فارس من، کوشش بی نتیجه داوطلبان برای به تعویق افتادن کنکور

به گزارش راه ساری، با توجه به شیوع ویروس کرونا، داوطلبان کنکور خواهان تعویق آزمون شدند اما با این درخواست موافقت نشده است، علل این امر را از مسوولان جویا شدیم.

فارس من، کوشش بی نتیجه داوطلبان برای به تعویق افتادن کنکور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران خبرنگاران با ثبت سوژه در سامانه فارس درخواست تعویق آزمون های سراسری به مهرماه و برگزاری در فضای باز را داشته اند.

این کاربران می گویند: با عنایت به گروه های سنی داوطلبان آزمون های سراسری و به خصوص آزمون دکتری و هم پوشانی آن با گروه های سنی پرخطر در شیوع کرونا، بهتر است تا کنکور مربوطه در مهرماه برگزار گردد چراکه برحسب کیفیت آب و هوا در آن موقع امکان برگزاری آزمون در فضای باز وجود خواهد داشت. این مهم موجب می گردد که داوطلبان بدون احتیاج به ماسک و در کمال آرامش بتوانند در آزمون شرکت نمایند.

پذیرش تعداد کم اما قابل توجه دانشجویان جدیدالورود از نیمسال دوم، این امکان را به دانشگاه ها می دهد که در نیمسال نخست با دست بازتری جمعیت دانشجویان را در شرایط کرونایی مدیریت نمایند و به تدریج، تعداد کلاس های حضوری افزایش یابد.

چندین ماه است نه تنها ایران بلکه تمام دنیا با ویروس کرونا دست وپنجه نرم می نمایند؛ به طوری که این ویروس باعث مختل شدن زندگی روزمره افراد و حتی در مقطعی باعث تعطیل شدن کسب و کارها، ارگان ها و نهادها از جمله مراکز آموزشی شد.

اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم متوجه تغییرات زیادی خواهیم شد؛ از تغییر نحوه آموزش دانش آموزان و دانشجویان از حضوری به مجازی گرفته تا تعویق برگزاری آزمون های سراسری در مقطع تحصیلات تکمیلی و کنکور سراسری سال 99 که از تاثیرات این میهمان ناخوانده بی نصیب نماندند.

زمان برگزاری آزمون های سراسری مطابق هر سال تعیین بود ولی با توجه به شرایط موجود در کشور دانش آموزان و دانشجویان خواهان به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور بودند تا کمی از تب و تاب این ویروس کاسته گردد و بتوانند با فراغ بال و بدون دلواپسی از گرفتار شدن به بیماری آزمون را پشت سر بگذارند؛ در این میان ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان سنجش نیز این عزیزان را همراهی کرد و زمان آزمون ها را 2 بار به تعویق انداخت و درنهایت زمان قطعی برگزاری آزمون ها را خاطرنشان کرد. با این اوصاف اما همچنان شاهدیم بعضی از داوطلبان خواهان به تعویق افتادن آزمون های سراسری به مهرماه و برگزاری در فضای باز هستند.

اما همچنان این شرایط فقط مختص کشور ما نیست بلکه کشورهای دیگری مثل چین و ترکیه نیز با این شرایط روبرو بودند؛ چین با یک ماه تاخیر روز گذشته آزمون ملی خود را با حضور بیش از 10 میلیون و 700 هزار نفر داوطلب شروع کرد.

برگزاری آزمون دکتری در 60 شهرستان کشور

براساس این گزارش، سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات برگزاری آزمون دکتری را نیز اعلام نموده که کارت شرکت تمام داوطلبان آزمون ورودی دوره دکتری Ph.D (نیمه متمرکز) سال 1399 از روز دوشنبه 23 تیر ماه امسال برای مشاهده و پرینت بر روی پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

همچنین براساس برنامه زمانی پیش بینی شده فرآیند آزمون ورودی دوره دکتری Ph.D (نیمه متمرکز) سال 1399 از ساعت 8 صبح روز پنج شنبه مورخ 26 تیر در 60 شهرستان مختلف کشور شروع خواهد شد.

آزمون های سال 99 بدون تغییر برنامه زمانی برگزار می شوند

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز درباره برگزاری یا به تعویق افتادن کنکورهای سراسری به خبرنگار گفت: که کنکورهای سال 99 بدون تغییر برنامه زمانی برگزار می شوند و تغییر زمان برگزاری آزمون های 99 تکرار نمی گردد چرا که این تاریخ ها با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا به داوطلبان اعلام شده است.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعمال پروتکل های بهداشتی در کنکورهای 99، می گوید: در کنکورهای 99 فاصله بین جایگاه ها و تعداد سالن های امتحانی افزایش یافته، تهویه سالن های برگزاری کنکور مورد توجه قرار گرفته است و کوشش کردیم حوزه هایی برای کنکور انتخاب گردد که فضای باز داخلی داشته باشند تا ازدحام مقابل درها نداشته باشیم یا به حداقل برسد.

زرین آمیزی در ادامه می گوید: عوامل اجرایی برای فاصله گذاری ها، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن درها و جایگاه ها توجیه شده اند؛ ضمن اینکه داوطلبان باید ماسک به همراه داشته باشند. در غیر این صورت حوزه های کنکور همکاری لازم را با آنها به عمل می آورند. داوطلبان در طول برگزاری آزمون نباید از وسایل شخصی یکدیگر استفاده نمایند که این موارد به عوامل اجرایی اطلاع رسانی شده است.

نگرانی نماینده مجلس در چگونگی برگزاری آزمون های سراسری

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در صفحه شخصی خود در توییتر، درباره موضوع تعویق کنکور 99، نوشت: پیغام های بسیاری در خصوص به تعویق افتادن ⁧‫ کنکور 99‬⁩ دریافت می کنم. با توجه به موج دوم شیوع ⁧‫کرونا‬⁩، نگرانی عزیزان کنکوری و خانواده ها کاملا قابل درک است. ان شاءالله این هفته در خصوص این موضوع تصمیم خواهیم گرفت.

برگزاری آزمون سراسری در بیمارستان ها

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این خبر، همچنین اضافه کرد: کنکور دکتری 26 تیرماه، کارشناسی ارشد دوم و سوم مردادماه، کنکور سراسری روزهای 30 و 31 مردادماه و آزمون های کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته به شکل همزمان در 14 شهریورماه برگزار می گردد.

خدایی همچنین درباره شرکت داوطلبان کرونایی کنکور، اطمینان داد شیوه نامه های بهداشتی با جدیت اعمال شوند و داوطلبان کرونایی که در منزل هستند برای شرکت در آزمون سراسری در بیمارستان یا درمانگاه حاضر می شوند.

نباید با تعویق یا لغو کنکورها حق داوطلبان را نادیده بگیریم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه زمان برگزاری آزمون های مرداد ماه امسال از جمله کنکور به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، می گوید: این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه ها حاضر باشند و اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه از این افراد ضایع گردد، وزارت علوم نمی تواند مسوولیت آن را بپذیرد.

وی درباره زمزمه های تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری وزارت علوم، تاکید می نماید که به هیچ عنوان زمان برگزاری هیچ کدام از این آزمون ها تغییر نخواهد کرد؛ چرا که تمام محاسبات برگزاری این آزمون ها در وزارت علوم اندیشیده شده است.

وزیر علوم همچنین می گوید: این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه ها حاضر باشند اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه ها برای این افراد ضایع گردد، وزارت علوم نمی تواند مسوولیت آن را بپذیرد به همین منظور تمامی کوشش ما این است که داوطلبانی که زحمت کشیدند و آمادگی حضور در آزمون را پیدا نموده اند، با خیال راحت در آزمون ها شرکت نمایند و با سلامتی این مرحله را طی نمایند.

وی معتقد است که ما نباید از باب اینکه احیاناً در سیستم احساس ضعف می کنیم یا اینکه دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون ها را لغو نموده یا مجددا به تعویق بیندازیم. بنابراین تمام کوشش ما این است که آزمون ها برگزار شوند و آن طور که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نموده است این آزمون ها به خوبی و با اطمینان بالا برگزار خواهند شد.

به گزارش فارس، کنکور دکتری 99 روز پنجشنبه 26 تیرماه جاری، کنکور کارشناسی ارشد روزهای دوم و سوم مردادماه، کنکور سراسری روزهای 30 و 31 مردادماه همچنین کنکورهای فنی و حرفه ای و کارشناسی ناپیوسته روز آدینه 14 شهریورماه برگزار می گردد.

انتهای پیغام/

تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10449

به "فارس من، کوشش بی نتیجه داوطلبان برای به تعویق افتادن کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، کوشش بی نتیجه داوطلبان برای به تعویق افتادن کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید