ویروس کرونا چه تأثیری بر زلزله ها گذاشت؟

به گزارش راه ساری، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در پاسخ به این سؤال که ویروس کرونا چه تأثیری بر زلزله ها گذاشت، گفت: تعداد زمین لرزه ها در زمان شیوع ویروس کرونا بیشتر شده است.

ویروس کرونا چه تأثیری بر زلزله ها گذاشت؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران چندی پیش بعضی رسانه های بیگانه ادعا کردند خلوتی معابر و قرنطینه مردم برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا در جهان، باعث کاهش تعداد زمین لرزه ها شده است.

اما به گفته یک استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، این مسئله برعکس است و زمین لرزه های ثبت شده در امسال، نسبت به سال گذشته بیشتر هستند.

مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم گفت: چندی پیش بعضی رسانه مدعی شدند که تعداد زلزله ها با قرنطینه شدن مردم، کاهش یافته است، اما این مسئله حقیقت ندارد.

وی با ذکر مثالی از کشور خودمان اضافه کرد:در واقع آلودگی صوتی ناشی از تردد مردم، ترافیک، فعالیت کارخانه ها و ... در شهر های عظیم کاهش یافته است. به عنوان مثال سیزده بدر سال گذشته همه مردم در بیرون از خانه بودن، اما امسال، مردم در خانه ماندند بنابراین آلودگی صوتی ناشی از این فعالیت های انسانی کاهش یافته است.

این استاد پژوهشگاه زلزله شناسی ادامه داد: این مسئله باعث می گردد دقت دستگاه های لرزه نگاری بیشتر شده و زلزله های طبیعی کوچکتر با کیفیت بهتری ثبت شوند.

زارع اظهار کرد: براساس گزارشات، میزان زمین لرزه های ثبتی در جهان یک و نیم برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره میزان افزایش زمین لرزه ها در جهان گفت: در کشور نپال که توسط این رسانه ها مورد آنالیز قرار گرفته است، زلزله های در ابتدای سال 2020 حدود 30 درصد بیش از همین بازه زمانی در ابتدای سال 2019 اتفاق افتاده اند. همچنین این میزان در ایران و ترکیه حدود 40درصد بیشتر و در محدوده قاره آسیا بین 20 تا 70 افزایش یافته بنابراین در تمام این مناطق افزایش رخداد زمین لرزه ها و آمار زلزله های طبیعی مشهود است.

زارع در سرانجام گفت: کمتر شدن یا بیشتر شدن فعالیت های انسانی یا شیوع ویروس کرونا، روی سطح پوسته زمین عملا تاثیری در کاهش یا افزایش لرزه خیزی طبیعی جهان ندارد. کما اینکه می بینیم در بازه زمانی کاهش فعالیت ها، همزمان و بدون ربط با کرونا، با افزایش لرزه خیزی طبیعی پوسته هم مواجهیم.

منبع: میزان

4127

کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8829

به "ویروس کرونا چه تأثیری بر زلزله ها گذاشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا چه تأثیری بر زلزله ها گذاشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید