طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی یک بسته حمایتی از حوزه میراث فرهنگی است

به گزارش راه ساری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های فرهنگی و تاریخی در جلسه علنی روز گذشته مجلس با ابراز خرسندی از تصویب این طرح گفت: به مردم و دوستداران میراث گران بهای کشور تصویب این طرح را تبریک می گویم.

طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی یک بسته حمایتی از حوزه میراث فرهنگی است

به گزارش خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شامگاه سه شنبه 17 اردیبهشت 98، در گفت وگو با خبر 20 شبکه 4 سیما درباره این طرح گفت: خوشبختانه نمایندگان محترم مجلس قانونی را مصوب کردند که یک بسته حمایتی بسیار خوب از حوزه میراث فرهنگی است و از نمایندگان محترم خصوصاً کمیسیون فرهنگی مجلس تقدیر و تشکر می کنم.

او اضافه نمود: در حقیقت ما در این قانون شاهد هم افزایی دستگاه های مختلف برای حمایت از مرمت و احیای بناها و بافت های فرهنگی تاریخی کشور خواهیم، همچنین این قانون به توانمندسازی مالکان و بهره برداران از این بناهای تاریخی نیز یاری شایانی می نماید و تحولی به نوع نگاه کشور به بافت های تاریخی و فرهنگی خواهد بود که موجب شکوفایی، حفاظت و صیانت از این آثار گران بهای میراث فرهنگی کشور خواهد شد و یاری شایانی به مدیریت یکپارچه در این بافت های تاریخی خواهد داشت.

مونسان افزود: یکی از موارد بسیار خوب در این طرح این است که ظرف دو سال آینده محدوده های بافت های تاریخی باید توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، معین گردد. ضمن این که بر اساس این مصوبه، دولت موظف شده است تدابیر لازم را برای جبران محدودیت های اعلام شده از قبیل تراکم و زمین معوض بیندیشد.

مونسان در ادامه گفت: یکی از موضوعات بسیار خوب دیگر که در این طرح به صورت قانون از سوی نمایندگان تصویب شد این است که اگر در بافت های فرهنگی تاریخی تخلفی صورت گیرد، به کمیسیون ماده 110 ارسال نمی گردد تا برای آن جریمه معین گردد بلکه حتماً قلع وقمع می گردد و با پرداخت جریمه مشکل حل نخواهد شد، این موضوع خیلی به صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی یاری خواهد نمود.

معاون رئیس جمهوری به یکی دیگر از ماده های موجود در این طرح اشاره نمود و اضافه نمود: در این طرح، همه دستگاه های اجرایی موظف شده اند هزینه های مربوط به پژوهش و حفاظت از آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده ملی را که در اختیار آن هاست از محل اعتبارات داخلی خود انجام دهند.

او ادامه داد: نکته مهمی که در این طرح به توانمندسازی مالکان و بهره برداران از بافت های تاریخی یاری می نماید این است که بانک ها موظف شدند که اسناد مالکیت بناهای تاریخی ثبت شده را که قابل انتقال است به عنوان وثیقه بپذیرند که این موضوع خیلی یاری می نماید که مالکان و بهره برداران به وسیله اسناد بناهای تاریخی بتوانند تسهیلات دریافت نمایند. ضمن این که بانک مرکزی نیز موظف شده است به وسیله بانک های عامل همه تسهیلاتی که در قانون احیای بافت های فرسوده وجود دارد برای بناهای تاریخی نیز اختصاص دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: موضوع دیگری که در این طرح به آن اشاره شده است، موضوع مهارت آموزی است که بر اساس این مصوبه وزارت کار موظف شد به وسیله سازمان فنی و حرفه ای برای تربیت استادکاران و کاردان های تجربی در حوزه مرمت آثار تاریخی اقدام کند، همچنین وزارت علوم و وزارت آموزش وپرورش موظف شده اند که سرفصل ها و محتوای دروس و شیوه آموزش را به گونه ای تدوین نمایند که قابل این باشد که این دانش آموختگان تبدیل به مهارت آموزان در حوزه مرمت شوند.

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 4428

به "طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی یک بسته حمایتی از حوزه میراث فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی یک بسته حمایتی از حوزه میراث فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید