند خواهش دارم که در این قضیه وارد شوند و کمک کنند تا ان شاالله بتوانیم در سایر مناطق و روستا های دور افتاده ای که در حال حاضر شوری آب بالایی دارند و از این مشکل رنج می برند آب شر سالم را جایگزین آب شور کنیم و خدمات خوبی را در این زمینه به مردم استان مان عرضه کنیم. از طرفی راه اندازی این سیستم، تاثیر بسزایی در ایجاد کار و اشتغال برای جوانان داشته و به رونق آن کمک می کند.

بهبود وضعیت تامین آب شیرین روستاییان

یکی از اهالی روستا های اطراف روستای شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار از گفت: از یکی از روستا های اطراف به اینجا می آیم، روستای ما آب تصفیه ندارد و قبلا ما از شوش آب برای مصرف در روستا می بردیم و مجبور بودیم مسافت زیادی را تا شهر شوش طی کنیم.

او اضافه کرد: جهت خانه من تا شوش نزدیک به 32 کیلومتر است و من قبلا این جهت طولانی را می رفتم و برای تامین آب مورد احتیاج خانواده ام با بشکه آب به روستا می بردم.

این روستایی گفت: الان که در این روستا آب تصفیه راه اندازی شده شکر خدا وضعیت هم بهتر شده و راضی هستیم. هر وقت که احتیاج داشته باشیم آب هست و می توانیم از آن استفاده بکنیم. در حال حاضر از اکثر روستا های اطراف به این روستا می آیند تا از آب تصفیه استفاده کنند و مردم راحت تر از قبل هستند.

او اضافه کرد: از کسانی که برای این منطقه این سیستم را آوردند تشکر می کنم و امیدوارم تمام روستا هایی که مشکل نبود آب شیرین را دارند به این سیستم مجهز شوند.

آغاز به کار دستگاه از ساعت 6 صبح

یکی از اهالی روستای شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار از گفت: من آب دار این روستا هستم و خیلی شادم که چنین امکاناتی را در زمینه آب شیرین برای ما فراهم کردند و حالا همیشه آب شیرین داریم و مردم خیلی راضی هستند.

او اضافه کرد: هر روز ساعت 6صبح می آیم و دستگاه را روشن می کنم تا 7عصر همان روز. مردم را می بینم که هر روز برای بردن آب تصفیه می آیند و همه برعکس گذشته که از آب شیرین محروم بودند حالا از داشتن چنین امکانی شاد و راضی هستند.

این مرد روستایی گفت: انشاءالله که در همه روستا هایی که آب شور دارند چنین دستگاهی نصب شود تا مردم بتوانند از آب شیرین و تصفیه شده استفاده کنند.

مردم از روستا های اطراف به روستای ما می آیند

یکی دیگر از اهالی روستای شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار از گفت: قبل از نصب این دستگاه ما از چاه آب استفاده می کردیم که تا یک ساعت اول شیرین بود و متاسفانه بعد از یک ساعت شور می شد.

او اضافه کرد: از بهمن سال گذشته این دستگاه را برای روستای ما آوردند و خدا را شکر الان وضعیت خیلی خوب شده، راضی هستیم و آب از نظر مزه و کیفیت عالی است.

این مرد روستایی گفت: قبلا بار ها پیش آمده بود که آب تصفیه نبوده و چون راهی نداشتیم بچه ها مجبور بودند از آب شور بنوشند و این ما را اذیت می کرد.

او گفت: الحمدالله الان که این سیستم نصب شده در هر زمانی آب تصفیه داریم و هر وقت بخواهیم می توانیم از آن استفاده کنیم. حتی از روستا های اطراف هم برای استفاده و دریافت آب به روستای ما می آیند و خدا را شکر مردم راضی و راضی هستند.

روستاییان به سیستم الکترودیالیز احتیاج دارند

یکی از اهالی روستا های اطراف در گفت وگو با خبرنگار از گفت: من ساکن یکی از روستا های اطراف این ناحیه هستم که حدود 15 کیلومتر تا اینجا فاصله دارد و قبلا که اینجا هم آب تصفیه نبود، ما برای آوردن آب تا شوش می رفتیم.

این مرد روستایی شرح داد: الان شرایط بهتر از قبل است و راضی هستیم، اما باز هم نسبت به محل زندگی ما فاصله زیادی دارد و دوست داریم روستای ما هم دارای چنین سیستمی باشد تا مردم روستا راحت تر باشند و مجبور نباشند مسافت زیادی را طی کنند.

ما هم احتیاج به آب شیرین و تصفیه شده داریم

یکی دیگر از اهالی روستا های اطراف در گفت وگو با خبرنگار از گفت: در حال حاضر داریم از آب تصفیه روستای شهیدبهشتی استفاده می کنیم، اما تا چه زمانی باید این مسافت طولانی را برویم و برگردیم؟ مردم سایر روستا ها هم احتیاج به دستگاه تصفیه آب و برخورداری از آب شیرین و تصفیه شده دارند. امیدوارم مسئولان فکری به حال وضعیت ما بکنند.

آب شرب شیرین و تصفیه شده از ضروری ترین احتیاج های مردم خوزستان به خصوص در فصل تابستان و گرمای شدید هوا است.

خوشبختانه اهالی روستای شهید بهشتی حالا برخلاف گذشته، دیگر مجبور نیستند مسافت طولانی را تا شهرستان شوش طی کنند و در شرایط سخت روز های تابستان بشکه های آب را تا روستای خود حمل کنند. اما باز هم هستند روستاییانی که در این گرمای طاقت فرسا ناچارند جهتی طولانی و خسته کننده را تا روستا و شهر مجاور طی کنند تا بتوانند آب مورد احتیاج خانواده خود را تامین کنند. امید داریم به زودی تمام روستا ها و مناطق دورافتاده استان که از آب شیرین محرومند به زودی همانند روستای شهید بهشتی شهرستان شوش به سامانه الکترودیالیز مجهز شوند.

گزارش از سمانه برون

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

kheimehnews.ir: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 4073

به "روستای شهید بهشتی پایلوت راه اندازی اولین سامانه الکترودیالیز کشور، روستاییان آب شیرین می نوشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای شهید بهشتی پایلوت راه اندازی اولین سامانه الکترودیالیز کشور، روستاییان آب شیرین می نوشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید