هجدهمین رقابت ماراتن مسیه برندگان خود را شناخت

به گزارش راه ساری، تهران- خبرنگاران- هجدهمین دوره ماراتن مسیه (رقابت رصدگران آسمان شب) با معرفی برگزیدگان این دوره از رقابت ها در سه بخش عکاسی، رصد کلاسیک و رصد پیشرفته به کار خود انتها داد.

هجدهمین رقابت ماراتن مسیه برندگان خود را شناخت

ماراتن مسیه رقابتی است که منجمان آماتور بعضی کشورها هر سال در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار می نمایند و هدف از آن رصد آن دسته از اجرام غیرستاره ای در آسمان شب است که شارل مسیه (Charles Messier) منجم مطرح فرانسوی قرن هجدهم شناسایی نموده بود و به نام فهرست مسیه معروف شده اند.

داستان ماراتن مسیه در ایران نیز از سال 1380 به همت مجله نجوم شروع و به فراگیرترین مسابقه ای تبدیل شد که منجمان آماتور ایرانی در آن شرکت می نمایند. سال جاری هجدهمین سالی است که علاقمندان آسمان شب به صورت پیاپی برای رصد اجرام اعماق آسمان در فهرست مسیه گرد هم جمع می شوند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، ماراتن مسیه 97 با حضور 80 شرکت نماینده، 20 داور و جمعی از عوامل اجرایی از شامگاه پنجشنبه (16 اسفند) تا سحرگاه آدینه در محل مقبره تاریخی شیخ حافظ رجب برسی بخش زواره شهرستان اردستان برگزار گردید.

در این مراسم هیات داوران ماراتن مسیه 97 با آنالیز نتایج ثبت شده در اپلیکیشن داوری و همچنین ثبت دستی و آنالیز عکس های گرفته شده در طول برنامه در بخش رقابت عکاسی، برندگان ماراتن مسیه 97 را به توضیح زیر اعلام کردند.

**برندگان رقابت عکاسی ماراتن مسیه 97

امید قدردان از تهران، برنده تندیس طلای رقابت عکاسی ماراتن مسیه 97 به خاطر ثبت عکس مرور زمان (تایم لپس/time lapse) ریحانه ولی پور، از تهران برنده تندیس نقره ماراتن مسیه 97 برای عکس برگزیده شدند.

**برندگان ماراتن مسیه کلاسیک سال 97

زهرا سوهانی از تهران با تلسکوپ 8 اینچ دابسونی و رصد 100 جرم فهرست مسیه، محدثه فرساد کیا از انجمن ادیب اصفهان با دوربین دوچشمی 100*25 و رصد 100 جرم فهرست مسیه

محمدرضا اشرفی و محمدمهدی ملک حسین از انجمن نجوم پاسارگاد با تلسکوپ 12 اینچ دابسونی و رصد 101 جرم از فهرست مسیه به ترتیب برنده رتبه سوم، دوم و اول و برنده نشان برنز، نقره و طلا شدند.

**برندگان ماراتن مسیه پیشرفته سال 97

آرش کربلایی و آیلار نقشینه از انجمن نجوم ادیب اصفهان با تلسکوپ 12 اینچ دابسونی با کسب 155 امتیاز از 200 امتیاز، دانیال جلائیان سامانی و کسری حاجیان از مشهد با تلسکوپ 8 اینچ نیوتنی و رصد 161 جرم از 180 جرم، گروه های شایسته تقدیر معرفی شدند.

مهدی سلیمانی و خشایار ریحانی از تهران با تلسکوپ 8 اینچ نیوتنی و با کسب 176 امتیاز از 200 امتیاز و رصد 164 جرم از 180 جرم به عنوان گروه سوم و برنده تندیس برنزمعرفی شدند و همچنین این گروه پیروز به ثبت رکورد سرعتی در ماده 100 جرم غیربحرانی ماراتن مسیه 97 شدند.

امیرحسین ربیعی و عالیه جعفری از انجمن نجوم ادیب اصفهان با تلسکوپ 12 اینچ دابسونی و کسب 180 امتیاز از 200 امتیاز و رصد 169 جرم از 180 جرم به عنوان گروه دوم و برنده تندیس نقره و علیرضا حیدری از تهران با تلسکوپ 8 اینچ نیوتنی و کسب 195 امتیاز از 200 امتیاز و رصد 177 جرم از 180 جرم به عنوان گروه اول، برنده تندیس طلا و پرچم ماراتن مسیه انتخاب و معرفی شدند.

همچنین علیرضا حیدری پرچم ماراتن مسیه را از کیان باختری و مصطفی کویری پرچمداران سال گذشته مارات تحویل گرفت تا همراه خود به رصدگاه ماراتن مسیه 98 بیاورد و به برنده تندیس طلای ماراتن پیشرفته سال آینده تحویل دهد.

همه برندگان ماراتن مسیه 97 علاوه بر تندیس، لوح و تقدیرنامه، اشتراک 6شماره مجله نجوم، یادبود صنایع دستی زواره از طرف مسئولان این شهر و برگه تخفیف خرید ابزارآلات نجومی از فروشگاه آماد صنعت کهکشان دریافت کردند.

ماراتن مسیه 97 با همکاری مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و شهرداری زواره برگزار گردید.

علمی**9157

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 1694

به "هجدهمین رقابت ماراتن مسیه برندگان خود را شناخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجدهمین رقابت ماراتن مسیه برندگان خود را شناخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید