ضرورت رویکرد محیط زیستی در مدیریت شهری

به گزارش راه ساری، شهرها قلب تپنده جوامع امروز به شمار می فرایند و همه هنر مدیریت شهری در عصر حاضر....

ضرورت رویکرد محیط زیستی در مدیریت شهری

شهرها قلب تپنده جوامع امروز به شمار می فرایند و همه هنر مدیریت شهری در عصر حاضر بسامان کردن شهر از وجوه گوناگون و فراهم کردن بستری مناسب برای حیات و پویایی زندگی شهفرایندان است. در جهان امروز با سیطره و غلبه تکنولوژی بر وجوه مختلف زندگی، توجه به دغدغه های واقعی انسان ضرورت تردیدناپذیری دارد.

پیچیدگی و سرعت حاکم بر زندگی شهری و کمرنگ شدن تعاملات اجتماعی، اهمیت نقش بی بدیل محیط زیست شهری و فضاهای گوناگون جمعی را تعیین می کند. زمانی اهمیت این نکته بیشتر می شود که اولاً با توجه به شرایط خاص مالی کشور و نبود مجاری اطمینان بخش برای جذب سرمایه ها در بیش از یک دهه پیشین شاهد گسیل منابع مالی و سرمایه های سرگردان به بازار زمین و مسکن و انباشت آنها در امر ساختمان سازی بوده ایم.

ثانیاً با نبود ساز و کار مناسب برای درآمدهای پایدار با هدف گذران امور شهری عملاً شاهد اتکای بیش از پیش شهرداری ها به درآمدهای ناشی از عوارض حاصل از ساخت وساز بوده ایم. همچنان که اتکا اصلی دولت ها به تک محصول نفت بوده، اتکای شهرداری ها (مدیریت های محلی) هم به تک محصول ساختمان بوده است. این دوگانه در دهه گذشته موجب از بین رفتن ذخایر عظیم محیط زیستی تهران و دیگر شهرها که عملاً از تهران الگو می گیرند شده است.

خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری علاوه بر گام های مؤثری که در راستا اتکای شهرداری به درآمدهای پایدار برداشته شده شاهد لغو مصوبه برج باغ هستیم که بیش از یک دهه موجب ویرانی باغ های انبوه و ارزشمند شهر شده بود. رویکرد محدودیت ساخت وساز به همراه اعمال تشویقات گوناگون برای صاحبان باغ های باقیمانده شهر دریچه ای امیدوارکننده به روی شهفرایندان گشوده است.

سیاست دیگری که افق امید را به روی ما می گشاید. الزام به کاشت درخت در املاک بر مبنای میزان مساحت درساخت وسازها برای دریافت سرانجام کار است. بنابراین پافشاری بر حفظ سرمایه های طبیعی شهر و همیاری مجموعه مدیریت شهری برای حفاظت فعال، احیا و مداومت سیاست های حمایتی از صاحبان باغ ها و عرصه های سبز شهری و البته به همراه فرهنگسازی مستمر از مطالبات بحق شهفرایندان تهرانی است.

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

asemaneto.ir: با ما سفر را تجربه کنید

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7745

به "ضرورت رویکرد محیط زیستی در مدیریت شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت رویکرد محیط زیستی در مدیریت شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید