آخرین خبر درباره افزایش قیمت بنزین

به گزارش راه ساری، تهران (پانا) -از آنجا که درامدها در منطقه ها آزاد متفاوت با بقیه کشور است، شاید مطلوب باشد به صورت آزمایشی، مصرف یا قیمت حامل های انرژی در این مکان ها امتحان گردد.

آخرین خبر درباره افزایش قیمت بنزین

به گزارش ایلنا، رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بستگی به وزارت نفت دارد، چراکه این نهاد می داند قیمت تمام شده، هزینه حمل و نقل، درصد سهم جایگاه های توزیع و... چه مقدار است. برای این کار باید مقدار قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و... آنالیز گردد و سپس با درنظر گرفتن سود قیمت تعیین گردد.

فریدون عباسی دوانی در خصوص افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش اظهار کرد: هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام گردد باید در جای کوچکی اجرا گردد، از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می تواند به عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرد. ولی مقدمات کار این است که باید کارهای کارشناسی انجام گردد، عایدیهای مردم و نظام حقوق و دستمزد اصلاح گردد تا بعد بتوان در خصوص حامل های انرژی اظهار نظر کرد. وی ادامه داد: از آنجا که درامدها در منطقه ها آزاد متفاوت با بقیه کشور است، شاید مطلوب باشد به صورت آزمایشی، مصرف یا قیمت حامل های انرژی در این مکان ها امتحان گردد.

عباسی افزود: هر اتفاقی که بخواهد بیافتد باید از روی کاغذ به فضای واقعی بیاید، یعنی یک منطقه آزاد یا منطقه کوچک به عنوان آزمایشگاه عملی در نظر بگیریم که مطمئن باشیم زندگی مردم آسیب نمی بیند. این می تواند در خصوص بنزین یا هر موضوع دیگری باشد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بستگی به وزارت نفت دارد، چراکه این نهاد می داند قیمت تمام شده، هزینه حمل و نقل، درصد سهم جایگاه های توزیع و... چه مقدار است. برای این کار باید مقدار قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و... آنالیز گردد و سپس با درنظر گرفتن سود قیمت تعیین گردد.وی بیان نمود: من اطلاعی از اینکه مقدار یارانه ها تغییر می نماید یا خیر ندارم اما منطق حکم می نماید که اگر پول اضافه ای از مردم دریافت می گردد به اقشار هدف یاری گردد و مبلغی پرداخت گردد که زندگی آنها آسیب نبیند.

عباسی ادامه داد: نمی توانیم بگوییم که این کار لزوما آثار تورمی دارد. واقعی سازی قیمت ها باعث می گردد که کار در کشور بهتر صورت بگیرد و انگیزه کار بیشتر گردد و قیمت ها واقعی گردد. بنابراین لزوما اثر تورمی نخواهد داشت.وی در پاسخ به اینکه آخرین بار در سال 98 افزایش قیمت بنزین اثر تورمی داشته، بیان نمود: پدیده آبان 98 به عنوان یک مدل نمی توانیم در نظر بگیریم، آن یک ندانم کاری و یک کار غلط بود. یعنی طرحی که می توانست درست و با آرامش در جامعه انجام گردد، به غلط انجام شد، به نوعی سوءمدیریت بود بنابراین نمونه خوبی برای ارزیابی نیست. مدل اجرایی در آبان 98 وجود نداشت، همه در بی خبری بودند و بعد هم دستگاه اجرایی گفت من در جریان نبودم. نمی گردد که دولت یا رییس دستگاه اجرایی در جریان نباشد. بنابراین این اتفاق قابل ارزیابی نیست که ما بتوانیم در خصوص آن اظهارنظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ندانم کاری و سوءمدیریت آبان 98 تکرار نخواهد شد، اضافه نمود: اگر به صورت مرحله ای پیش برویم و طرح های مختلف در کمیسیون های کارشناسی آنالیز گردد و اندیشکده های مختلف، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نظر دهند؛ یعنی یک داده برداری از جامعه انجام گردد که نظر جامعه چیست. بر مبنای این موارد یک مدل درست نمایند و در یک جای کوچکی خارج از کاغذ و کامپیوتر آن را اجرا نمایند و بازخوردها و عواقب آن را آنالیز نمایند و اصلاحاتی روی طرح انجام دهند تا روش نهایی استخراج گردد، لزوما اثر تورمی نخواهد داشت. این موضوع احتیاج به زمان دارد، وقتی موضوع بودجه در مجلس و همین طور هزینه ها و عایدیهای دولت تعیین گردد می توان اظهار نظر کرد.

عباسی توضیح داد: این کار آزادسازی قیمت نخواهد بود بلکه این مقدمه واقعی سازی قیمت ها و واقعی سازی دستمزدهاست، یعنی ابتدا باید تکلیف خط فقر را تعیین کنیم. باید تعرف خود را از کارگر و کارمند دقیق بیان کنیم. اینها نباید زیر خط فقر باشند، فقیر کسی است که توانایی کار کردن را ندارد. کسی که کار می نماید باید به مقدار ای عایدی داشته باشد که بتواند مایحتاج زندگی خود را تامین کند. حامل های انرژی بعضی از مایحتاج مردم است نه همه آن. حکمرانان کشور باید همه اینها را باهم ببیند.وی تاکید نمود: ما باید عایدی مردم را با هزینه های آنها باهم ببینیم. افراد جامعه ما نباید سوءتغذیه داشته باشند بلکه باید به مقدار احتیاج برای خوردن داشته باشند. نباید همه عایدی خود را صرف هزینه مسکن نمایند؛ در این صورت چیزی نمی ماند که بخواهیم در خصوص پوشاک یا حامل های انرژی صحبت کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 اسفند 1400 بروزرسانی: 18 اسفند 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 14506

به "آخرین خبر درباره افزایش قیمت بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبر درباره افزایش قیمت بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید