فواید خوردن سیر ناشتا

به گزارش راه ساری، سیر ماده غذایی محبوبی است که هم به علت طعم منحصر به فرد و هم فواید سلامتی قدرتمند و مشهوری که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، ، بسیاری از مردم مطمئن نیستند که آیا خوردن سیر ناشتا بی خطر است یا خیر، چرا که سیر معمولاً قبل از اضافه شدن به دستور پخت، تفت داده شده یا پخته می گردد و عموماً در وعده های غذایی همانند ناهار و شام مصرف می گردد. این مقاله نگاهی دقیق به خواص خوردن سیر ناشتا می اندازد. برای تماشا خواص سیر اینجا کلیک کنید.

فواید خوردن سیر ناشتا

چرا مصرف سیر ناشتا همواره توصیه می گردد؟

سیر به علت فواید آن برای سلامتی شناخته شده است: یاری به سیستم گردش خون و گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و مبارزه با بیماری های قلبی. سیر حتی به دفع سموم بدن نیز یاری می نماید. در حالی که سیر خام بخشی از آماده سازی پخت و پز ما را تشکیل می دهد، بعلاوه به عنوان اولین غذا در صبح مصرف می گردد و می تواند مجموعه ای از فواید را برای سلامتی شما همراه داشته باشد. بله، ممکن است این برترین ایده برای خوش بویی دهان شما نباشد، اما مزایای سلامتی فراوان این عمل مطمئناً شما را وادار می نماید که هر روز صبح به خوردن سیر ناشتا مبادرت ورزید. در ادامه چند علت برای خوردن سیر ناشتا را برای شما برمی شماریم:

تنظیم چربی بدن و فشار خون

خوردن سیر ناشتا می تواند برای تنظیم چربی شما بسیار مفید باشد. سیر خام یک رقیق نماینده طبیعی خون است که به تثبیت فشار خون بالا و سطح کلسترول یاری می نماید. مطالعات بعلاوه نشان داده اند که چگونه ترکیبات سولفوریک موجود در سیر به تخریب سلول های تومورها یاری می نماید. سیر یک آنتی بیوتیک قوی است که می تواند بیماری های مختلف ریوی را التیام بخشد و روده را برای جذب بهتر مواد مغذی از غذا تقویت کند. ترکیبات حاوی سولفور، آلیسین، دی آلیل دی سولفید و دی آلیل تری سولفید می توانند به تنظیم سطح فشار خون شما نیز یاری کند.

آنتی بیوتیک قوی طبیعی

سیر خام یکی از موثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی است. اگر سیر به صورت خام و با معده خالی مصرف گردد، قدرت آن به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد. خوردن سیر ناشتا باکتری ها را در معرض خواص درمانی سخت سیر قرار می دهد، که به جلوگیری از عملکرد باکتری های مضر در روده یاری می نماید. سیر حاوی ترکیبات سولفور آنتی بیوتیکی و ضد قارچی فراوانی از جمله آلیسین است. ترکیبات آنتی بیوتیک و روغن فرار آن به درمان سرماخوردگی و سرفه نیز یاری می نماید.

یاری به هضم و کاهش وزن

خوردن سیر خام اول صبح باعث تحریک هضم و اشتها می گردد. هضم راحت تر، از جمله موارد است که به کاهش وزن موثر یاری می نماید، به این علت است که همواره خوردن سیر ناشتا برای لاغری پیشنهاد می گردد. خوردن سیر خام برای مسائل شکمی مانند اسهال نیز موثر است.

سم زدایی

ترکیب سولفیدریل موجود در سیر به دفع مواد سمی از بدن یاری می نماید. بنابراین، اگر شب گذشته شام سنگینی خورده اید، همواره ایده خوبی است که روز بعد خود را خوردن سیر ناشتا آغاز کنید.

فواید خوردن سیر خام

سیر منبع عالی آلیسین است، یک ترکیب حاوی سولفور که با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است. آلیسین که مسئول طعم و بوی متمایز سیر است، زمانی فراوری می گردد که سیر تازه خرد یا لِه گردد.

بعضی تحقیقات به طور جالب توجهی نشان می دهند که آلیسین می تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شما یاری کند و می تواند شما را در برابر بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان محافظت کند. با این حال، مطالعات نشان می دهد که تفت دادن، جوشاندن، حرارت دادن یا ترشی سیر می تواند محتوای آلیسین آن را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین، در حالی که مصرف سیر پخته می تواند مفید باشد، برای خوردن سیر ناشتا، خام آن برترین گزینه است. از دیگر فواید خوردن سیر خام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایمنی بدن را بهبود می بخشد: چندین مطالعه نشان می دهد که سیر می تواند به کاهش برافروختگی و پف کردگی بدن و تقویت عملکرد سیستم ایمنی یاری کند، که ممکن است به علت محتوای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات حاوی سولفور مانند آلیسین باشد.
  • باعث سلامت قلب می گردد: بعضی تحقیقات نشان می دهند که سیر می تواند به کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول برای حفظ سلامت قلب یاری کند.
  • سطح قند خون را تثبیت می نماید: سیر می تواند به کاهش سطح قند خون و بهبود مدیریت قند خون یاری کند، که برای مدیریت دیابت نوع 2 بسیار مفید است.
  • حافظ سلامت عقل است: اگرچه تحقیقات روی انسان محدود است، اما مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد سیر تازه یا عصاره سیر کهنه می تواند حافظه را بهبود بخشد و سلامت مغز را حفظ کند.

مضرات بالقوه خوردن سیر خام

اگرچه سیر خام فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما چند اشکال بالقوه وجود دارد که باید در نظرشان گرفت. اول اینکه سیر خام طعم و بوی بسیار قوی تری نسبت به سیر پخته دارد که ممکن است برای بعضی افراد اشتها آور نباشد. علاوه بر این، معمولاً به افرادی که مبتلا به رفلاکس معده هستند توصیه می گردد مصرف سیر، خصوصاً خوردن سیر ناشتا، را محدود نمایند تا از سوزش سر دل جلوگیری نمایند.

در واقع، بعضی ترکیبات موجود در سیر خام ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند، که می تواند باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا معده گردد.

سیر بعلاوه ممکن است با جلوگیری از تشکیل لخته خون، خطر خونریزی را افزایش دهد. در حالی که خوردن سیر خام در حد اعتدال بعید است که برای بیشتر بزرگسالان سالم مسئله ای ایجاد کند، افرادی که داروهای رقیق نماینده خون مصرف می نمایند باید قبل از مصرف مقادیر زیاد سیر یا استفاده از مکمل های سیر با پزشک خود مشورت نمایند.

مجاز هستیم که چقدر سیر بخوریم؟

هیچ دوز رسمی توصیه شده برای مصرف سیر وجود ندارد. با این حال، بیشتر مطالعات نشان داده اند که حدود 1 تا 2 حبه در روز می تواند مفید باشد. در فرم مکمل، دوزهای تا 3600 میلی گرم از عصاره سیر کهنه نیز مؤثر است. حتماً قبل از استفاده از مکمل های سیر با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر بیماری زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید. اگر بعد از خوردن سیر خام متوجه عوارض جانبی منفی شدید، مصرف خود را کاهش دهید یا آن را قطع کنید. خوردن سیر پخته به جای خام آن نیز ممکن است به کاهش عوارض گوارشی مانند سوزش سر دل یا رفلاکس اسید یاری کند.

کلام آخر

چنان که باید تا به حال متوجه شده باشید، خوردن سیر به طور فی نفسه فواید بسیاری برای سلامتی دارد. با این حال، هندی ها زودتر از همه متوجه شدند که خوردن سیر ناشتا می تواند فواید آن را دوچندان کند. اگر با بوی آن مسئله ای ندارید، خوردن سیر خام با معده خالی می تواند تبدیل به یکی از عادت های خوب شما گردد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14582

به "فواید خوردن سیر ناشتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید خوردن سیر ناشتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید