پمپئو: حفاری های غیرمجاز ترکیه قابل قبول نیستند

به گزارش راه ساری، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری رسمی در یونان درباره حفاری ترکیه در شرق دریای مدیترانه به منظور اکتشاف نفت و گاز هشدار داده و گفت حفاری های غیرمجاز قابل قبول نیستند.

پمپئو: حفاری های غیرمجاز ترکیه قابل قبول نیستند

به گزارش، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: ما به ترکیه گفتیم که حفاری های غیرمجاز قابل قبول نیستند. ما به اقدامات دیپلماتیک خود برای اطمینان از غیر قانونی بودن این فعالیت ها ادامه می دهیم.

همچنین نخست وزیر یونان در دیدار با پمپئو به وضعیت پر تنش در مدیترانه شرقی اشاره نموده و از پمپئو خواست تا از نفوذ خود برای رفع ساختن تنش دریایی ایجاد شده در مدیترانه شرقی میان قبرس و ترکیه استفاده کند.

وی در دیدار با پمپئو (که در آخرین مرحله از سفرش به جنوب اروپا در یونان به سر می برد) گفت تحرکات ترکیه در روز های اخیر در جنوب جزیره قبرس نقض آشکار استقلال این کشور است.

مقام یونانی اظهار کرد: آمریکا علاقه خاصی به منطقه مدیترانه شرقی دارد. قبرس فقط خواهان اجرای قوانین بین المللی است.

نخست وزیر یونان در ادامه ابراز امیدواری کرد همکاری آمریکا در این زمینه سازنده باشد.

با این حال، پمپئو در پاسخ اشاره ای به قبرس نکرد و فقط گفت: امروز روابط میان آمریکا و یونان قوی تر از گذشته شده است.

ترکیه و یونان از متحدان ناتو هستند، اما از مدت ها پیش بر سر جزیره قبرس که از سال 1974 از نظر قومی میان دو کشور تقسیم شده است دچار اختلاف شده اند.

تنش های حفاری دریایی پس از اعزام یک کشتی حفاری از سوی ترکیه به منطقه ای که پیش از این قبرس اجازه فعالیت به شرکت های ایتالیایی و فرانسوی را در آن داده بود، تشدید شد.

آنکارا می گوید بعضی از مناطقی که نیکوزیا در حال اکتشاف نفت و گاز در آن است یا جزء منطقه ترکیه است و یا جزء مناطقی است که آنکارا و آتن حقی برابر برای اکتشاف دارند.

وزیر انرژی ترکیه نیز روز شنبه بیان کرد کشتی حفاری که در 50 مایل دریایی قبرس حضور دارد به زودی کار اکتشاف و حفاری را شروع خواهد نمود.

وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر همچنینی با نیکوس پاناجیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان در آتن نیز دیدار نموده و درباره همکاری امنیتی دو جانبه و تقویت توافق دفاعی میان آمریکا و یونان گفت وگو کرد.

پمپئو از یونان برای رساندن بودجه دفاعی خود به 2 درصد فراوری ناخالص داخلی قدردانی کرد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5637

به "پمپئو: حفاری های غیرمجاز ترکیه قابل قبول نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئو: حفاری های غیرمجاز ترکیه قابل قبول نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید