آشنایی با غذاهای معروف اسلواکی

به گزارش راه ساری، معرفی غذاهای اسلواکی

اسلواکی کشوری زیبا در اروپای مرکزی است و توسط کشورهای مجارستان، اتریش، جمهوری چک، لهستان و اوکراین احاطه شده است. اسلواکی تا چند دهه پیش بخشی از امپراتوری عظیم اتریش-مجارستان بود و بعد هم بخشی از کشورِ چکسلواکی بود. تمام این فراز و نشیب های تاریخی در فرهنگ، زبان و آشپزی و غذاهای اسلواکی تاثیر شگرفی گذاشته است. به همین دلیل بسیاری از غذاهای اسلواکی امروزه در کشورهای همسایه هم رایج شده و بالعکس، شمار زیادی از غذاهای کشورهای دیگر اروپایی به مرور وارد آشپزی اسلواکی شده اند. در این مطلب معروف ترین غذاهای اسلواکی را به شما معرفی می کنیم تا اگر گذرتان به این کشور زیبا افتاد آن ها را امتحان کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با غذاهای معروف اسلواکی

دامپلینگ سیب زمینی با پنیر گوسفند | Bryndzové halušky

اولین مورد از معروف ترین غذاهای اسلواکی در واقع غذای ملی این کشور هم به حساب می آید. اصلا بگذارید این طور بگوییم که اگر به اسلواکی سفر کردید و تنها فرصت و امکان امتحانِ یک غذا را داشتید دامپلینگ سیب زمینی با پنیر گوسفند را امتحان کنید! این غذای خوشمزه و لذیذ از نوعی پنیر باکیفیت، خامه ای و محلی که از شیر گوسفند تهیه شده آماده می گردد و طعمی فوق العاده دارد. اگرچه پنیر گوسفندی را می توانید در کشورهای دیگر هم پیدا کنید، اما این غذا در اسلواکی با روش خاصی تهیه می گردد و مردم اسلواکی به این غذا بسیار افتخار می نمایند. آن ها پنیر را معمولا روی دامپلینگ سیب زمینی قرار می دهند که تا حد زیادی شبیه به گنوچی ایتالیایی می گردد. در آخر، برای این که طعم این غذا را تکمیل نمایند کمی بیکن و سوسیس دودی خرد شده روی آن می ریزند و این غذای خوشمزه را سرو می نمایند.

پیروگی با پنیر برینزا | Bryndzové pirohy

پنیر برینزا نوعی پنیر محبوب است که در بسیاری از غذاهای اسلواکی استفاده می گردد. از جمله این غذاها پیروگی است که در واقع از آشپزی لهستانی وارد اسلواکی شده است. پیروگی هم نوعی دامپلینگ یا پیراشکی شکم پر است که با استفاده از سیب زمینی و بعضی مواد دیگر تهیه می گردد و مردم اسلواکی داخل آن را با این پنیر خوشمزه پر می نمایند، بعد روی آن خامه ترش می ریزند و با کمی بیکن سرخ شده تزیین می نمایند. در اسلواکی پیروگی با پنیر برینزا را اغلب همراه با یک نوشیدنی خاص به نام žinčica (شیر گوسفند ترش) سرو می گردد. البته اگر تا به حال پنیر گوسفندی را امتحان نموده باشید می دانید که بوی خاصی دارد و همین موضوع ممکن است مورد پسند بعضی افراد نباشد. در غیر این صورت و اگر با عطر و طعم این پنیر مسئله ای ندارید در امتحان کردن این غذای خوشمزه شک نکنید.

سوپ کلم | Kapustnica

اگر همواره برایتان سوال بوده که با کلم برگ یا کلم پیچ چه غذایی می توان درست کرد باید به اسلواکی سفر کنید و یکی از خوشمزه ترین غذاهای اسلواکی را امتحان کنید. سوپ کلم در اسلواکی بسیار محبوب است و مردم این کشور آن را در مراسم های و ضیافت های رسمی مثل جشن کریسمس و به عنوان پیش غذا مصرف می نمایند. برای تهیه این غذا کلم خرد شده را با سسی خامه ای، سیب زمینی پخته، قارچ، گوشت، پاپریکا، فلفل سیاه و سیر ترکیب می نمایند و نتیجه سوپی خوشمزه و مقوی است. سوپ کلم به صورت گرم و همراه با یک تکه نان تازه سرو می گردد که ترکیبی بسیار مطبوع و خوشمزه به وجود می آورد.

سوپ گولاش | Goulash Soup

یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای اسلواکی سوپ گولاش است که البته در بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی هم وجود دارد. با این حال هر کشور و منطقه این سوپ خوشمزه را به شیوه ای متفاوت تهیه می نماید. در کشور اسلواکی سوپ گولاش از ترکیب گوشت، پیاز، سیب زمینی، فلفل، گوجه، سیر و ترکیبی از ادویه های مختلف تهیه می گردد و بسیار خوشرنگ و خوش عطر و بوست. مردم اسلواکی معتقدند که این سوپ غذایی سبک و مقوی و انرژی زاست و به همین دلیل در رویدادهای ورزشی بسیار پرطرفدار است و معمولا در دیگی عظیم و روی آتش پخته می گردد. به این ترتیب هرجا که مسابقه تنیس یا مسابقات دیگر باشد حتما می توانید بوی این سوپ خوشمزه را احساس کنید. راز طعم خوب این سوپ این است که باید ساعت های طولانی با حرارت کم پخته گردد تا طعم مواد به خورد یکدیگر برود و سوپی یکدست و خوش طعم به وجود بیاید.

پنیر سرخ شده با سیب زمینی و سس تارتار | Vyprážaný syr

در سفر به اسلواکی اگر دوست دارید شکم چرانی کنید و کودک درونتان را کمی نوازش کنید پیشنهاد می کنیم پنیر سرخ شده با سیب زمینی و سس تارتار را امتحان کنید. البته اگر اهل رژیم نیستید و نگران کالری و کلسترول خودتان نیستید این غذای خوشمزه را امتحان کنید و از طعم بی نظیر و پنیریِ آن لذت ببرید. این غذا به عنوان میان وعده ای خوشمزه بعد از ساعت ها پرسه زدن در شهر بسیار ایده آل است و می توان آن را به عنوان یک وعده کامل هم در نظر گرفت. پنیر سرخ تجربه ای رویایی و بهشتی است که توصیه می کنیم حتما در سفر به اسلواکی آن را امتحان کنید. نوع پنیری که در این غذا استفاده می گردد پنیر اِدام است و در هنگام سرو هم گاهی خیارشور را هم برای طعم بهتر در کنار آن قرار می دهند.

شنیتسل | Schnitzel

شنیتسل هم از دست غذاهای اسلواکی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی رایج است و در واقع تحت تاثیر آشپزی اتریش و وین به کشور اسلواکی هم راه پیدا نموده است. البته در سفر به اسلواکی به هر رستورانی که بروید ممکن است با طعمی متفاوت از شنیتسل روبرو شوید. اما به شما قول می دهیم که تمامشان خوشمزه و لذیذ هستند و باید آن را برای یک بار هم شده امتحان کنید. در رستوران ها شنیتسل را همراه با سیب زمینی سرخ نموده یا سالاد سیب زمینی مایونزی و نوشیدنی خنک و گوارا سرو می نمایند. اگر دوست دارید نهایت لذت را از این غذا ببرید پیشنهاد می کنیم bačovský rezeň را سفارش بدهید که در واقع شنیتسل با گوشت و پنیر آب شده است.

کیک فانل | Funnel Cake

فانل کیک یا تردلنیک یکی از پرطرفدارترین شیرینی ها و غذاهای اسلواکی است که به ویژه در فصل زمستان و در بازارهای کریسمس به صورت داغ و تازه سرو می گردد. این شیرینی هم علاوه بر اسلواکی در کشورهای همسایه مثل چک و پراگ هم وجود دارد و در سفر به آن کشورها هم مطمئنا کیک فانل را پیدا خواهید کرد. اگر پس از گشت و گذار در شهر قدیم براتیسلاوا حسابی گرسنه و خسته هستید پیشنهاد می کنیم یک تکه کیک داغ و تازه فانل را با نوشیدنی گرم سفارش بدهید تا خستگی به کلی از تنتان بیرون بیاید! اگرچه کیک فانل به طور سنتی در بازارهای کریسمس و زمستانی فروخته می شد، اما جدیدا نوع تابستانی این کیک هم تهیه شده و با اضافه کردن بستنی به کیک، نوع خنک و تابستانی اش را ارائه می نمایند. به این ترتیب در هر زمان از سال که به این کشور سفر کنید می توانید یکی از محبوب ترین شیرینی ها و غذاهای اسلواکی را امتحان کنید.

پنکیک اسلواکی | Slovenske palacinky

پنکیک را امروزه می توان در بسیاری از کشورهای اروپایی و جهان پیدا کرد، اما جا دارد آن را به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای اسلواکی به شما معرفی کنیم. البته نسخه اسلواکی کمی با نوع معمولش متفاوت است و آن را بسیار نازک و برشته و مثل کِرِپ تهیه می نمایند و داخلش را با مواد مختلفی پر می نمایند. این پنکیک ها بسیار نازک هستند و به محض قرار دادن در دهان آب می شوند و با ترکیب با مربای زردآلوی خانگی، مربای توت فرنگی، مغزیجات، پودر شکر و دارچین طعمی محشر و فوق العاده به وجود می آورند. این پنکیک های لذیذ را می توانید همراه با یک فنجان قهوه یا چای و به عنوان صبحانه، میان وعده یا عصرانه ای لذیذ نوش جان کنید.

منبع: theculturetrip.com

واحدی: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: الی گشت
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8714

به "آشنایی با غذاهای معروف اسلواکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای معروف اسلواکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید