واقعا شادی واقعی چیست؟ 4 مرحله و سطح شادی کدام ها هستند؟ به صورت معکوس چرا شاید واقعی گاهی برای اعضای یک جامعه غیرممکن می گردد؟

به گزارش راه ساری، یکی از سوالات رایج مردم که آن را در هر جایی جستجو می نمایند این است که چگونه می توانم شادتر باشم؟ چیزی در زندگی آنها نامتعادل است و آنها در پی راهی هستند تا دوباره احساس نمایند که خودشان هستند.

واقعا شادی واقعی چیست؟ 4 مرحله و سطح شادی کدام ها هستند؟ به صورت معکوس چرا شاید واقعی گاهی برای اعضای یک جامعه غیرممکن می گردد؟

در این موارد، روانشناسان به این نکته اشاره می نمایند که شادی مانند یک کلید برق نیست. نمی توان آن را به یک دستور روشن کنیم. با این حال، چند چک فهرست وجود دارد که می توانیم برای تشخیص و برطرف مشکل از آن ها استفاده کنیم.

در اینجا چهار سطح شادی آورده شده که وقتی در پی راهی برای کشف دوباره شادی زندگی خود هستید، باید با آنها هماهنگ شوید.

1- باید حس هدف داشتن داشته باشید تا شادی واقعی را تجربه کنید

تحقیقات روانشناسی بارها نشان داده اند که داشتن یک زندگی هدفمند برای رضایت از زندگی لازم است. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی مثبت نشان داده که افرادی که در بعضی از استان های ایالات متحده زندگی می نمایند (به عنوان مثال، آلاسکا، هاوایی و وایومینگ) زندگی خود را هدفمندتر از کسانی که در استان های دیگر زندگی می نمایند (مانند کنتاکی، ورمونت، و نیویورک) - و مردم در آن استان ها شادتر و سالم تر هستند.

چگونه متوجه می شوید که زندگی هدفمندی دارید؟ این سوالات را از خود بپرسید:

1- آیا کاری را که هر روز انجام می دهید دوست دارید؟

2- آیا اخیراً به بعضی از اهدافی که برای خود معین نموده اید رسیده اید؟

3- آیا م توانید به طور منظم از نقاط قوت خود بهره ببرید؟

اگر به یک یا چند سوال بالا نه پاسخ دادید، بهتر است در پی راه هایی برای افزایش احساس هدف خود باشید. این می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند پیگیری پروژه ای که همواره به آن علاقه داشته اید یا وقت بیشتری برای یاری به دیگران اختصاص دهید. یک مطالعه اخیر منتشر شده در PLOS-ONE نشان داد که افرادی که با پشتکار کوشش می نمایند تا تغییر مثبتی در زندگی دیگران ایجاد نمایند، به احتمال زیاد زندگی خود را هدفمند و معنادار می بینند.

2- شادی بدون غنای روانی غیرممکن است

غنای روانشناختی با سایر اشکال شادی فرق دارد زیرا به یک زندگی متنوع اشاره دارد. مقاله ای در سال 2020 منتشر شده در روانشناسی فلسفی آن را اینگونه تعریف می نماید:

زندگی با پیچیدگی معین می گردد، که در آن افراد چیزهای جالب مختلفی را تجربه می نمایند و به وسیله تجربیات دست اول یا تجارب جانشین، احساسات عمیق مختلفی را احساس می نمایند و از آنها قدردانی می نمایند. یک زندگی روان شناختی غنی را می توان با یک زندگی خسته نماینده و یکنواخت مقایسه کرد، که در آن فرد احساس محدودی دارد یا احساس می نماید که زندگی اش با روال هایی تعریف می گردد که چندان جالب نیستند.

آیا اخیراً در زندگی خود تنوع کافی داشته اید؟ آیا ابتکار عمل برای قرار گرفتن در معرض افراد، مکان ها و ایده های تازه را به دست گرفته اید؟ یا آیا در یک روال یکنواخت گیر نموده اید؟ اینها سؤالات مهمی هستند که باید هنگام تأمل در شرایط فعلی شادی خود از خود بپرسید.

3- برای شادی باید حس تعلق داشتن داشته باشید

احساس تعلق ممکن است برگ برنده خوشبختی ما باشدو وقتی کسی احساس می نماید به حاشیه رانده، شنیده نمی گردد و خواسته نمی گردد، شاد بودن تقریبا غیرممکن است.

تحقیقات این نتیجه را تایید می نماید. یک مطالعه که در گزارش جهانی شادی سال گذشته پوشش داده شد، مقدار تأثیر 11 ویژگی زیر بر شادی در محیط کار را آنالیز کرد:

  1. احساس می کنیم در محل کار به اهداف خود می رسیم
  2. داشتن یک حس واضح از هدف
  3. احساس قدردانی
  4. احساس تعلق داشتن
  5. داشتن انعطاف پذیری زمان و مکان
  6. کار در محیطی فراگیر و محترمانه
  7. یادگیری در محل کار
  8. داشتن مدیری که به ما یاری می نماید پیروز شویم
  9. دستمزد ما منصفانه پرداخت می گردد
  10. احساس حمایت
  11. اعتماد به همکارانمان

آنها دریافتند که احساس تعلق مهمترین عامل است. انعطاف پذیری، فراگیر بودن و هدف نیز رتبه بالایی داشتند.

اگر با احساس تعلق دست و پنجه نرم می کنید - چه در محل کار، چه در خانه یا در جامعه خود - ممکن است بهتر باشد شبکه اجتماعی خود را توسعه دهید تا افراد با سلیقه ها و علایق مشابه را نیز در بر بگیرد. این درمان بعلاوه می تواند به کاهش احساس انزوای شما یاری کند.

4- شادی لذت بخش

همه ما احتیاج داریم که هر چند وقت یکبار یک سرگرمی خوب و قدیمی داشته باشیم. نویع سرگرمی شبیه به بچه ها را تجربه کنید و در حال لذت ببرید. روانشناسان به آن شادی لذت جو hedonic happiness می گویند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در شنریه روانشناسی اجتماعی و علوم شخصیتی، فرکانس شادی (یعنی چند بار احساس شادی در ماه،هفته، یک بار در روز، حدود 2 تا 3 بار در روز یا بیش از 3 بار در روز داشته باشید) به طور قابل اعتمادی با سطوح بالاتر رضایت از زندگی مرتبط بود.

برای افزایش فرکانس شادی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

انواع چیزهایی را که برای شما لذت اندکی به ارمغان می آورد را شناسایی کنید. این می تواند به معنای شرکت در فعالیت های اوقات فراغت، معاشرت، عبادت، ورزش، استراحت و غیره باشد.برای انجام بیشتر آنها کوشش کنید.

نتیجه

توصیه هایی که روانشناسان برای یاری به افزایش شادی افراد ارائه می نمایند ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما عده قلیلی از مردم آگاهانه از آنها استفاده می نمایند.

مدتی را به فکر کردن در خصوص (1) هدف بیشتر در زندگی خود بپردازید، (2) با افزودن تنوع به برنامه روزانه خود به زندگی خود بچسبانید، (3) احساس تعلق خود را افزایش دهید، و (4) ارزش سرگرمی های خوب و قدیمی را دست کم نگیرید.

منبع: فوریس

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14664

به "واقعا شادی واقعی چیست؟ 4 مرحله و سطح شادی کدام ها هستند؟ به صورت معکوس چرا شاید واقعی گاهی برای اعضای یک جامعه غیرممکن می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعا شادی واقعی چیست؟ 4 مرحله و سطح شادی کدام ها هستند؟ به صورت معکوس چرا شاید واقعی گاهی برای اعضای یک جامعه غیرممکن می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید