واریز سود سهام عدالت کلید خورد؛ رقم احتمالی سود چقدر است؟

به گزارش راه ساری، خبرنگاران: لایحه ساماندهی سهام عدالت با موضوع اصلاح مواد 34 تا 38 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پس از تصویب هیات وزیران در هجدهم دی 96 به مجلس ارسال شد. با این حال و با گذشت دو سال از ارائه لایحه مذکور به مجلس، نمایندگان در مورد ساز و کار آزادسازی سهام عدالت نتوانستند به جمع بندی برسند.

واریز سود سهام عدالت کلید خورد؛ رقم احتمالی سود چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تابناک، طرح اولیه واگذاری سهام شرکت های دولتی به عموم مردم به تصویب دولت هشتم رسید؛ اما در آن دولت اجرایی نشد. این طرح در ابتدای کار دولت نهم مورد توجه نهاده شد، به گونه ای که پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، مصوبه شماره 72683/ت 34484 ه. تاریخ 17 /11/ 1384 هیات وزیران با عنوان آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوار های ایرانی به وسیله گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت منجر به فراهم شدن بستر قانونی لازم برای اجرای طرح توزیع سهام عدالت شد. در واقع سهام عدالت نوعی یارانه بود که طبق نظر دولت نهم، به وسیله شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.

به دلیل آن که بابت واگذاری سهام شرکت ها به مشمولین، از آن ها هیچ پولی دریافت نشده بود، تصمیم بر آن شد که ظرف ده سال سود سهام این شرکت ها به عنوان اقساط سهام پرداخت گردد. علی طیب نیا، وزیر اسبق اقتصاد طی مصاحبه ای در اسفند ماه 1395 در این باره گفت: مجموعه اقداماتی انجام شده که سود سهام مشمولان به حساب آن ها واریز گردد؛ این در حالی است که سال 94، سال سرانجامی از دوره ده ساله ای است که باید طی آن سود سهام 60 شرکت موجود در سبد سهام عدالت بابت اقساط آن به خزانه دولت واریز می شد، چون بابت اختصاص سهام این شرکت ها به مشمولان طرح سهام عدالت در این ده سال هیچ وجهی از آن ها دریافت نشده و در عوض سود سهام این شرکت ها به خزانه واریز شده است.

وی اضافه کرد: با سرانجام این دوره ده ساله، از این پس باید سود سهام این شرکت ها به سهامداران آن ها یعنی مشمولان سهام عدالت پرداخت گردد که بر این اساس در سال 95، این سود دیگر به حساب خزانه واریز نخواهد شد و در سال 96 و بعد از برگزاری مجامع این شرکت ها، سود لازم محاسبه و به سهامداران پرداخت خواهد شد.

تعداد مشمولان سهام عدالت چند نفر است؟

طبق آخرین آمار های رسمی ذکر شده توسط پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت، مشمولان دریافت این سهام 49 میلیون و 158 هزار و 49 نفرند که از این تعداد حدود 2 میلیون و 593 هزار و 685 نفر فوت شده اند.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

تا 24 آذر ماه امسال، 49 شرکت در پرتفوی سهام عدالت حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آن ها 266 هزار و 363 میلیارد ریال بوده است که به دلیل وجود تورم مالی و در پی آن رشد شاخص و افزایش قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی به 1691 هزار و 51 میلیارد ریال افزایش یافته است؛ بنابراین، تقریبا ارزش کل پرتفوی سهام عدالت بیش از شش برابر شده است.

از 49 شرکت حاضر در سید سهام عدالت تعداد 35 شرکت بورسی هستند که ارزش مقطع واگذاری آنها 227 هزار و 825 میلیارد ریال بوده و هم اکنون ارزش آنها به 1652 هزار و 513 میلیارد ریال افزایش یافته است.

همچنین در این پرتفوی، چهارده شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آنها 38 هزار و 538 میلیارد ریال و ارزش روز آنها همین مبلغ برآورد شده است.

سود سهام عدالت در سال های گذشته چقدر بود؟ در امسال احتمالا چقدر سود سهام عدالت مربوط به سال 97 واریز خواهد شد؟

جعفر سبحانی، مشاور وقت سازمان خصوصی سازی در 28 شهریور ماه امسال درباره میزان سود پرداخت شده برای سهام عدالت در سال های گذشته گفت: سال 95 مشمولی که سهم کامل یک میلیون تومانی داشت یا جزو دهک های تخفیف دار بود، به ازای هر فرد 150 هزار تومان سود تعلق گرفت که این رقم برای سال 96 به میزان 175 هزار تومان بود.

وی در مورد میزان سود سهام عدالت مربوط به سال 97 نیز گفت: میزان سود سهام عدالت مربوط به سال 97 به یقین از 175 هزار تومان بیشتر خواهد بود و انتظار می رود این رقم بالاتر از 200 هزار تومان باشد.

البته به تازگی و در هشتم بهمن ماه امسال علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی درباره میزان سود سهام عدالت در سال 97 که قرار است در امسال واریز گردد، گفت: هنوز میزان سود تعیین نشده و مبالغی که در این راستا اعلام می گردد برآورد است و هیچ یک صحیح نیست. حتی من هم هنوز نمی دانم میزان سود سهام عدالت چقدر است. وی با بیان اینکه ترکیب سهام داران متفاوت است، اضافه کرد: یعنی میزان سود سهام عدالت برای مشمولان بهزیستی و کمیته امداد یک رقم متفاوتی با بقیه است یا برای مثال این رقم برای افرادی که سهام شان در راستای ارث و میراث است، متفاوت است. صالح ادامه داد: مبلغ سود سهام عدالت تا 22 بهمن ماه تعیین خواهد شد.

سود سهام عدالت چه زمانی واریز می گردد؟

به سرانجام سال 98 نزدیک می شویم و هنوز سود سهام عدالت مربوط به سال 97 واریز نشده است و هم اکنون پرسش بسیاری از سهامداران این است که این سود چه زمانی واریز خواهد شد؟ رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش گفت: واریز سود سهام عدالت از ابتدای اسفندماه امسال شروع خواهد شد.

آیا امکان خرید و فروش سهام عدالت وجود دارد؟ چه زمانی این سهام آزادسازی می گردد؟

پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت به صراحت اعلام نموده است که هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است. در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، سهامدار نهایی سهام عدالت محسوب می شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است.

این پایگاه در مورد زمان آزادسازی و معاملاتی شدن سهام عدالت اعلام نموده است: آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت احتیاج به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد. زمان و نحوه معاملات سهام عدالت متعاقباً به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

شایان ذکر است، چندی قبل موضوع خرید و فروش سهام عدالت در سایت دیوار مطرح شد و خبرنگاران نوشت: 15 هزار سهام عدالت را یکجا می فروشد. اهل آذربایجان شرقی است و آگهی اش را روی سایت دیوار منتشر نموده است. وقتی با او تماس می گیری می گوید که سهام عدالت بازنشستگان دولتی را می فروشد که تاریخ مرگشان از سال 97 به بعد است و سود پارسال را نگرفته اند. می گوید ده هزار سهام را یکجا 9 میلیون تومان می فروشد و اگر بخواهی سهام را خرد کنی و تعداد کمتری بخری به همان نسبت قیمت را بالا می برد و مثلا پنج هزار سهام را هفت میلیون تومان می فروشد.

دلال دیگری که 14 سهام را 32 میلیون تومان را در سایت دیوار آگهی نموده است، به تجارت نیوز می گوید که سهام عدالت خارج رفته ها را می فروشد.

به هر صورت با توجه به متن مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت خرید و فروش سهام عدالت همچنان ممنوع است.

لازم به ذکر است لایحه ساماندهی سهام عدالت با موضوع اصلاح مواد 34 تا 38 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پس از تصویب هیات وزیران در 18 دی 96، به مجلس ارسال شد. با این حال و با گذشت 2 سال از ارائه لایحه مذکور به مجلس، نمایندگان در مورد ساز و کار آزادسازی سهام عدالت نتوانستند به جمع بندی برسند.

البته علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد زمان آزادسازی سهام عدالت طی مصاحبه ای در هشتم دی ماه 1398 گفت: سهام عدالت حداکثر تا آبان ماه سال 99 آزادسازی می گردد و در اختیار مردم قرار می گیرد.

iraniro.ir: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7754

به "واریز سود سهام عدالت کلید خورد؛ رقم احتمالی سود چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واریز سود سهام عدالت کلید خورد؛ رقم احتمالی سود چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید