ضرورت ارتباط دانش بنیان ها با محققان طرح های بنیاد ملی نخبگان

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران به نقل از بنیاد ملی نخبگان، محمدصادق موحد معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در نشست کارگروه همفکری بنیاد نخبگان گفت: در برنامه های سال های اخیر بنیاد ملی نخبگان به ویژه در حوزه های دانشجویی، فعالیت های بسیاری صورت گرفت که در این میان بنیاد کوشش نموده با توجه به شرایط نو بر معیارهای تازه شناسایی متمرکز گردد و درگاه های غیرمستقیم برای این امر ایجاد کند تا در ادامه راستا، توانمندی دانشجویان در قالب طرح های مختلف افزایش یافته و مهارت افراد هم در مرز دانش و هم در بحث کارآفرینی تقویت گردد.

ضرورت ارتباط دانش بنیان ها با محققان طرح های بنیاد ملی نخبگان

وی با بیان پیشنهادی گفت: دانشجویان فعال در هسته های پژوهشی مسئله محور در طرح احمدی روشن، با تعریف ساز و کاری معین در سایر فضاهای مرتبط به کارگرفته شوند تا با افزایش حس اثرگذاری و مسئولیت پذیری در دانشجویان، دانشگاه به حرکت خود در راستا اعتلای کشور ادامه دهد.

موحد در ادامه، با ارائه توضیحاتی درباره طرح های بنیاد بر لزوم برقراری ارتباط هدفمند میان شرکت های دانش بنیان و خلاق با مشمولین این طرح ها در سایه همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید نمود.

نقش آفرینی نخبگانی در معاونت علمی

حسین اسفندیاری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی به تاریخچه شکل گیری معاونت علمی اشاره نمود و گفت: نباید فاصله ای میان برنامه های معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان وجود داشته باشد. ضروری است نقش نخبگان در برنامه هایی معاونت پررنگ تر گردد و بالعکس برنامه های معاونت در بنیاد مورد توجه قرار گیرد.

شبکه سازی برای متخصصصان غیربومی

در بخش دیگری از این نشست، علی حسینی معاون مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: در سامانه همکاری با متخصصان غیرمقیم، از میان 10000 نفر که بر روی سامانه ثبت اطلاعات نموده اند، 3000 نفر از 100دانشگاه برتر جهان هستند. مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری کوشش نموده پل ارتباطی با این افراد باشد اما امکان رصد فعالیت افراد بعد از بازگشت برای ما وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در چندین جلسه هم اندیشی که سبب آشنایی ای متخصصان با یکدیگر شد، تیم های خوبی شکل گرفت، اما هنوز شبکه ارتباطی میان آنها شکل نگرفته که بنیاد ملی نخبگان می تواند با برنامه ریزی، نیازسنجی و شبکه سازی نکته مغفول مانده که ایجاد شرایط هویت بخشی و هویت سازی برای این متخصصان است را فراهم کند.

وی گفت: بنیاد نخبگان میتواند امکان حضور آنها در سایر پروژه ها را فراهم و از پتانسیل آنها استفاده کند تا از این طریق علاوه بر تامین اقتصادی، احساس تاثیرگذاری بر جامعه باعث ایجاد رضایت خاطر در متخصصان گردد. البته پیشتر نیز در طرح شهید احمدی روشن 15 نفر از کسانی که به کشور بازگشتند از جمله مدیرگروه های این هسته ها بودند و در طرح حمایت از سرآمدان علم و فناوری نیز متخصصان مورد حمایت بنیاد قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14562

به "ضرورت ارتباط دانش بنیان ها با محققان طرح های بنیاد ملی نخبگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت ارتباط دانش بنیان ها با محققان طرح های بنیاد ملی نخبگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید