هنوز شخصیت کارتونی ایرانی ماندگار نداریم
به گزارش راه ساری، کارگردان انیمیشن روبی و جوجه ها معتقد است: اگرچه انیمیشن ما پیشرفت قابل توجهی داشته و در حال حاضر حرفی برای گفتن دارد، اما هنوز شخصیت کارتونی ایرانی که بخواهد در ذهن بچه ها ماندگار گردد، ساخته نشده است.

به گزارش خبرنگاران، بابک نکویی ـ یکی از کارگردانان مجموعه انیمیشنی روبی و جوجه ها ـ درباره ایده شکل گیری این مجموعه گفت: شهریور سال 94 به سفارش مرکز صبا ایده ساخت این سریال شکل گرفت و از ما خواسته شد سریالی را با استاندارهای جهانی و با کیفیت برای گروه سنی 6 تا 12 سال فراوری کنیم.
او درباره ویژگی های این انیمیشن که به تازگی پیروز به دریافت سه جایزه از دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی شده است، اعلام کرد: روبی و جوجه ها یک روایتگری درست، ساده و بدون کلام و قابل فهم از سه جوجه ای است که در کنار خانواده خود زندگی می نمایند. فرقی نمی کند این انیمیشن در چه کشوری نمایش داده گردد، پیغام آن در همه جا یکی است؛ کسی که کلک می زند، شکست می خورد. ریتم تند، جنبه طنز و شوخی و اتفاقات هیجان انگیز و قابل فهم در قصه باعث به وجد آمدن بچه ها می گردد.
نکویی اضافه کرد: در ساخت این مجموعه توانستیم از رنگ های شاد، تصاویر جذاب و متحرک سازی پرجزییات برای جذاب تر شدن کار استفاده کنیم. در داستان پردازی ها با وسواس کار کردیم و سعی کردیم مرحله تخصصی استوری ریل و انیماتیک را که در سریال های انیمیشن ایرانی کمتر این حساسیت وجود دارد، به صورت باکیفیتی انجام دهیم.
کارگردان انیمیشن روبی و جوجه ها با بیان این که این مجموعه میخواهد برای جوانان آینده خاطره سازی کند، اظهار کرد: سال 97 زمانی که در بخش پویانمایی چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم جایزه بهترین کارگردانی را گرفتم، بعد از دریافت جایزه متذکر شدم که بچه های ایرانی به خصوص بچه های دهه 60 با شخصیت های معروف کارتون های خارجی بزرگ شده اند اما امروزه با وجود آن که انیمیشن ما پیشرفت قابل توجهی داشته است و در زمینه فراوری حرفی برای گفتن دارد هنوز در کارتون های ایرانی شخصیت کارتونی که بچه ها در آینده بخواهند از آن یاد نمایند، نداریم.
او با اشاره به این که مجموعه روبی و جوجه ها مخاطب و شخصیت محور است، اعلام کرد: هدف اول ما در ساخت این انیمیشن این بوده که بچه ها آن را دوست داشته باشند و بتوانیم شخصیت های ایرانی را که در روبی و جوجه ها هستند برای آن ها باورپذیر کنیم. مخاطبان ما در حال حاضر قدرت تحلیل و یا تریبونی که بتوانند نظر بدهند، ندارند. زمانی که به سن 18 سالگی برسند می توانند از آن با عنوان انیمیشن نوستالژی و خاطرات کودکی یاد نمایند.
نکویی که 15 سال تجربه فراوری انیمیشن دارد، درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه بیان کرد: در ساخت روبی و جوجه ها سعی کردیم کمترین اشکال فنی، هنری و تکنیکی باقی بماند و با توجه به این ویژگی با حضور در جشنواره هایی که بخش تلویزیون و کودک داشتند و جشنواره های طراز اول جهان بازخورد های خوبی از مخاطبان گرفتیم و کمتر جشنواره داخلی است که ما در آن شرکت نموده و جایزه نگرفته باشیم.
او همچنین درباره ایده خلق انیمیشن لالایی که توانست لوح سپاس را در بخش آثار فرهنگی دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیون دریافت کند، گفت: ایده ساخت این انیمیشن کوتاه بر اساس موسیقی و شعر معروف تیتراژ برنامه رادیویی شب بخیر کوچولو که موسیقی نوستالژیکی برای بچه های دهه 60 و اوایل دهه 70 محسوب می گردد و جامعه ایرانی با آن آشنا است، شکل گرفت.
نکویی ادامه داد: تم اصلی این قصه برگرفته از شعر مصطفی رحماندوست است. در این انیمیشن کوتاه پنج دقیقه ای یک سنجاب، یک قورباغه و سه گنجشک کوچک حضور دارند که مشغول شیطنت هستند و مادرانشان برای خواباندن آن ها به دنبالشان می آیند. داستان لالایی بچه هاه، صمیمی و محبت آمیز و بدون کلام است که سعی نموده ایم موسیقی معروف لالایی را برای بچه ها به تصویر بکشیم.
کارگردان انیمیشن روبی و جوجه ها در انتها با اشاره به این که لالایی نیز می تواند برای بچه های نسل نو نوستالژی ای در آینده باشد، توضیح داد: اگرچه لالایی در دومین جشنواره پویانمایی تلویزیون مورد توجه واقع شد، اما هنوز در قاب تلویزیون و در قالب برنامه ارائه نشده است و باید دید استقبال مخاطبان از این انیمیشن چگونه خواهد بود.
منبع: خبرگزاری ایسنا