سازمان یا وزارتخانه، کدام کارآمد است؟

به گزارش راه ساری، بحث کارآمدی وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری با موافقان و مخالفانی روبه رو است. در حالی موافقان می گویند نظارت نمایندگان مجلس می تواند به موفقیت این وزارتخانه یاری کند که مخالفان مدعی هستند تا وقتی مسائل اساسی حل نشود، سازمان و یا وزارتخانه بودن فرقی ندارد.

سازمان یا وزارتخانه، کدام کارآمد است؟

ایرنا: با تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تازه التاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی رئیس جمهور آرزوی چندین ساله بسیاری برآورده شد؛ اما همچنان این تغییر، مخالفان جدی و سرسختی نیز دارد.

موافقان می گویند با تغییریافتن به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظارت جدی بر روی این سازمان به وجود می آید، وزیر مربوطه در خصوص عملکردش باید جوابگو باشد در حالی اگر این مجموعه بصورت سازمان اداره گردد نظارت درست و دقیقی بر آن وجود ندارد.

منوچهر جهانیان رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در نشست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در گالری هنر و پژوهش برگزار گردید، موافق تبدیل شدن سازمان به وزارت است و وزارت شدن را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: آنالیز در خصوص کشورهایی که سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر بوده، نشان می دهد آنها با داشتن وزارتخانه در این خصوص توانستند، موفقیت هایی زیادی در جذب گردشگر داشته باشند.

وی توازن میان سه بخش را یکی دیگر از مواهب وزارت شدن دانست و گفت: نگاه متوازن، علمی و جامع نگر به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند تاثیرگذار باشد.

جهانیان تشکیل کمیسیون تخصصی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس شورای اسلامی را یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه دانست و گفت: اختصاص بودجه و نظارت برای سه بخش از سوی نمایندگان مجلس یکی دیگر از موارد است.

وی بکارگیری نیروی متخصص و کارشناس در بدنه وزارتخانه را ضروری خواند و گفت: ما هم اکنون شاهد فارغ التحصیلان خوبی در بخش میراث، صنایع دستی و گردشگری هستیم.

جهانیان درباره توسعه توزیع سفر در کشور گفت: این امر می تواند به افزایش نشاط اجتماعی و همچنین توانمندسازی جوامع محلی و معرفی مناطق کمتر شناخته شده یاری کند.

وی معرفی مونسان از سوی رئیس جمهور برای مدیریت این وزارتخانه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به زمان باقی مانده و همچنین شناخت وی از وزارتخانه، مونسان فرد مناسب ارزیابی می گردد.

جهانیان گفت: اگر قرار بود فرد جدیدی معرفی گردد که سابقه و تجربه کار در این وزارتخانه را نداشت، مسائل زیادی پیش می آمد.

وی گفت: در زمان کنونی برای برون رفت از تحریم ها، گردشگری می تواند عامل مهمی باشد که البته نیازمند تعامل بهتر با دیگر کشورها و بکارگیری نیروهای علمی و تخصصی است.

ناصر مشهدی زاده مدیر پیشین و فعال این حوزه اما تبدیل سازمان به وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را با وجود برطرف نشدن مسائل بی تاثیر و بی فایده دانست و گفت: معاونت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یکدیگر هیچ ارتباطی نداشتند و هر کدام از آنها به صورت خودمحور اداره می شدند که حالا اگر وزارتخانه نیز بگردد تغییری نمی کند.

مشهدی زاده اضافه کرد: می گویند با وزارتخانه شدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظارت جدی برروی عملکرد این وزارتخانه اعمال می گردد؛ چه کسی قرار است این نظارت را انجام دهد؟ نمایندگانی که بیشتر دغدغه های سیاسی دارند؟ نمایندگان مجلس وقت و زمان ندارند که بتوانند روی این وزارتخانه نظارت نمایند.

وی فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با این وزارتخانه را آماده کار عملی ندانست و گفت: بیشتر این افراد در بخش تئوری تبحر پیدا کردند و اصلا آماده کار نیستند.

مشهدی زاده منشاء این مسائل را نبود قانون ملی برای اداره سازمان و حالا وزاتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و گفت: هیچ برنامه مدون ملی برای اداره این وزارتخانه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باید برنامه ای مدون و سپس وزارتخانه تشکیل می شد ولی هم اکنون وزارتخانه ای در حال تشکیل است که هیچ برنامه ملی ندارد و وقتی هیچ کدام از ایرادهای آن برطرف نشده است نمی توان انتظار تغییر زیادی داشت.

مشهدی زاده درباره ویژگی های فردی که باید در راس این وزارتخانه قرار بگیرد، گفت: هدفمند و توانمندبودن، ارزشمند و نظام مند بودن از جمله ویژگی های فردی است که قرار است در این صندلی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: فردی که در این صندلی قرار می گیرد باید تحولی در وزارتخانه ایجاد و کاری کند که سه معاونت با یکدیگر نزدیک شده و همکاری نمایند.

مشهدی زاده معرفی سرپرست کنونی برای این وزارتخانه را مناسب دانست و گفت: برنامه محور بودن، تاکید بر توسعه تعاملات بین المللی، تعاملات با ذینفعان سه معاونت، حمایت از فعالان و علاقمندان این حوزه باید از جمله برنامه وی در مدت وزارتش باشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 4774

به "سازمان یا وزارتخانه، کدام کارآمد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان یا وزارتخانه، کدام کارآمد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید