مردم رفتار زیست محیطی داشته باشند

به گزارش راه ساری، رئیس انجمن جنگلبانان ایران حیات سیاسی و مالی و فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را در گرو حیات محیط زیست و منابع طبیعی دانست و مطرح کرد: مردم علیرغم اینکه از دانش و اطلاعات زیست محیطی برخوردار هستند، رفتار زیست محیطی ندارد.

مردم رفتار زیست محیطی داشته باشند

به گزارش خبرنگاران، از سوی سازمان ملل پنج ژوئن مصادف با 15 خرداد به عنوان روز جهانی محیط زیست و منابع طبیعی نامگذاری شده است تا علاوه بر افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست، موجب تحریک سیاستمداران جهت اتخاذ تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری گردد.

متاسفانه انسان همیشه تاثیر عمیقی در جهت نابودی منابع طبیعی و تخریب محیط زیست از خود بر جای گذاشته است و یکی از مهم ترین عوامل نابودی جنگل ها و زیستگاه های گیاهی و جانوری شناخته می گردد.

هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانان ایران در گفت وگو با خبرنگاران، آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار و زیرگردها، کمبود منابع آبی، مرگ و میر دسته جمعی اکوسیستم های جنگلی، بحران زباله و پسماند در جنگل ها و تغییر کاربری را عمده ترین چالش محیط زیست و منابع طبیعی کشور دانست و اظهار کرد: در بخش های قانونی، فنی و فرهنگی درخصوص محیط زیست و منابع طبیعی ضعف داریم.

وی نبود قانون گذاری درست را موجب آلوده شدن محیط زیست، تجاوز به منابع طبیعی، تغییر کاربری و بهره برداری غیر مجاز از معادن دانست و اضافه نمود: متاسفانه بسیاری از قوانین حتی از افراد متجاوز به حریم محیط زیست و منابع طبیعی حمایت می نماید.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران ضعف های آموزشی و شکاف بین تحقیقات زیست محیطی با مدیریت اجرایی را مورد تاکید قرار داد و مطرح نمود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که کشورهای در حال توسعه دارند، قرار ندریافت صحیح مدیران مرتبط در سمت های اجرایی است، یعنی گاهی مدیر زیست محیطی اقدامات ضد زیست محیطی انجام می دهد.

کیادلیری با بیان اینکه مدیران زیست محیطی و منابع طبیعی براساس درک و دریافت شخصی از محیط زیست برنامه ریزی می نمایند؛ نه اسناد علمی و کارشناسی، اعلام نمود: بسیاری از پروژه های زیست محیط آمایش را نادیده گرفته و ماهیت سیاسی دارد.

وی فرهنگ را بستر توسعه و آبادانی یک کشور دانست و متذکر شد: هنوز فرهنگ عدم منفعت طلبی به ویژه نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی در مردم و مسئولان نهادینه نشده است.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران با اشاره به مشاء بودن منابع طبیعی بین مردم و دولت، اضافه نمود: اگر با همین روند تخریب منابع طبیعی و آلوده کردن محیط زیست پیش برویم، به زودی دچار قحطی خواهیم شد.

کیادلیری با بیان اینکه منابع آبی نقش بسزایی در رونق محیط زیست و منابع طبیعی دارد، گفت: اولین و مهم ترین راه حل برای افزایش منابع آبی اصلاح الگوی مصرف به ویژه در نواحی مرکزی ایران است، سدها همیشه کمتر از ظرفیتشان آب دارند لذا سدسازی آخرین مرحله است و آبخیزداری بر سدسازی ارجحیت دارد.

وی جنگل و پوشش گیاهی را بزرگترین عامل در جذب و نگهداری آب دانست و ادامه داد: برگ درختان مانع از برخورد شدید قطرات آب با زمین و خاک شویی می گردد و لاش برگ ها مانند اسفنج آب را جذب می نمایند و فرصت نفوذ آب به خاک را می دهند لذا آبخیزداری با تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک به نگهداری آب یاری می نماید.

مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم برخورداری سدها از توجیه کشاورزی، صنعتی، شرب و...، یادآور شد: آمایش سیاست های 50 ساله کشاورزی و صنعتی و گردشگری مناطق را معین می نماید و لذا این تب سدسازی و انتقال آب باید از بین برود.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران وقوع سیل ابتدای سال جاری در شمال کشور را الزاما ناشی از تخریب جنگل ندانست و اضافه نمود: تغییر کاربری در مراتع و چرای بیش از حد دام مراتع درجه اول را به مراتع درجه دوم و سوم تبدیل نموده و همین مسئله موجب شده آب باران با سرعت زیاد و همراه با گل و لای از بالا دست به پایین دست منتقل گردد و سیل رخ دهد.

کیادلیری تغییر اقلیم را یکی دیگر از چالش های زیست محیطی دانست و اعلام نمود: تغییر اقلیم باعث شده پراکنش میزان بارندگی بر هم بخورد و آن میزان بارانی که در طول یک سال باید ببارد، در یک مدت کوتاه می بارد و این حجم بالا از آب باران سیلاب ها را شکل می دهد. البته سیل به خودی خود بلا نیست و خسارات مالی و جانی ناشی از وقوع سیل به خاطر تجاوز انسانی به حریم رودخانه هاست.

وی بیشترین تاثیر تغییر اقلیم را بر میزان بارش باران دانست؛ نه برف و اظهار کرد: هرچقدر باران بیشتری داشته باشیم رویش بیشتری خواهیم داشت و لذا بدون در نظر دریافت خسارت های انسانی، بارش باران بزرگ ترین نعمت است و نقش بسزایی در کنترل بیماری های گونه های جنگلی دارد؛ البته ممکن است باعث ایجاد بعضی آفات مانند هجوم ملخ ها گردد.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران روز جهانی محیط زیست و منابع طبیعی را فرصتی برای فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید یاد بگیرند قبل از مطالبه گری، مسئولیت پذیر باشند لذا مسئولان باید واقعیت را درباره وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی به مردم بگویند تا مردم مطالبه گری درستی از مسئولان داشته باشند و مسئولان مجبور شوند از خواست مردم در مسائل زیست محیطی پیروی نمایند.

کیادلیری حیات سیاسی و مالی و فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را در گرو حیات محیط زیست و منابع طبیعی دانست و مطرح نمود: محیط زیست و منابع طبیعی حیات ملی ما را تامین می نماید و حیات ملی امنیت ملی را به دنبال دارد.

parisro.ir: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

italyro.ir: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 3144

به "مردم رفتار زیست محیطی داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم رفتار زیست محیطی داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید