گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته

به گزارش راه ساری، رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری از گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته خبر داد.

گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سیدمحسن دهنوی رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مسائل ناشی از تحریم در حوزه تامین داروهای مورد نیاز کشور، به تشریح برنامه ریزی و اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه کسب دانش فنی داروهای پیشرفته و تولید آن ها در کشور پرداخت.

وی با اشاره به برنامه ای که تولید 130 داروی مهم به دست جوانان ایرانی و تکمیل حلقه عدم وابستگی دارویی کشور، از مهمترین نتایج آن به شمار می رود، گفت: دانش فنی همه این داروها احصا شده و 42 قلم از آنها نیز تولید شده و هم اکنون در گیشه داروخانه ها به بیماران عرضه می شود. باقی داروها نیز در انتهای سال 99 برای عرضه به بازار برنامه ریزی شده اند.

دهنوی ادامه داد: داروهای بیولوژیک، داروهای پیشرفته شیمیایی، واکسن ها و مواد اولیه دارویی انواع مختلف داروهایی هستند که در قالب این برنامه از تولید آن ها حمایت اجرا شده است. تقسیم کار این برنامه، حدود یک سال به طول انجامیده و بیش از 100 شرکت فعال در زمینه داروسازی به همراه جمع زیادی از تیم های جوان و شرکت های نوپا، با میانگین سنی زیر 30 سال، اجرای آن را بر عهده گرفته اند. به گفته رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری، در میان این جوانان، عده قابل توجهی از نخبگان تحصیل کرده در خارج از کشور نیز به فعالیت های داخلی جذب شده اند.

این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در خصوص کیفیت خودکفایی در صنعت دارو گفت: عمده داروهایی که مورد نیاز هستند، هم اکنون تولید شده و یا در نوبت تولید قرار دارند. با این حال، برخی از داروهای بیماران خاص که مصرف کننده آن ها در کشور، کمتر از 1000 نفر است، برای تولید در داخل کشور به صرفه نیستند و می بایست از بیرون کشور تهیه شوند.

دهنوی در خصوص نحوه تحریم های آمریکا گفت: اتفاقا ایالات متحده بر خلاف ادعای مسولان آن، پیکان تحریم را ابتدا بر روی حوزه دارو و غذا متمرکز کرد تا نارضایتی را در میان مردم به وجود آورد. نمونه این اقدام، تحریم همه جانبه انسولین بود که مدتی برای کشور بحران ایجاد نمود که با تلاش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مشکل مرتفع شده و در آینده نه چندان دور، نیاز به خارج از کشور در این داروی حیاتی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید. این نمونه به ما نشان می دهد که در سایر حوزه ها نیز با توسل به توانمندی های نیروی انسانی جوان و متعهد کشور، میتوانیم بر مسائل ناشی از تحریم ها و فشارهای ناجوانمردانه بین المللی فائق آییم.

رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری کیفیت داروهای تولیدی در ایران را مشابه و گاها بالاتر از داروهای خارجی دانست و اضافه کرد: اتفاقا گاها اشکالی که به سازمان غذا و دارو وارد می کنند، همین است که سخت گیری بالایی در اعطای مجوز به داروها دارد و همین موضوع سبب شده داروهای ایرانی کیفیتی هم تراز و حتی بالاتر استانداردهای بین المللی داشته باشند. گاهی فرآیند تست و اعطای مجوز به بازار نزدیک به یک سال زمان می برد که حاکی از دقت فراوان سازمان غذا و دارو در امر سلامتی مردم است.

وی اضافه کرد: ما در دو سال گذشته، هیچ جمع آوری دارویی ناشی از افول سطح کیفی (Recall) در سطح کشور نداشته ایم. همین کیفیت بالا باعث شده در سال گذشته بیش 40 میلیون دلار صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم و کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز جزء مقاصد صادراتی داروهای ایرانی هستند و توانسته ایم با شرکت های اروپایی در این بازارها رقابت کنیم.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7617

به "گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام نهایی خودکفایی در تولید داروهای پیشرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید