محصولات دانش بنیان و خلاق به جنگ آلاینده ها می فرایند

به گزارش راه ساری، ده ها شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور توانمندی خود را برای مقابله با آلودگی هوا به کار بردند تا محصولات فناورانه آن ها هوای سالم تری را به شهر ها هدیه دهند.

محصولات دانش بنیان و خلاق به جنگ آلاینده ها می فرایند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، آلودگی هوا از جمله چالش هایی است که تنها به یاری فناوری و دانش روز می توان با آن مقابله کرد. در این حوزه نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشش نموده است تا به وسیله انعقاد تفاهم نامه با نهاد ها و سازمان های مختلف و حمایت گسترده از صد ها شرکت فناور و دانش بنیان در این زمینه به سهم خود راه را برای مبارزه با آلاینده های هوا باز کند.

فرهنگسازی برای کاهش آلودگی

شرکت های خلاق نیز در زمینه فرهنگ سازی برای کاهش استفاده از خودرو های تک سرنشین و گسترش استفاده از خودرو های حمل و نقل عمومی از ظرفیت های بسیار بالای برخوردار هستند.

به تازگی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با حضور در شهرداری تهران دو تفاهم نامه با این نهاد در زمینه گسترش استفاده از موتورسیکلت ها و خودرو های برقی به امضاء رساند. با توجه به همه گیر شدن استفاده از وسیله های حمل و نقل برقی در بسیاری از کشور ها فراوری داخلی آن ها می تواند، نقشی موثر در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

فراوری بیش از 10 محصول دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان و فناور نیز توانسته اند تا کنون بیش از 10 محصول و خدمت مفید و کارآمد در این حوزه ارائه نمایند. ایجاد اپلیکیشن هایی برای اجاره جایگاه های خودورو های تک سرنشین برای افراد هم راستا و تسهیل در استفاده از وسائل نقلیه پاک و الکترونیکی از جمله بعضی طرح های استارتاپی عرضه شده از سوی فعالان فناور زیست بوم فناوری های مقابله با آلاینده های هوا بوده است.

برای فراوری محصولات مفید برای کاهش آثار آلودگی هوا، مثال های بسیاری وجود دارد. به تازگی یکی از شرکت های دانش بنیان، توانست، با استفاده از اشعه ماوراء بنفش، دستگاهی برای تصفیه آلودگی ها و ذرات معلق موجود در هوا به ویژه در محیط های بسته فراوری کند.

دستگاه پایش غبار خروجی دودکش صنایع موسوم به (PSDM)، از جمله دیگر محصولات فراوری شده توسط فعالان فناور است. این دستگاه برای اندازه گیری میزان ذرات خروجی دودکش منابع انتشار ساکن از قبیل دودکش کارخانجات و منازل به کار می رود. این وسیله قادر است پارامتر های زیر را در خروجی دودکش اندازه گیری و در حافظه خود ذخیره نموده و همچنین این اطلاعات را بر روی کاغذ به چاپ برساند.

دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده های گازی هوای محیط، موسوم به (SAPA) نیز، نام دیگر محصول دانش بنیان در این حوزه است که توسط فعالان دانش بنیان فراوری شده است. دستگاه پایش آلودگی هوای ایستگاهی جهت اندازه گیری آلاینده های هوای شهری از جمله ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرومتر و کمتر از 2.5 میکرومتر و همچنین گاز های آلاینده ازن و کربن به کار می رود. این دستگاه دارای قابلیت ارسال داده های پایش آلودگی هوا از محل نصب خود به فضای اینترنت است.

اندازه گیری دقیق غلظت گاز ها

دستگاه آنالایزر اگزوز خودرو نیز از جمله دیگر فراوریات برای مقابله با آلودگی هوا است که توسط متخصصان فناور ایران اسلامی فراوری شده است. این دستگاه برای اندازه گیری غلظت گاز های اکسیژن، کربن مونوکسید، نیتروژن دی اکسید2 و نیتروژن مونوکسید نسوخته HC موجود در جریان گاز های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه ایران نیز اظهار داشت: توسط شرکت های دانش بنیان، محصولی با عنوان سامانه از بین برنده عوامل پاتوژنیک، فراوری شده است. این ساخته دست فعالان دانش بنیان، می تواند، یک فضای، ایزوله و تصفیه شده برای بیماران در اتاق های بیمارستان ایجاد کند و هوای استنشاق شده توسط آن ها را پاک کند.

لیست محصولات دانش بنیان فراوری شده در کشور برای مقابله با آلاینده های هوا، بسیار طولانی است. در حال حاضر بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان و بیش از 6 هزار استارتاپ، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاسیس شده است. تعداد قابل توجهی، از این شرکت ها در زمینه مقابله با آلودگی هوا نیز فعال هستند و از ظرفیت های خوبی در این زمینه برخوردار هستند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کانادا: برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13691

به "محصولات دانش بنیان و خلاق به جنگ آلاینده ها می فرایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات دانش بنیان و خلاق به جنگ آلاینده ها می فرایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید