همه چیز راجع به آزمایش انعقاد خون

به گزارش راه ساری، انجام آزمایش انعقاد خون یکی از آزمایش های ضروری است. لخته شدن خون از خونریزی بیش از حد در هنگام جراحت یا بریدگی پوست جلوگیری می کند. اما خونی که در رگ های شما جریان دارد نباید لخته شود. اگر لخته در رگ ایجاد شود، ممکن است از طریق جریان خون به قلب، ریه ها یا مغز منتقل شوند. این موضوع باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ شود.

همه چیز راجع به آزمایش انعقاد خون

آزمایش انعقاد خون چیست

آزمایش انعقاد خون، میزان احتمال لخته شدگی خون و اینکه چقدر طول می کشد تا خون لخته بشود را میزان گیری می کند. این آزمایش به پزشک این امکان را می دهد تا ریسک خونریزی زیاد و یا تشکیل لخته های در حال پیشرفت (ترومبوز) در رگ های خونی شما را ارزیابی کند.

لخته شدن فرآیندی است که از خونریزی بیش از حد هنگام بریده شدن قسمتی از بدن جلوگیری می کند. اما خونی که درون رگ های بدن حرکت می کند، نباید لخته بشود. اگر لخته ای در خون ایجاد شود، میتواند در جریان خون حرکت کند و به قلب، ریه یا مغز برود. این اتفاق سبب بروز سکته قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ می شود.

آزمایش انعقاد خون شبیه آزمایش خون است. عوارض جانبی و ریسک آن بسیار کم است. یک فرد متخصص از شما نمونه خون خواهد گرفت و آن را برای آنالیز و آنالیز به آزمایشگاه خواهد فرستاد.1

انواع آزمایش انعقاد خون

انواع مختلفی از آزمایش های انعقادی وجود دارد. در ادامه با برخی از این آزمایش ها آشنا می شویم.
1) شمارش کامل خون (CBC)
پزشک تست (CBC) را به عنوان بخشی از روتین فیزیکی شما تجویز می­ کند. کم خونی یا تعداد کم پلاکت، می تواند منجر به اختلال در لخته شدن شود. بنابراین نتایج این آزمایش می تواند هشداردهنده باشد.
2) سنجش فاکتور V
این آزمایش فاکتور V را که در لخته شدن نقش دارد، میزان گیری می کند. سطوح پایین و غیرطبیعی این فاکتور ممکن است نشان دهنده بیماری کبدی، فیبرینولیز اولیه (تجزیه لخته ها) یا انعقاد داخل عروقی منتشر (DIC) باشد.
3) سطح فیبرینوژن
فیبرینوژن پروتئینی است که از طریق کبد ساخته می ­شود. این آزمایش میزان فیبرینوژن موجود در خون را میزان گیری می­ کند. نتایج غیرطبیعی ممکن است نشانه خونریزی بیش از حد، فیبرینولیز یا جدا شدن جفت از دیواره رحم باشد. نام های دیگر این آزمایش شامل فاکتور I و تست هیپوفیبرینوژنمی است.
4) زمان پروترومبین
پروترومبین پروتئین دیگری است که از طریق کبد تولید می ­شود. آزمایش زمان پروترومبین (PT) کیفیت و مدت زمان لخته شدن خون را میزان گیری می ­کند. این زمان به طور معمول حدود 25 تا 30 ثانیه طول می کشد، که اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف کنید ممکن است انعقاد خون بیشتر هم طول بکشد.

دلایل دیگری که منجر به نتایج غیر طبیعی می ­شود شامل هموفیلی، بیماری کبدی و سوء جذب است. همچنین برای نظارت در مورد افرادی که داروهای تاثیرگذار بر روی فرآیند لخته شدن مصرف می کنند مانند وارفارین (کومادین) سودمند است.

نتایج این تست در عرض چند ثانیه حاصل می شود. گاهی اوقات در آزمون PT از محاسبه ای به نام نسبت نرمال شده بین المللی (INR) به منظور مقایسه نتایج آزمایشگاه های مختلف استفاده می­ شود.

پزشک شما معمولاً آزمایش PT را به همراه آزمایش انعقادی دیگری به نام زمان ترومبوپلاستین نسبی فعال (aPTT) تجویز می­ کند.

5) تعداد پلاکت ها
پلاکت ها سلول هایی هستند که به لخته شدن خون کمک می­ کنند. اگر در حال شیمی درمانی هستید، داروهای خاصی مصرف می کنید، یا انتقال خون داشته اید، ممکن است تعداد پلاکت های شما به طور غیرطبیعی پایین باشد. از دلایل دیگر تعداد پایین پلاکت می توان به بیماری سلیاک، کمبود ویتامین K و لوکمی اشاره کرد.
6) زمان ترومبین
تست زمان ترومبین کیفیت عملکرد فیبرینوژن را میزان گیری می­ کند. نتایج غیر طبیعی ممکن است به علت اختلالات ارثی فیبرینوژن، بیماری های کبدی، برخی سرطان ها و مصرف داروهایی باشد که بر فرآیند لخته شدن خون تأثیر می­ گذارند.
7) زمان خونریزی
این آزمایش سرعت بسته شدن رگ های خونی کوچک پوستی و توقف خونریزی را آنالیز می­ کند و از سایر آزمایش های خون فرق دارد.

یک دستبند فشار خون بر روی بازو قرار می­ گیرد و باد می­ شود. پرسنل درمانی دو بریدگی کوچک در ناحیه تحتانی بازوی شما ایجاد می­ کند. این بریدگی ها عمیق نخواهند بود و به طور کلی مانند خراش هستند.

وقتی باد از دستبند خارج می ­شود، آن را جدا کرده و هر 30 ثانیه یکبار کاغذ بلات را به سرعت بر روی محل بریدگی ها قرار می دهند تا زمانی که خونریزی کاملا متوقف شود.

خونریزی معمولاً بین یک تا نه دقیقه طول می­ کشد. این آزمایش کاملا ایمن است و عوارض جانبی یا خطرات کمی را به همراه دارد.2

علت انجام آزمایش انعقاد خون

اختلالات انعقادی میتوانند سبب خونریزی یا ایجاد لخته به صورت خیلی خطرناک شوند. اگر پزشک به وجود اختلالات انعقادی در شما مشکوک شود، یک یا تعداد بیشتری آزمایش انعقاد خون برای شما تجویز خواهد کرد. این آزمایش ها میزان پروتئین های خاص و عملکرد آن ها را میزان گیری می کنند.

بیماری هایی که میتوانند سبب اختلالات انعقادی شوند شامل:

بیماری کبدی

ترومبوفیلی، که لخته شدن بیش از حد در آن رخ می دهد.

هموفیلی، به معنای عدم توانایی در ایجاد لخته به طور طبیعی است که باعث خونریزی بیش از حد می شود.

آزمایش انعقاد خون برای کنترل کسانی که داروهای تاثیر گذارنده بر لخته شدن خون مصرف می کنند، مفید است. همچنین این آزمایش ممکن است قبل از جراحی برای بیماران انجام شود.2

اختلالات سیستم انعقادی

سیستم انعقادی از سلول های خونی و پروتئین ها تشکیل شده و وظیفه آن ایجاد لخته های خون است، که بخش مهمی از فرایند بهبودی بدن را در بر می گیرد. وقتی این سیستم به درستی کار نکند، باعث تشکیل لخته های خون در زمان های نامناسب می شود و جریان خون را به قسمت های حیاتی بدن مسدود می کند.

اختلالات سیستم انعقادی ممکن است، بر روی هر قسمت از بدن از جمله مغز، شکم، بازوها و پاها تأثیر بگذارد. انواع عمده اختلالات انعقادی عبارتند از:

کمبود ویتامین K

بیماری کبد

ایجاد انعقاد در داخل عروقی
این عارضه هنگامی رخ می دهد که پروتئین های بیش از حد فعال در خون باعث لخته شدن غیر ضروری شده و جریان خون را مسدود می کنند. بروز این حالت اغلب منجر به سکته قلبی یا مغزی خواهد شد.
زیاده روی در مصرف داروهای ضد انعقاد خون
از لخته شدن خون جلوگیری کرده و می تواند باعث بروز هموفیلی شود.

علائم مرتبط با اختلالات سیستم انعقادی بسته به نوع اختلال بیمار متفاوت خواهد بود. خونریزی غیرطبیعی یا ایجاد لخته خون شایعترین علائم اند که نشان دهنده وجود مسئله ای در اختلالات سیستم انعقادی است.4

آزمایش انعقاد خون چگونه انجام می شود؟

آزمایش­ انعقاد خون مشابه با بیشتر آزمایش های خون انجام می­ شود. ممکن است لازم باشد مصرف برخی از داروها را قبل از انجام آزمایش قطع کنید. هیچ آماده سازی دیگری لازم نیست.

پرسنل درمان قسمتی از پشت دست یا قسمت داخلی آرنج شما را استریل می کند. سپس یک سوزن را وارد رگ می کنند. اغلب افراد یک سوزش جزئی را احساس می کنند. پس از خونگیری احتمالا در محل ورود سوزن یک باند قرار می دهند.

به طور کلی عوارض جانبی آزمایش انعقادی بسیار جزئی است. ممکن است در محل آسیب دیده کمی احساس درد یا کوفتگی داشته باشید. این خطرات شامل منگی، درد و عفونت است.

اگر خونریزی بیش از حد داشته باشید، این روش با دقت کنترل می شود. نمونه خون برای آنالیز به آزمایشگاه ارسال می شود.3

نتایج آزمایش انعقاد خون

نتایج حاصل از آزمایش انعقاد خون خونی از آزمایشگاه برای پزشک شما ارسال می شود. مقادیر گزارش شده ممکن است از یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد، بنابراین بهتر است از پزشک خود بخواهید که نتایج را بریتان تفسیر کند. اگر پزشک شما یک اختلال انعقادی را تشخیص دهد، روش درمانی بستگی به تشخیص وی متغیر است.3

پینوشتها

1.www.anyazma.com

2.www.darmankade.com

3.www.virtualdr.ir

4.www.azmayeshonline.com

منبع: راسخون
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14437

به "همه چیز راجع به آزمایش انعقاد خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به آزمایش انعقاد خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید