لوئیز گلیک شاعر آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد

به گزارش راه ساری، بابک زمانی؛ آموزشگاه سوئد لحظاتی پیش برنده خانم لوئیز گلوک را به عنوان نوبل ادبیات در سال 2020 را معرفی کرد. او یک شاعر آمریکایی است و پیش از این جایزه والاس استیونس را دریافت نموده بود.

لوئیز گلیک شاعر آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد

به گزارش خبرنگاران؛ جایزه نوبل ادبیات سال 2020 به دلیل صدای شاعرانه متمایز لوییز گلوک که با زیبایی ساده تجربه های شخصی را جهانی نموده است به این شاعر زن آمریکایی اعطا شده است.

سال گذشته به طور همزمان اولگا تورکاچوک نویسنده لهستانی به عنوان برنده نوبل ادبیات 2018 و پیتر هاندکه نویسنده اتریشی نیز در انتخابی جنجالی به عنوان برنده نوبل ادبیات سال 2019 انتخاب شد. جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 به دلیل رسوایی اخلاقی در اکادمی سوئد برگزار نشد.

این انتخاب آموزشگاه نوبل مثل سال های پیشین، باز هم تعجب برانگیز. در حالی که جایزه نوبل ادبی سال جاری دقایقی پیش به یک شاعر رسید، سال هاست که بسیاری آدونیس، شاعر سوری را سزاوار دریافت این جایزه می دانند.

آموزشگاه (فرهنگستان) سوئد در کوشش است با ایجاد تغییرات جدید همچنان به عنوان نهاد اعطانماینده جایزه نوبل ادبیات باقی بماند.

به نقل از رویترز لارس هیکنستن رئیس بنیاد آلفرد نوبل مجددا هشدار داده است در صورتی که آموزشگاه سوئد به این روال ادامه دهد و نتواند مشروعیت، اعتبار و اعتماد عمومی را دوباره کسب کند، شاید ناگزیر شوند تصمیم های جدی و مهمی در این باره اتخاذ نمایند که یکی از این تصمیم ها می تواند جایگزین کردن آموزشگاه سوئد با یک نهاد ادبی دیگر به عنوان مسئول انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات باشد.

لوئیز گلوک در سال 1943 در شهر نیویورک متولد و در لانگ آیلند عظیم شد. وی در کالج سارا لارنس و دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد.

از نظر بسیاری، به دلیل دقت فنی، حساسیت و بینش شعری در خصوص موضوعاتی همچون تنهایی، روابط خانوادگی، طلاق و مرگ؛ گلوک یکی از با استعدادترین شاعران معاصر آمریکا است.

گلوک همچنین به آنچه روزانا وارن آن را ژست های کلاسیک خواند، مشهور است.

یکی از ویژگی های آثار گلوک بازتولید مکرر اسطوره های یونانی و رومی مانند پرسفون و دیمتر است.

کتاب های اولیه گلوک شامل شخصیت هایی است که با عواقب شکست عشقی، برخورد های خانوادگی فاجعه بار و ناامیدی وجودی دست و پنجه نرم کردند و کار های بعدی او همچنان به آنالیز رنج های خود ادامه می دهد.

لوئیز گلوک کتاب های شعری متعددی چاپ نموده و پیش از این نیز جوایز بسیاری از جمله جایزه پولیتزر را در سال 1993، جایزه بولینگن/ Bollingen را در سال 2001 و جایزه کتاب ملی آمریکا را در سال 2014 کسب نموده بود. لوئیس گلوک در سال 1968 با مجموعه شعر بچه اول (Firstborn) برای اولین بار پا به عرصه شعر و شاعری گذاشت و دیری نپایید که به عنوان یکی از شاعران برجسته در ادبیات معاصر آمریکا شناخته شد.

براساس یادداشت کوتاه آموزشگاه سوئد، جایزه نوبل ادبیات 2020 به خاطر لحن شاعرانه بی نقص آثار او که با زیبایی ساده و بی آلایش خود موجودیت فردی را عالمگیر می نماید، به گلوک اهدا شد.

پاداش نقدی جایزه نوبل 10 میلیون کرون (یک میلیون و 100 هزار دلار) است که معمولا همراه با یک مدال و دیپلم افتخار طی مراسمی در استکهلم و اسلو به برندگان هر شاخه اعطا می گردد؛ اما سال جاری به دلیل شیوع کرونا مراسم اهدای جوایز به صورت مجازی برگزار می گردد و مدال و لوح به وسیله سفارت به دست برنده خواهد رسید. اگر شرایط مهیا گردد، برندگان به مراسم اهدای جوایز در سال 2021 دعوت خواهند شد.

تور مالزی: تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

خیمه نیوز: با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: فرارو
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11950

به "لوئیز گلیک شاعر آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوئیز گلیک شاعر آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید