نسل جدید نمایشگر های OLED تک رنگ با بهره گیری از فناوری نانو در کشور فراوری می گردد

به گزارش راه ساری، شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران پیروز به فراوری نسل جدید نمایشگر های OLED تک رنگ با بهره گیری از فناوری نانو شده است.

نسل جدید نمایشگر های OLED تک رنگ با بهره گیری از فناوری نانو در کشور فراوری می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران پیروز به فراوری نسل جدید نمایشگر های OLED تک رنگ با بهره گیری از فناوری نانو شده است. این شرکت اقدام به فراوری صفحه نمایش OLED تک رنگ (سبز) بر پایه شیشه BK 7 با پوشش نانومتری ITO مورداستفاده در مجموعه فاصله یاب های لیزری شده و برای این محصول گواهی نامه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت نموده است.

در این محصول، از مواد آلی شامل پلیمر ها به عنوان مواد فعال الکترولومینسان استفاده می گردد. از اولین بار که OLED در سال 1987 توسط تانگ از شرکت کداک ساخته شد، پژوهش های وسیع علمی و صنعتی به منظور دست یافتن به ساختار های کارآمد و کاربردی در زمینه فراوری OLEDS صورت گرفته است. عملکرد دیود های نورگسیل آلی به سرعت در حال پیشرفت است، به طوری که چشمه های حرارتی را پشت سر گذاشته و هم اکنون هم تراز LED و چشمه های فلورسان است.

علاوه بر این از مزایای ویژه ای نسبت به دیگر چشمه ها نظیر قیمت پایین، فرایند فراوری در دمای پایین، قابل ساخت بر سطوح انعطاف پذیر و عظیم و قابلیت تغییر مواد با استفاده از تغییر ساختار ماده برخوردار است. در حال حاضر نشانگر ها و نمایشگر های محصولاتی همچون فاصله یاب ها و سامانه های تصویربرداری، در نسل های جدید خود از فناوری جدید OLED بهره می گیرند. یکی دیگر از کاربرد های فناوری نوین OLED در فراوری میکرونمایشگر هایی است که در بسیاری از محصولات تجاری از قبیل تلفن های همراه و نمایشگر های کوچک در صنایع صوتی و تصویری به کار می رود. در حال حاضر کشور هایی همچون کره جنوبی و چین و همچنین شرکت های اروپایی نظیر فیلیپس و اسرام در این زمینه پیشتازند.

نمایشگر و یا دیود OLED از تعدادی لایه نازک نانومتری آلی (ارگانیک) که بین دو الکترود قرار می گیرند، تشکیل شده است و با ایجاد یک اختلاف پتانسیل به الکترود ها از طرفین و بازترکیب حامل های بار، نور فراوری می گردد؛ بنابراین اساس کار دیود های آلی لایه نشانی لایه های مختلف در مقیاس نانومتر است که در مجموع تشکیل یک میکرو کاواک و حتی نانو کاواک در بین دو الکترود را می دهد.

به منظور خروج نور از داخل کاواک OLED ضروری است که یکی از الکترود ها شفاف باشد که این الکترود عمدتا از جنس ITO در نظر گرفته می گردد. کاهش هرچه بیشتر ضخامت الکترود ITO به همراه حفظ خواص الکترونیکی آن، منجر به افزایش عبور نور و در نتیجه کارایی سیستم می گردد.

در صفحه نمایش OLED فراوریی شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران از ضخامت کمتر از 40 نانومتر ITO به عنوان الکترود شفاف استفاده شده است که در مقابل مقادیر متعارف بیش از 100 نانومتر، منجر به بهبود چشمگیر عملکرد نمایشگر OLED شده است.

این محصول با توجه به الگو های مورداستفاده در نمایشگر در محصولات نهایی، از اهمیت استراتژیک برخوردار است؛ به این مفهوم که نه مشابه داخلی دارد و نه امکان تهیه و تأمین از منابع خارجی به راحتی میسر است.

شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران در زمینه فراوری انواع دوربین های دیده بانی تک چشم و دو چشم، سامانه های تصویربرداری دیدگانی و حرارتی، تلسکوپ ها و سامانه های تصویربرداری حرارتی قطب اصلی کشور به حساب می آید و کلیه مراحل بومی سازی و اجرای فناوری صفحه نمایش OLED در این شرکت صورت گرفته است. به واسطه فراوری این محصول در شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران تا کنون 4 نفر به طور مستقیم و 20 نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار شده اند.

در حال حاضر و با در نظر دریافت زیرساخت فعلی قابلیت فراوری نزدیک به 500 عدد میکرونمایشگر به طور سالانه وجود دارد، اما برآورد ها نشان می دهد که ظرفیت فروش بیش از 1500 عدد میکرونمایشگر برای سامانه های فاصله یاب و تصویربرداری در سال وجود دارد.

مسئولان شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران بهبود و افزایش تیراژ فراوری را مستلزم تکمیل زیرساخت صنعت می دانند و معتقدند خدمات فراوان دریافتی از ستاد نانو هم در زمینۀ توسعه محصول و هم در زمینۀ تشکیل شبکه های همکار مجاور صنعت در شهرک های علمی و تحقیقاتی در قالب شرکت های دانش بنیان، در فعالیت های این شرکت و به ویژه فراوری محصول جدید آن تأثیر قابل توجهی داشته است.

آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10719

به "نسل جدید نمایشگر های OLED تک رنگ با بهره گیری از فناوری نانو در کشور فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل جدید نمایشگر های OLED تک رنگ با بهره گیری از فناوری نانو در کشور فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید