کورونا یک ویروس دموکرات است

به گزارش راه ساری، محمد فاضلی نوشت: کورونا مسأله همه ماست، توطئه ای هم در کار نیست، همه کشور ها درگیر هستند و توان و قابلیت همه حکومت ها برای مواجهه با این مسأله به نوعی کم است؛ باید #همه-با-هم عمل کنیم تا کمتر خسارت ببینیم.

کورونا یک ویروس دموکرات است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، دکتر محمد فاضلی نوشت: کورونا مسأله همه ماست، توطئه ای هم در کار نیست، همه کشور ها درگیر هستند و توان و قابلیت همه حکومت ها برای مواجهه با این مسأله به نوعی کم است؛ باید #همه-با-هم عمل کنیم تا کمتر خسارت ببینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود به وظایف مردم در برابر کرونا پرداخت و پیشنهاداتی را از جنبه علمی و اجتماعی برای مقابله با ایران ویروس ارائه کرد. متن یادداشت ایشان به این توضیح است:

هر کسی خواننده نوشته های من باشد می داند که همیشه خطاب به حکمرانان جامعه نوشته ام و کمتر (شاید یک بار) برای مواجهه با مسائل ایران، مردم را مخاطب قرار داده ام. داستان کورونا، اما متفاوت است. تفاوت قضیه را در چند واقعیت باید دید.

یک. ایران تنها کشوری نیست که با کورونا درگیر شده است. کشور های توسعه یافته - از ایتالیا و فرانسه گرفته تا ژاپن و کره جنوبی - هم با این ویروس و شیوع آن درگیر هستند. قابلیت حکومت در ایران کمتر از آن کشورهاست، اما اگر هم زیاد بود، باز هم درگیر می شدیم.

دو. توطئه ای در کار نیست. شیوع کورونا محصول دنیای شدن و ارتباطات گسترده بین کشورهاست که ویروس را به سرعت در دنیا پراکنده می نماید. هزار نقد هم به حکومت و دولت وارد است، اما هیچ دولتی در دنیا تعمداً ویروس پراکنده نمی نماید و مایل به میلیارد ها دلار خسارت اقتصادی و تلفات شهروندانش نیست.

سه. شیوع کورونا فقط مسأله حاکمیت و دولت نیست. کورونا از جنس مخاطراتی است که کم وبیش دموکراتیک عمل می نماید. ویروس دموکرات وصف تلخ و تا اندازه ای واقعی برای کورونا است (اولریش بک جامعه شناس آلمانی، دود و آلودگی هوا را دموکراتیک می دانست). تبعیض قائل نمی گردد، هر کسی را که مستعد باشد می کشد و فرقی نمی نماید مسئول، اصلاح طلب، اصولگرا، در قدرت یا بیرون قدرت باشد. فقیر و غنی هم نمی شناسد. کورونا به همه حق برابر برای مردن می دهد. منتظر تأیید صلاحیت اش برای مشارکت در کشتن هم نمی ماند.

چهار. کورونا از جنس مسائل بدخیم است، یعنی سخت ترین مسائلی که بشر با آن ها گلاویز می گردد. بحث اش مفصل است، اما یک ویژگی مسائل بدخیم این است که برای حل آن ها باید با انسان های بی شماری همکاری کنید. رویکرد اساسی حل مسائل بدخیم (از چاقی بچه ها گرفته تا بحران در آب های زیرزمینی و همین جناب کوروناویروس) #همه-با-هم (در زبان انگلیسی all together approach) است.

مسئولیت شهروندی

وقتی کورونا مسأله همه ماست، توطئه ای هم در کار نیست، همه کشور ها درگیر هستند و توان و قابلیت همه حکومت ها برای مواجهه با این مسأله به نوعی کم است؛ و قابلیت ما هم کمتر از کشور های توسعه یافته است؛ و باید #همه-با-هم عمل کنیم تا کمتر خسارت ببینیم، می گردد چند نکته زیر را نتیجه گرفت.

یک. هر شهروند ضمن مطالبه گری از دولت و حکومت برای کارآمدتر بودن، باید خودش مسئولیت مراقبت پیشگیرانه را بپذیرد. اگر حکومت و دولت را پاسخ گو و قابل اعتماد می دانید، شما هم برای بهتر عمل کردنش همراهی کنید؛ و اگر آن ها را پاسخ گو و غیرقابل اعتماد نمی دانید، بیشتر مراقب باشید زیرا در صورت ابتلا و حتی مرگ بر اثر کورونا، این ناپاسخ گوی غیرقابل اعتماد، کاری برای شما و بازماندگان نخواهد کرد. شما در هر دو صورت، بیشتر با اصول پیشگیری همراهی کنید.

دو. ایام سال نو نزدیک است. جمعیت در بازار ها خرید می نمایند. توده جمعیت برای انتقال این ویروس بستر مساعدی است. یک راه پیشگیری، خرید های اینترنتی است (مثل حضوری نیست، ولی از ابتلا به کورونا بهتر است.)

سه. مدارس و هر تجمعی را تعطیل می نمایند که تحرک و هم جواری آدم ها کمتر گردد. اگر قرار باشد با تعطیلی ها همه راهی مسافرت شوند، بمب متحرک جمعیت فقط به ابزار توسعه انتقال و جابه جایی ویروس بدل می گردد. مسافرت های نوروز هر سال کشته های فراوان تصادفات به بار می آورند. سال جاری ممکن است کورونا هم اضافه گردد.

پیشنهاد به مسئولان

هر کشوری ویژگی های فرهنگی-اجتماعی خاصی دارد و حکومت نیز از اقتدار مشخصی برخوردار است. بعضی راه چاره هایی که کشور های دیگر به کار می برند ممکن است در ترکیب خاص الگو های زندگی مردم و اقتدار حکومت، برای ایران نتیجه عکس بدهد.

تعطیلی هایی که منجر به مسافرت های میلیونی در سطح کشور شوند، ابزار انتقال ویروس خواهند شد. تعطیلی شاید راه چارهی برای سایر کشور ها باشد، اما درخصوص عوارض آن برای ایران دقیق تر فکر کنید. این نکته درخصوص هر راه چاره دیگری نیز صدق می نماید.

بیست وپنج روز به نوروز باقی مانده است. اگر تعطیلی های نوروز سبب انتقال ویروس بر اثر مسافرت ها در مقیاس ملی می شوند (درست رفتاری ضد منطق قرنطینه) از همین الان به کاهش تعطیلی های نوروز، حتی لغو تعطیلات و گفت وگوی اجتماعی برای قانع کردن افکار عمومی فکر کنید.

پیشنهاد می کنم یک تیم پزشکی-اجتماعی را مأمور مطالعه ابعاد اجتماعی کورونا و راه چاره های مهار بحران کنید. هزینه چنین کاری در مقابل خسارات گسترده این ویروس به اقتصاد و فواید احتاقتصادی این مطالعه، هیچ است.

منبع : روزنامه جوان

بازگشت به صفحه رسانه ها

visaro.ir: ویزای تضمینی شینگن، ویزای کانادا تضمینی

sloblag.com: محفلی برای هم اندیشی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8202

به "کورونا یک ویروس دموکرات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کورونا یک ویروس دموکرات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید