مانور نظامی مشترک یونان، فرانسه، ایتالیا و قبرس در شرق مدیترانه

به گزارش راه ساری، وزارت دفاع یونان به دنبال بالا دریافت تنش های یونان و ترکیه بر سر اکتشاف های حفاری آنکارا در بیانیه ای اظهار داشت: این کشور به همراه قبرس، فرانسه و ایتالیا قرار است از 26 تا 28 اوت، 5 تا 7 شهریور مانور نظامی مشترک در شرق مدیترانه برگزار کند.

مانور نظامی مشترک یونان، فرانسه، ایتالیا و قبرس در شرق مدیترانه

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق این بیانیه، کشورهای مزبور توافق نموده اند که در چارچوب همکاری های چهار جانبه(SQAD) این رزمایش را برگزار نمایند.

وزارت دفاع یونان در بیانیه روز چهارشنبه خود تاکید نمود: تنش ها و بی ثباتی در شرق مدیترانه، افزایش اختلاف ها در مورد مسایل مرتبط با فضای دریایی(محدودیت ها، مهاجرت ها، طغیان مهاجرت و غیره) را منجر شده است.

رویترز هم نوشت: در این رزمایش - که در جنوب جزیره کرت برگزار می گردد - سه فروند جنگنده رافائل نیروی هوایی فرانسه و یک فروند ناوچه مجهز به بالگرد بخشی از تمرین های نظامی مشترک را شامل می شوند.

اختلافات بین یونان و ترکیه بر سر منابع انرژی در دریای مدیترانه هفته ها در حال تشدید است. ورود فرانسه به این معرکه و پس آن هم اعزام یک ناو آمریکایی به آبهای مدیترانه باعث شده اوضاع جاری در این منطقه پیچیده تر گردد.

وزیر امور خارجه آلمان هم که کشورش نسبت فرانسه و بعضی دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا از روابط نسبتا بهتری با آنکارا برخوردار است، در میانه کوشش ها برای میانجیگری بین ترکیه و یونان به این دو کشور سفر نموده تا از شدت اختلافات بکاهد؛ سفری که به نظر نمی رسد تنها با هدف حل اختلاف آتن-آنکارا باشد.

آتش این اختلاف با شروع اکتشافات گاز ترکیه در نزدیکی سواحل یونان در شرق مدیترانه شعله ور شده و طی چند هفته گذشته شدت یافته است. در این ماموریت کشتی تحقیقاتی عروج رییس (Oruc Reis) ترکیه در حال جستجو برای یافتن میادین احتمالی گاز در جنوب سواحل ترکیه، همراه با کشتی های جنگی است.

فرانسه نیز در این میان که براساس شواهد موجود منابع گازی موجود در شرق مدیترانه به اندازه چند ده سال احتیاج این کشور به منابع گازی است وارد معرکه شده تا شاید بتواند از این منابع چشمگیر سهمی هم عاید خود کند.

روزنامه لو پوئن فرانسه چهارشنبه گذشته نوشت: این لایه زیر خاکی آنچنان غنی است که ناظران آن را نروژ جدید می نامند؛ این کشور حوزه اسکاندیناوی که ثروت خود را با استفاده از گاز دریای شمال به دست آورده است. به نقل از روزنامه لو فیگارو، بر اساس برآورد یک مشاور موسسه مشاور انرژی وود مکنزی - Wodd Mackenzie شرق مدیترانه حاوی 1900 میلیارد متر مکعب گاز معادل 45 سال مصرف این منبع انرژی در فرانسه است. اگرچه هنوز بیشتر این ذخایر به دست نیامده است اما وعده اکتشاف های بیشتر در این منطقه شهوت کشورهای منطقه را برانگیخته که مهمترین آنها، ترکیه است.

تنش های میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه که بویژه در هفته های اخیر ابعاد تازه تری به خود گرفته و آتش اختلاف ها را شعله ور تر نموده، بهانه ای شد که پس از تقویت حضور نظامی فرانسه در این منطقه، آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آبهای نزدیک جزیره کِرِت یونان مستقر کند. سخنگوی ناوگان ششم دریایی آمریکا روز یکشنبه گفت: هدف ما از استقرار این کشتی جنگی بهبود امنیت دریایی است که فرصت ها و رفاه همه کشورها را فراهم می نماید. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 10362

به "مانور نظامی مشترک یونان، فرانسه، ایتالیا و قبرس در شرق مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانور نظامی مشترک یونان، فرانسه، ایتالیا و قبرس در شرق مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید