بازیافت هر تن کاغذ از مصرف 27متر مکعب آب جلوگیری می نماید

به گزارش راه ساری، فراوری پسماند کمتر و تفکیک از مبدا تنها راه برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی است. برای مثال بازیافت هر تن کاغذ از قطع 17 درخت، مصرف 1450 لیتر نفت، 7 هزار کیلوژول انرژی، 27متر مکعب آب و اشغال دو متر مکعب زمین برای دفن زباله جلوگیری می نماید.

بازیافت هر تن کاغذ از مصرف 27متر مکعب آب جلوگیری می نماید

به گزارش خبرنگاران، هنگامی که صحبت از تفکیک از مبدأ پسماندها می گردد جداسازی پسماندهای خشک و تر به ذهن می رسد. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است در حوزه مدیریت پسماند باید کوشش کرد تا حد امکان پسماند کمتری فراوری گردد. با این اقدام در مرحله بعدی انرژی کمتری برای تفکیک و دفع پسماندها صرف می گردد. امروزه می توان با فراوری کمتر زباله هایی که از شیشه، کاغذ و نایلون تشکیل شده است برای حفاظت از محیط زیست قدم جدی برداریم. واقعیت این است که این روزها فراوری پسماند تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره شده است و تنها کار مفیدی که می توان در این باره انجام داد فراوری پسماند کمتر و تفکیک از مبدأ است.

در ادامه فاطمه اکبرپور - کارشناس پسماند اداره محیط زیست- در گفت و گو با خبرنگاران درباره ضرورت تفکیک از مبدا پسماندها به نکات زیر اشاره نمود:

بازیافت آلمینیوم در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست و برداشت از معادن بوکسیت با 94درصد صرفه جویی انرژی همراه است.

چرخه بازیافت شیشه در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست و بدون احتیاج به مواد اولیه خام با 26درصد صرفه جویی انرژی همراه است.

در چرخه بازیافت لاستیک نیز به همین ترتیب است و در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست، مسموم شدن خاک و مصرف محصولات پتروشیمی با 44درصد صرفه جویی انرژی همراه است.

چرخه بازیافت کاغذ در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست، قطع درختان و سرازیر شدن میلیون ها لیتر پساب صنعتی به طبیعت با 28درصد صرفه جویی انرژی همراه است.

بازیافت هر تن کاغذ از قطع 17 درخت، مصرف 1450 لیتر نفت، 7 هزار کیلوژول انرژی، 27متر مکعب آب و اشغال دو متر مکعب زمین برای دفن زباله جلوگیری می نماید و این به این معنی است که 28 درصد صرفه جویی انرژی و 58 درصد صرفه جویی در مصرف آب و آلودگی هوای کمتر است.

روزانه نزدیک به 8500 تن پسماند در شهر تهران فراوری می گردد که از این میزان حدود 65 درصد زباله ها، زباله های ترهستند. در نتیجه 35 درصد پسماندهای فراوریی در روز پسماندهای خشک هستند.

هر تهرانی به طور میانگین در سال 310 کیلوگرم پسماند شهری فراوری می نماید، اظهار کرد: هر کیلوگرم پسماند شهری قابلیت فراوری 200 سی سی شیرابه دارد که 200 سی سی شیرابه می تواند 6 متر مکعب زمین رودخانه ای را مسموم کند و مسمومیت 6 متر مکعب آب منجر به مسمومیت 200 رأس دام و 1000 نفر انسان می گردد.

آمار دقیقی از میزان تفکیک از مبدا پسماندها در تهران در دسترس نیست ولی براساس برآوردها می توان بیان کرد تفکیک از مبدأ پسماندها در تهران کمتر از 10 درصد است.

huseynvahedi.ir: واحدی: وبسایت خبری، تفریحی و سرگرمی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 844

به "بازیافت هر تن کاغذ از مصرف 27متر مکعب آب جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیافت هر تن کاغذ از مصرف 27متر مکعب آب جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید