پیشرفت ایران در زمینه واکسن کرونا، در تحقیقات از جهان جلوتر بودیم

به گزارش راه ساری، به گزارش خبرنگاران، دکتر مصطفی قانعی در نشست خبری مجازی امروز پنجشنبه اول خرداد در محل وزارت بهداشت اضافه کرد: برای بیماری کرونا چون هیچ درمان قطعی وجود ندارد باید تمام موارد که پیشنهاد خاصی برای بهبود بیماران یا کیت تشخیصی یا شیوه تشخیصی خاصی که ارائه می گردد حتماً در کمیته علمی آنالیز و بعد اجرا گردد.

پیشرفت ایران در زمینه واکسن کرونا، در تحقیقات از جهان جلوتر بودیم

وی گفت: ما در وزارت بهداشت ضمن اینکه بیماران را بسیار خوب کنترل و بیماری را بسیار خوب مهار کردیم، از طرفی باعث شد هیچیک از استانداردهای بهداشت و درمان زیر پا گذاشته نگردد. با اینکه در فوریت ها بعضی از کشورها ممکن است اقدامات خاصی را بنمایند که در رسانه ها شاهد آن نیز هستیم. بعضی مسئولان درجه اول یک کشور عظیم پیشنهاداتی می نماید که کاملاً خلاف امور پزشکی و سلامت بیماران است.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: اما در کشور ما با تشکیل کمیته علمی هر گونه پیشنهادی که برای درمان، پیشگیری و تشخیص این بیماری بود حتماً از کمیته علمی عبور کرد ضمن اینکه مردم هم در امنیت بودند.

وی اضافه کرد: اگر کمیته علمی تشکیل نمی شد و این موضوع رعایت نمی شد بسیار از کسانی که تصمیم داشتند داروهای خودشان را اعم از داروهای با منشاء طبیعی، شیمیایی و یا بیولوژیک به نوعی در این بحران وارد بازار بنمایند و با تقاضای القایی که مردم دارند، مصرف اش را بالا ببرند. و به هر حال می توانستند از این راه ثروت خوبی را بدست بیاورند.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حضور کمیته علمی باعث شد مردم در یک امنیت خاطر بسر ببرند و مطمئن شوند که اگر چیزی را وزارت بهداشت صلاح دانسته وارد پروتکل درمان می گردد. شاهد بودیم که در ابتدا داروی اوسلتامی ویر مطرح و بعد از اینکه معین شد بر روی کرونا تاثیر ندارد از لیست خارج شد.

وی گفت: وظیفه دوم کمیته علمی این است که به محض اینکه پروتکلی برای مردم و بیماران تدوین می گردد اما اثربخشی آن زیر سئوال می رود، بلافاصله از پروتکل خارج می گردد.

ظرف 2 ماه به کشور صادر نماینده تبدیل شدیم

قانعی گفت: نوید بعدی این است که با وجود مشکلاتی که ویروس کرونا برای ما درست کرد همت علمی خوبی در جامعه علمی کشور ما آغاز شد. همت فناورانه به آن اضافه شد. کمتر کشوری را در جهان سراغ داریم که وقتی بیماری ویروسی در داخل کشور می آید و به تمام امکانات، تجهیزات و کیت های تشخیصی احتیاج دارد، ظرف دو ماه به کشور صادر نماینده بدل گردد. این نشان می دهد بنیه فناورانه ایران نسبت به کشورهایی که ادعا داشتند بسیار خوب است و این می تواند نوید بخش این موضوع باشد که کشور توسط دانش بنیان ها و فناوران مراقبت گردد.

وی اضافه کرد: کمیته علمی از تعداد پروژه های متعددی که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تصویب شده است، بالغ بر 70 مجوز را برای انجام مطالعات بالینی صادر نموده است و از میان این 70 پروژه نتایج به تدریج وارد کمیته علمی می گردد و کمیته علمی بر اساس میزان پیروزیت آمیز بودن آن نتایج تصمیم می گیرد که پروتکل نهایی کشور چه باشد.

واکسن کرونا به خوبی درحال پیشرفت است

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به موازات این موضوع کارهای دیگری که بر روی واکسن آغاز شده است به خوبی در حال پیشرفت است و ما می توانیم امیدوار باشیم اگر روزی واکسنی در جهان فراوری شد و موثر بود فاصله ما تا فراوری واکسن همگام با جهان است و عقب نخواهیم بود و می توانیم وارد این عرصه شویم.

وی تاکید نمود: خبرهایی از پروژه های تحقیقاتی می رسد که نشان می دهد بعضی از پروژه ها توانسته اند در میزان بستری و بهبودی بیمار اثر خوبی داشته باشد.

قانعی گفت: بخش دیگر تحقیقات نتایج خوبی داشته است و اقداماتی است که می تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری یاری کند.

وی یادآور شد: تحقیقات متعددی مثل سلول درمانی، پلاسما درمانی، سورفکتانت که درمان های پیشرفته ای هستند در کمیته علمی مطرح شد و با اینکه از همه این تحقیقات استقبال به عمل آمد اما برای اینکه بتواند وارد پروتکل کشوری گردد احتیاج به تحقیقات جامع تری دارند.

ایران پیشرو در زمینه تحقیقات علمی کرونا

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: گاهی در رسانه های خارجی اعلام می گردد که تحقیقاتی در یک مورد آغاز شده است اما به شما اعلام می کنم که ما در تمام این تحقیقات جلوتر بوده ایم. مثلاً تحقیقاتی که روی کلروکین و آزیترو آغاز کردند یک ماه دیرتر از ایران بود. یا تحقیقات پلاسمادرمانی که تاییدیه FDA آمریکا را دریافت کرد بعد از آغاز این کار در ایران بود. در زمینه آنتی بادی اختصاص کرونا نیز کشور ما زودتر اظهار داشت.

وی اضافه کرد: با تمام این موارد، موارد جدیدی هم وجود دارد که یک ماه آینده اطلاع رسانی می گردد. یک تیم علمی بسیار قوی با مدیریت کمیته علمی کشوری در خدمت مردم است که بتواند به موقع هم بیماری را درمان کند هم واکسن برای آن طراحی کند و هم شیوه های تشخیصی جدیدی را ارائه کند.

دکتر مصطفی قانعی در نشست آنلاین در پاسخ به خبرنگاران با موضوع آخرین شرایط تحقیقات کرونا بیان کرد: ما در مورد تشخیص بیماری کرونا خوشبختانه به خودکفایی رسیده ایم.

وی با بیان اینکه تأثیرات بعضی از داروها روی کاهش التهابات ریه مورد آنالیز قرار گرفته، گفت: بعضی از تحقیقات در راستای جلوگیری از تکثیر این ویروس در حال انجام هستند؛ همچنین محققان کشور در حال انجام تست هایی روی بعضی داروها در راستای ضدالتهابی و ویروسی هستند.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، هر کدام از تحقیقات راستا خود را طی می نمایند و اگر پیروز شوند، بعد از تأیید کمیته علمی مبارزه با کرونا وارد پروتکل درمانی می شوند.

حمایت های مالی از فراورینمایندگان محصولات مرتبط با کرونا

وی با اشاره به حمایت های مالی از انجام تحقیقات و ساخت دستگاه ها و تجهیزات مورجهانز در بحران کرونا گفت: معاونت تحقیقات وزارت بهداشت بودجه خوبی را برای اجرای پروژه ها در نظر گرفته؛ معاونت علمی هم از اعتبارات خود به میزان 20 تا 30 میلیارد تومان سرمایه را به موضوع خلق فناوری و نوآوری در این عرصه اختصاص داده است.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا ادامه داد: همچنین 40 میلیارد تومان برای ساخت ونتیلاتور به شرکت های دانش بنیان فراورینماینده این دستگاه به شکل وام قرض الحسنه اختصاص یافت و از سوی دیگر 500 میلیارد تومان نیز صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان فراورینماینده محصولات مرتبط با کرونا اختصاص داده است.

شرایط فراوری داروهای گیاهی درمان کرونا

قانعی با اشاره به شرایط فراوری داروهای گیاهی مرتبط با کرونا گفت: در حال حاضر تست های اولیه این داروهای گیاهی انجام و معین شده که این داروها سالم هستند اما مرحله بعدی، اثربخشی در بیماران است که برای این منظور محققان در حال پژوهش هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تأکید بر اینکه داروها باید در ابتدا سالم و سپس اثربخشی آنها اثبات گردد، گفت: در این صورت می توان گفت که این داروها در درمان کرونا تأثیر دارند که هنوز داروهای گیاهی به این مرحله اثربخشی نرسیده اند.

به گفته قانعی، یک یا دو ماه دیگر اثربخشی این داروها معین می گردد.

قانعی با بیان اینکه بعضی داروها تحت عنوان کاهش بار ویروس هستند، گفت: فراوری این دارو نیز در حال تحقیق و پژوهش است؛ بعضی داروها تأثیری در کاهش التهاب ریه دارند که هر یک از این داروها مورد تحقیق هستند که آیا تأثیری در درمان کرونا دارند یا خیر.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا ادامه داد: هنوز هیچکدام از این داروها وارد پروتکل درمانی کشور نشده اند؛ در واقع راستا تحقیقات ادامه دارد و برای انجام آنها مورد حمایت قرار می گیرند.

آنالیز اثربخشی پلاسمادرمانی

وی با اشاره به پلاسمادرمانی گفت: تا به امروز اثبات شده که پلاسما درمانی بی عارضه است اما اثربخشی آن در حال آنالیز بوده و محققان در حال جمع آوری اطلاعات در این خصوص هستند.

قانعی با اشاره مشکل پلاسمادرمانی در کشور گفت: مشکل پلاسمادرمانی این بود که راندومایز نشده بوده، در حالی که باید بیماران به صورت تصادفی دارو را دریافت نمایند که این صحت تحقیقات را معین می نماید.

ورود واکسن آنفلوانزای داخلی به بازار قبل از مهر

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه یکی از شرکت های دانش بنیان در حال فراوری واکسن آنفلوانزای داخلی است، گفت: این شرکت ادعا نموده که می تواند تا قبل از شهریور ماه واکسن آنفلوانزای داخلی را به بازار وارد کند.

قانعی تأکید کرد: در این خصوص جلساتی امروز برگزار و معین شد که قبل از مهرماه واکسن آنفلوانزای داخلی به بازار وارد می گردد.

به گفته وی، در حال حاضر کمبود شدیدی در مورد واکسن آنفلوانزا در جهان وجود دارد اما قرار است این واکسن با همت سازمان غذا و دارو که به روش نوترکیب فراوری شده، به بازار عرضه گردد.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه همچنین ساخت واکسن روتاویروس به اتمام رسیده، گفت: باید تست های بالینی این واکسن نیز انجام گردد.

قانعی اضافه کرد: از سوی دیگر ساخت واکسن پونوماکوک تا 70 درصد پیشرفت داشته که تا سال 1400 می توانیم تست های بالینی آن را داشته باشیم.

وی در مورد فراوری واکسن توسط شرکت های دانش بنیان گفت: قراردادهای فراوری واکسن را با چندین شرکت منعقد کردیم که در حال انجام هستند. این واکسن ها باید به لحاظ علمی و اخلاقی پیشرفت نمایند تا آنها را بتوانیم اعلام و رسانه ای کنیم. از این رو صبر می کنیم به این پیشرفت برسند.

قانعی تأکید کرد: اما بسیاری از کشورها به محض تست روی حیوانات آزمایشگاهی آن را رسانه ای می نمایند که این از لحاظ علمی درست نیست و ما در این خصوص احتیاط می کنیم.

اجرای بالغ بر 270 پروژه تحقیقاتی در مورد کرونا

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه همیشه تعداد پروژه های مرتبط با کرونا در حال افزایش است، گفت: تا به امروز بالغ بر 270 پروژه در مورد کرونا توسط محققان کشور صورت گرفته است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این پروژه های مداخله ای برای درمان، پیشگیری و تشخیص هستند، گفت: ما در بین کشورهای مبتلا به کرونا جزو پنج کشور برتر جهان از لحاظ تعداد تحقیقات هستیم که کار مداخله ای انجام می دهیم.

قانعی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا نتایج تحقیقات با کشورهای دیگر در میان گذاشته می گردد، گفت: چند پروژه وجود دارد که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در حال انجام هستند. این پروژه های آنها به صورت چندکشوری انجام می گردد.

مشارکت محققان ایرانی در پروژه بین المللی سازمان بهداشت جهانی

وی ادامه داد: همچنین سازمان بهداشت جهانی یک پروژه بین المللی دارد که ایران هم در این پروژه مشارکت می نماید.

به گفته رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا، زمانی که محققی کار خود را به سرانجام می رساند، کوشش می نماید که مقاله خود را در مجله ای ثبت کند که این مقالات داوری می گردد و به چاپ می رسد اما اگر بخواهیم هر تحقیقی را با هر یک از کشورها در میان بگذاریم، این پروژه سختی است.

قانعی در ادامه اعلام نمود: داروی رمیدسیور مورد آنالیز های علمی در کشور قرار گرفته که نشان داد در فاز اولیه دارو سالم است اما این دارو تأثیری در درمان ندارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این دارو به صورت تزریقی است، گفت: حتماً باید بیمار 10 روز در بیمارستان بستری گردد و فرایند درمانی انجام گردد که نتایج تحقیقات این بیماری نشان داد در 10 روز اثربخش نبوده است.

وی در مورد تجهیزاتی که در کوتاه ترین زمان ممکن این ویروس را از بین می برند، گفت: ما زمانی به طور قطعی می توانیم درباره این ادعاها صحبت کنیم که کشت ویروس کرونا در کشور امکان پذیر باشد؛ از آنجایی که ما در کشت این ویروس پیروز نشدیم، ویروس را در اختیار نداریم. از این رو نمی توانیم ادعا کنیم که دستگاهی در از بین بردن این ویروس تأثیر دارد.

قانعی اضافه کرد: بعضی از موارد مانند از بین بردن ویروس با اوزون وجود دارد به دلیل آنکه از قبل اثبات شده بود و از این رو نمی توان ادعایی کرد که یک دستگاه به عنوان مثال در عرض دو ساعت ویروس کرونا را از بین می برد.

هیچکدام از دستگاههای از بین برنده ویروس کرونا را تأیید نمی کنیم

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا تأکید کرد: این کمیته هیچ کدام از دستگاه های از بین برنده ویروس کرونا در عرض دو ساعت را تائید ننموده است.

قانعی با تأکید بر اینکه این شرکت ها باید طرح های خود را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارائه نمایند، گفت: در چنین شرایطی اگر به تائید رسیدند، قابل استناد و استفاده هستند.

وی بیان کرد: از اینکه محققان در شرکت های دانش بنیان به دنبال راهکار هایی برای از بین بردن ویروس کرونا به هر طریقی هستند، تقدیر می کنیم اما باید برای ادعاهایشان صبر کرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تأکید بر اینکه ساخت این تجهیزات از تکنولوژی هایی که برای ویروس های قبلی بوده، استفاده شده است، گفت: در حال حاضر ما قادر به تست ویروس کرونا نیستیم که بتوانیم به صورت قطعی بگوییم تجهیزات برای صرف از بین بردن ویروس کرونا است.

قانعی با بیان اینکه ایران از چرخه تحقیقات بین المللی عقب نیست، اضافه کرد: اکنون تمام داروها در حال تست هستند. چنانچه یکی از این داروها مؤثر باشند، با تائید کمیته علمی وارد پروتکل درمانی خواهند شد.

وی با اشاره به رسانه ای شدن بعضی از تحقیقات در زمینه درمان کرونا گفت: همیشه رقابت های بین المللی در این زمینه وجود دارد زیرا هر یک از این کشورها به فکر نفع مالی خود هستند و باید این تحقیقات مورد داوری قرار گیرد.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، همه تحقیقات کشورها در حال رصد هستند که تحقیقات در ایران هم در سایر کشورها قابل رصد است.

کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 9414

به "پیشرفت ایران در زمینه واکسن کرونا، در تحقیقات از جهان جلوتر بودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت ایران در زمینه واکسن کرونا، در تحقیقات از جهان جلوتر بودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید