نقش آفرینی پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه پسماند و تالاب انزلی

به گزارش راه ساری، استاندار گیلان در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به سوابق و توانمندی هایی که دارد در حوزه پسماند، تالاب انزلی، چای و برنج نقش آفرینی پژوهشی داشته باشد.

نقش آفرینی پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه پسماند و تالاب انزلی

به گزارش خبرنگار از ، ارسلان زارع استاندار گیلان در این دیدار گفت: باتوجه به سیاست اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری با استفاده از ظرفیت های داخلی کشور، از جمله استان گیلان ظرفیت های گوناگونی در عرصه علم و اقتصاد وجود دارد تا بتوانیم میزان وابستگی به کشور های بیگانه را به حداقل برسانیم.

نماینده عالی دولت درگیلان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدای انقلاب اسلامی پیشینه درخشانی داشته و همیشه زمینه سربلندی و اقتدار علمی کشور در عرصه پژوهش را فراهم نموده است گفت: به سبب پیچیدگی ها و تحولات اجتماعی و سیاسی ضرورت دارد بیشتر از دانش علم و فناوری و طرح های فناورانه برای برون رفت از این وضعیت مالی که منبع درآمد کشور عمدتاً وابسته به نفت است استفاده کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به آسیب ها، مسائل و چالش هایی که در بحث آب وجود دارد گفت: ضرورت دارد که با افزایش راندمان و اصلاح ارقام محصولات کشاورزی از جمله برنج و چای استفاده بهینه در مصرف آب انجام دهیم.

وی با بیان اینکه 96 درصد از فراوری چای کشور متعلق به استان گیلان است گفت: جهاد دانشگاهی می بایست با تحقیقات و پژوهش شرایط مناسبی را برای این کشت فراهم کند.

وی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی را یک برند ملی مطرح کرد و گفت: تحقیقات و پژوهش های پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی می تواند راهگشای تالاب انزلی و پسماند گیلان باشد. خوشبختانه پژوهشگران و اعضای هیئت علمی این پژوهشکده نقش فعالی در کارگروه های توسعه استان دارند که نشان دهنده ظرفیت بالای این مجموعه است.

وی زباله و پسماند را مهمترین اولویت گیلان دانست و اضافه نمود: جهاددانشگاهی از زمان تاسیس تاکنون رویکرد آموزشی و پژوهشی داشته و منشا خدمات و برکات خوبی برای کشور و استان بوده است و امیدواریم در حوزه پسماند و تالاب انزلی نیز بتوانیم شاهد نقش آفرینی پژوهشی جهاددانشگاهی باشیم.

در ادامه دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت:جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی و غیر دولتی بی طرف است می تواند در قالب کارگروه هایی در حوزه های تالاب، پساب های صنعتی، پزشکی شامل ناباروی، سرطان و دیابت، اصلاح نژاد دام، پرورش ماهی در قفس، پژوهشکده گیاهان دارویی، بحث زراعی که با محدودیت زمین و منابع آبی روبرو هستیم، استفاده از برنج کم آب و با کیفیت، چای و بذر های هیبردی برای حل مسائل استان که منجر به پیشرفت و توسعه استان باشد یاری کند.

آ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5795

به "نقش آفرینی پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه پسماند و تالاب انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش آفرینی پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه پسماند و تالاب انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید