چه کسی مخترع ماشین حساب بود؟

به گزارش راه ساری، به این ترتیب ویلیام سووارد توانست یک ماشین حساب اختراع کند و آن را در 1885 به ثبت برساند؛ ماشینی که ملالت کار حسابرسی را کاهش داد.

چه کسی مخترع ماشین حساب بود؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

ویلیام سووارد باروز یکم (William Seward Burroughs I) مخترع آمریکایی و پدربزرگ ویلیام باروز، نویسنده برجسته نسل بیت بود. باروز در 28 ژانویه 1857 در راچستر نیویورک زاده شد. او فرزند یک مکانیک بود و از همان کودکی با ماشین آلات کار می کرد.

در کودکی همراه با والدینش به اوبرن نیویورک نقل مکان کرد. در 1879 با آیدا ازدواج کرد و از وی صاحب چهار فرزند شد که موتیمر پدر ویلیام باروز رمان نویس بود.

در 1882 کار خود را به عنوان شاگرد در بانک شروع کرد. کار او در واقع آنالیز دفاتر حسابداری بانک و پیدا کردن اشتباهات بود. در این زمان باروز به فکر اختراع یک ماشین محاسبه گر افتاد. در بانک شماری پیش نمونه های ساده برای محاسبه وجود داشت، اما بسیاری از اوقات استفاده از آن ها به محاسبات اشتباه منجر می شد.

کار شاگردی با آرزو های باروز همخوانی نداشت، زیرا او ذاتا علاقه مند به ماشین آلات بود و در این زمینه استعداد داشت و ملالت و یکنواختی کار شاگردی در بانک او را خسته می کرد. چند سال کار در بانک سلامت او را به مخاطره انداخت و او از این کار کناره گرفت.

در شروع دهه هشتاد قرن نوزدهم، یک پزشک به باروز توصیه کرد به ناحیه ای با آب و هوای گرم تر برود و او به سنت لوییس میسوری رفت؛ جایی که توانست کاری در کارگاه مکانیکی بویر بیابد.

شرایط جدید که با حال و هوای او بیشتر سازگار بود، ایده ای را که پیش تر در ذهنش نضج گرفته بود از نو زنده کرد و شغل جدید ابزار ها و اسباب مناسب در اختیارش گذاشته بود تا به آرزویش یعنی ساخت یک ماشین حساب جامه عمل بپوشاند. دقت، زیربنای چنین اختراعی به شمار می رفت و مواد اولیه متعارف برای چنین کاری بسنده نمی کرد.

طرح های او بر صفحات فلزی کشیده شده بود که قادر به قبض و بسط نبودند. او با ابزار های سفت کار می کرد و هرگاه به مرکزی ضربه وارد می شد یا خطی کشیده می شد، باید زیر یک میکروسکوپ صورت می گرفت.

به این ترتیب او توانست یک ماشین حساب اختراع کند و آن را در 1885 به ثبت برساند؛ ماشینی که ملالت کار حسابرسی را کاهش داد. در دهه 1890 این نوع دستگاه ها در صنعت بانکداری به وفور استفاده می شد. در 1886 باروز کمپانی ماشین حساب آمریکا را تاسیس کرد، اما پس از مرگ شریکش جان بویر، با تغییر نام آن به شرکت ماشین حساب باروز در 1904، آن را اداره می کرد.

باروز اندکی قبل از مرگ، مدال میراث جان اسکات را از انستیتو فرانکلین دریافت کرد و پس از مرگ به تالار مشاهیر مخترعان آمریکا نیز راه یافت. باروز در 1892 اختراع ماشین زنگدار الکتریکی خود را نیز به ثبت رساند. این پیشگام صنعت مدرن در 14 سپتامبر 1898 در سیترونل، موبیل کانتی آلاباما درگذشت.

منبع: فرادید
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 13960

به "چه کسی مخترع ماشین حساب بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی مخترع ماشین حساب بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید