کپسولی که می تواند جایگزین واکسن گردد

به گزارش راه ساری، دانشمندان دانشگاه ام. آی. تی، نوعی کپسول طراحی نموده اند که می تواند درمان را به طور مستقیم به بدن برساند و جایگزین خوبی برای واکسن های مبتنی بر آران ای پیغام رسان باشد.

کپسولی که می تواند جایگزین واکسن گردد

به گزارش ایسنا، پژوهش نو دانشمندان دانشگاه ام. آی. تی (MIT)، روشی را برای رساندن مستقیم آران ای پیغام رسان به دستگاه گوارش با استفاده از یک کپسول نشان داده است. دانشمندان در این پژوهش نشان داده اند که این سیستم دارورسانی خوراکی می تواند راهی منحصر به فرد برای رساندن مستقیم درمان به معده با استفاده از آران ای پیغام رسان باشد.

از آنجا که سیستم گوارش ما پر از اسید های خشن است که برای تجزیه غذا های پیچیده طراحی شده اند، دارو های خوراکی اغلب برای عبور از معده، به پوشش های محافظ احتیاج دارند. بعضی از دارو ها مانند انسولین، به تزریق احتیاج دارند، اما دانشمندان سعی دارند تا راه های موثری را برای تجویز خوراکی آن ها ارائه دهند.

چند سال پیش، دانشمندان دانشگاه ام. آی. تی، یک روش منحصر به فرد را برای تجویز خوراکی دارو را نشان دادند. نوآوری آنها، یک کپسول کوچک بود که با میکروسوزن هایی پوشانده شده است. کپسول پس از رسیدن به روده، محتویات خود را مستقیما به دیواره روده تزریق می کرد و سپس به طور بی ضرر از دستگاه گوارش عبور می کرد.

این گروه پژوهشی در سال 2019 نشان دادند که این کپسول به طور موثر می تواند انسولین را در آزمایش های حیوانی تحویل دهد. آن ها طی آزمایش های اجرا شده روی خوک ها دریافتند که این کپسول می تواند همان حجم انسولین را با یک تزریق استاندارد، به جریان خون حیوان وارد کند.

اکنون دانشمندان با توجه به سرعت گرفتن پژوهش در خصوص آران ای پیغام رسان به علت همه گیری کووید-19، نشان داده اند که این سیستم دارورسانی نو می تواند به طور موثر با مولکول های آران ای پیغام رسان کار کند.

جیووانی تراورسو (Giovanni Traverso)، از اعضای این گروه پژوهشی گفت: اسید های نوکلئیک می توانند نسبت به تجزیه در بدن به ویژه در دستگاه گوارش، بسیار حساس باشند. غلبه کردن بر این چالش، راه را برای روش های درمانی بسیاری از جمله واکسیناسیون از راه دهان هموار می نماید.

دانشمندان ابتدا نوع نوی از نانوذرات را برای نگه داشتن آران ای پیغام رسان ابداع کردند. این نانوذره نو به گونه ای طراحی شده است که به طور مؤثرتری وارد سلول ها گردد و بار را تحویل دهد. این بدان معناست که برای ارائه اثرات درمانی، به نانوذرات کمتری احتیاج است.

دانشمندان پس از منجمد کردن محموله های نانوذرات و بسته بندی آن ها در کپسول های دارای میکروسوزن، آن ها را در چندین مدل حیوانی آزمایش کردند. آزمایش های صورت گرفته روی خوک ها نشان داد که سلول های معده، مولکول های آران ای پیغام رسان را می گیرند و پروتئین هایی را فراوری می نمایند.

الکس آبرامسون (Alex Abramson)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: برای آنالیز اینکه آیا واکسن های آران ای پیغام رسان با این روش می توانند واکنش های ایمنی سیستمیک را ایجاد نمایند، به آنالیز بیشتری احتیاج است، اما می توان گفت که به علت حجم سلول های ایمنی، این کپسول می تواند در دستگاه گوارش کار کند.

وی اضافه کرد: سلول های ایمنی زیادی در دستگاه گوارش وجود دارند و تحریک سیستم ایمنی دستگاه گوارش، یک روش شناخته شده برای ایجاد واکنش ایمنی به شمار می رود.

این پژوهش علاوه بر ارائه واکسن های مبتنی بر آران ای پیغام رسان با روشی نو، می تواند درمان های هدفمند و هیجان انگیزی را برای بیماری های گوارشی ارائه دهد. آران ای پیغام رسان را می توان برای درخواست کردن از سلول ها در خصوص فراوری هر تعداد مولکول که از نظر درمانی مفید است، استفاده کرد و تحویل دادن مستقیم مولکول ها به سلول های روده، راه های نوی را برای درمان مسائل گوناگون نوید می دهد.

این پژوهش، در مجله Matter به چاپ رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14513

به "کپسولی که می تواند جایگزین واکسن گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کپسولی که می تواند جایگزین واکسن گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید