یادداشت: او که در نبودش هم محبوب ترین است

به گزارش راه ساری، یاد عطا بهمنش، مرد محبوب ورزش ایران را گرامی می داریم. میادین ورزشی ایران دلتنگ صدای اوست. پیشکسوتی که الگویی خلق کرد و محبوب ترین معلم، بدون کلاس درس.

یادداشت: او که در نبودش هم محبوب ترین است

به یاد استاد عطا بهمنش

منوچهر زندی ، امروز سالروز تولد مردی استثنائی در عرصه رسانه های صوتی، تصویری و مکتوب ورزش ایران است. مردی که شروعگر گزارشگری زنده رادیویی در ورزش ما شد، وقتی که تیم های دو و میدانی ایران و عراق در سال 1337 در امجدیه به مصاف هم رفتند.

او که استاد تصویرسازی بود و با تخصص در کشتی، دو و میدانی و فوتبال در هیچ نوع گزارش رادیویی کم نمی آورد، چرا که اهل مطالعه فراوان و جمع آوری اطلاعات مختلف ورزشی بود. این بود که وقتی مسابقه بوکس محمدعلی و جو فریزر را صبحگاهان گزارش می کرد، توگویی ما مشغول تماشای بوکس این محبوب ملت بودیم!

صحبت از عطا بهمنش است. او که 24 فروردین 1303 در کرمانشاه به دنیا آمد و 11 تیر 1396 در تهران به سرای باقی شتافت. سبک و سیاق اجرای گزارشگری بهمنش خود کلاسی آموزشی بود، گرچه او و هم نسلانش، مانند اسداللهی معلمان بدون کلاسی بودند که ما جوان ترها از روی کارهای شان درس می گرفتیم وگرنه اینان متأسفانه هرگز آنچه را شغل شان ایجاب می کرد، یعنی شاگردپروری و استعدادیابی را انجام ندادند. زیرا که خود برای تأمین هزینه های زندگی می باید در جای دیگری به دنبال ارتزاق باشند. درد بزرگ روزنامه نگاری ورزشی در ایران، که بزرگی مثل بهمنش باشی و نتوانی از این راه هزینه های زندگی و خانواده را تأمین کنی.

استاد بهمنش کار را با منوچهر و منیر بهران، در نشریه نیرو راستی از سال 1330 شروع کرد و تا سال 1327 که این نشریه تعطیل شد، با آن همکاری داشت. پس از آن کیهان ورزشی، دنیای ورزش، دانش ورزش و ایران ورزشی نشریاتی بود که او در آنها قلم زد. محرومیت از کار در رادیو و تلویزیون بعد از انقلاب، مدت ها او را به نان فروشی سحر هل داد! بهمنش، پشت گیشه نان سحر، اما این اتفاقات نمی توانست او را از عشقش جدا کند؛ شکل دادن به انجمن ورزشی نویسان ایران و حضور در رسانه های مختلف و اندکی هم رادیو.

بهمنش که یک تاریخ شناس ورزش بود، احاطه قابل تحسینی بر ادبیات و واژگان فارسی داشت، به ویژه واژگان و ادبیات ورزشی. تخصص او در دو و میدانی و فوتبال از سوابق ورزشی اش می آمد، دونده سرشناسی بود و مدتی هم در تیم بانک ملی فوتبال کرده بود ولی تخصص او در کشتی قابل تحسین بود. مطالعه فراوان، هوش کاربردی استثنائی از او یک گزارشگر بسیار محبوب ساخته بود، به طوری که هنوز هم با گذشت 10 سال از آخرین کار رادیوئی اش و 4 سال از درگذشتش، از سرشناس ترین و محبوبت ترین گزارشگرهای رادیوست.

یاد مرد محبوب ورزش ایران را گرامی می داریم. میادین ورزشی ایران دلتنگ صدای اوست. پیشکسوتی که الگویی خلق کرد و محبوب ترین معلم، بدون کلاس درس.

بالی: سفر به جزیره ای شگفت انگیز در اندونزی

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8549

به "یادداشت: او که در نبودش هم محبوب ترین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت: او که در نبودش هم محبوب ترین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید