تعویق در نمایشگاه پخش و فروش کتاب، انتصابات جدید در کتابخانه ملی

به گزارش راه ساری، خبرنگاران - گروه فرهنگ: مرور اخبار کتاب در این هفته را با خبر مربوط به تعویق نمایشگاه پخش و فروش کتاب شروع می کنیم.

تعویق در نمایشگاه پخش و فروش کتاب، انتصابات جدید در کتابخانه ملی

روز شنبه این هفته خبری منتشر شد مبنی بر این که اعتراض ها به برگزاری نخستین نمایشگاه پخش و فروش کتاب به جهت آنچه مغایرت آن با مصالح و منافع صنف کتابفروش عنوان شده بود، آن را به تعویق انداخت.

به این ترتیب اعلام شد اولین نمایشگاه تخصصی پخش و فروش کتاب که قرار بود از 24 تا 28 آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار گردد، به دلیل پیشامد بعضی مسائل، این نمایشگاه در زمان دیگری برپا خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره) بیان کرد: از آنجایی که رویکرد اصلی مصلی در این نمایشگاه، حمایت از نشر و فرهنگ مکتوب و کوشش برایحضور کتابفروشان و مراکز پخش بود و با توجه به انعکاس بعضی اخبار و واکنش های غیرمنتظره، تصمیم گرفته شد تا به منظور آنالیز های بیشتر، برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی پخشو فروش کتاب تا اطلاع ثانوی به تعویق بیفتد.

موضع ارشاد درباره نمایشگاه پخش و فروش کتاب

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم در بازدید از نمایشگاه مطبوعات در تبادل نظر با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری این نمایشگاه که البته با مخالفت صنف ناشران. و کتابفروشان برگزاری آن به تعویق افتاده است، گفت: معاونت فرهنگی، دخالتی در این طرح ندارد و نمایشگاه یادشد از طرف بخش خصوصی مطرح شده که اتحادیه ناشران، آن را در تعارض با منافع صنف خود تلقی نموده است.

انتصابات جدید در کتابخانه ملی

سید رضا صالحی امیری که طی روزهای گذشته با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت ارشاد منصوب شده، همچنان در مدیریت کتابخانه ملی فعالیت داشته و این هفته انتصاباتی داشت.

به این ترتیب، طی احکامی، مدیرکل توسعه منابع انسانی، مدیرکل خدمات آرشیوی و مدیرکل امور حقوقی، مجلس و استان های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حکم صالحی امیری، منصوب شدند.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب وین

موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران روز دوشنبه این هفته بیان کرد در شانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب وین حضور پیدا می نماید.

شانزدهمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب وین از 9 تا 13 نوامبر 2016 برابر با 19 تا 23 آبان ماه امسال در فضایی به مساحت هشت هزار و هشتصد متر مربع برگزار می گردد. جمهوری اسلامی ایران نیز امسال برای چهارمین بار در این نمایشگاه حضور پیدا می نماید.

درگذشت محسن بخشی

گزارش این هفته همان طور که اشاره شد، حاوی دو خبر درگذشت از اهالی فرهنگ و قلم است. البته خبر اولین درگذشت، مربوط به هفته گذشته است اما به دلیل این که در روزهای خاتمهی هفته گذشته حادث شد و در گزارش هفته پیش نیامد، در این گزارش آن را مرور می کنیم.

حاج محسن بخشی از بنیانگذاران نشر مطلع و از پیشکسوتان نشر کتاب در کشور، پس از عمری خدمت به عرضه نشر و کتاب، شب گذشته دار فانی را وداع گفت. بخشی به دلیل کهولت سن، ضعف جسمانی و عفونت شدید ریوی، پنجشنبه شب 13 آبان دار فانی را وداع گفت. زنده یاد بخشی بیش از 50 سال در حرفه کتابفروشی و نشر کتاب اشتغال داشت. وی از سال 1320 در انتشاراتی های مختلفی مانند صفی علیشاه، معرفت، نیل و مطلع، فعالیت نموده است.

درگذشت توران میرهادی

توران میرهادی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و فرهنگ نامه بچه ها و نوجوانان بعد از ظهر سه شنبه این هفته 18 آبان در گذشت. میرهادی در روز 27 شهریور بر اثر سکته مغزی در بیمارستان بستری و از طرف پزشک معالجش ملاقات ممنوع شده بود.

میرهادی در کلاس های تربیت مربی کودک در شهرهای مشهد، تبریز، رشت و تهران درس می داد و با اداره مطالعات و برنامه های وزارت آموزش و پرورش و سازمان کتاب های درسی در زمینه آزمایش کتاب های درسی نو و تدوین کتاب های درسی و برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی همکاری داشته است.

برگزاری نشست خبری هفته کتاب

یکی از خبرهای مربوط به هفته کتاب، نشست خبری این دوره این رویداد است که در نمایشگاه مطبوعات برگزار گردید. به این ترتیب، نشست خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب ظهر امروز سه شنبه 18 آبان با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و دبیر هفته کتاب امسال در تالار تبادل نظری شماره یک نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران برگزار گردید.

برگزاری دومین نشست شورای تخصصی بیست و چهارمین هفته کتاب

دومین نشست شورای تخصصی بیست و چهارمین هفته کتاب هم روز یکشنبه این هفته با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

این برنامه در محل سرای اهل قلم و با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید و در این نشست سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تبیین برنامه های وزارت ارشاد در هفته کتاب پرداخت.

ارسال 75 هزار کتاب جدید به کتابخانه های عمومی

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور از شروع ارسال کتاب های طرح انتخاب کتابدار 2 و ارسال 75 هزار کتاب جدید به به کتابخانه های عمومی کشور اطلاع داد.

طرح انتخاب کتابدار 2 در مرداد ماه سال گذشته در سطح کتابخانه های عمومی نهاد برگزار گردید و در مجموع حدود 23000 عنوان در 75000 نسخه کتاب از سوی کتابداران انتخاب و فرآیند ارسال آنها به کتابخانه های عمومی شروع شده است.

شروع داوری جایزه ابوالحسن نجفی

هیئت داوران جایزه زنده یاد ابوالحسن نجفی اولین جلسه داوری این جایزه را در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار کردند. این خبر هم از اخبار روز سه شنبه این هفته بود و به موجب اطلاعات آن، نخستین جلسه هیات داوران جایزه ابوالحسن نجفی با حضور مهستی بحرینی، عبدالله کوثری، محمود حسینی زاد، مژده دقیقی و علی اصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار گردید. جایزه ابوالحسن نجفی از بهمن امسال و در سالگرد درگذشت استاد ابوالحسن نجفی به بهترین ترجمه رمان و مجموعه داستان کوتاه منتشر شده در سال 1394 اهدا می گردد.

صبحت های یوسا درباره نوبل دریافت باب دیلن

ماریو بارگاس یوسا نویسنده مشهور پرویی و برنده جایزه ادبی نوبل با حضور در مانیل در جمع خبرنگاران درباره مسایل مختلف به صحبت پرداخت که یکی از موضوعاتش، نوبل دریافت باب دیلن بود. این خبر روز سه شنبه منتشر شد و به موجب اطلاعات آن، یوسا گفت: من باب دیلن را به عنوان یک خواننده تحسین می کنم. ترانه هایش را بسیار دوست دارم. اما فکر نمی کنم او نویسنده بزرگی باشد. فکر می کنم نوبل ادبیات متعلق به نویسندگان است، نه متعلق به خواننده ها. او البته صحبتش را با لبخندی به خاتمه برد.

رسیدن جایزه گیلر کانادا به نامزد بوکر

یکی از خبرهای بین المللی این هفته که مربوط به یک جایزه ادبی هم می گردد، خبر اهدای جایزه گیلر کانادا بود. به موجب این خبر، جایزه گیلر کانادا که از معتبرترین جوایز ادبی این کشور است، مدلاین تین فینالیست جایزه بوکر را به عنوان برنده این دوره خود انتخاب کرد.

این جایزه برای کتابی با عنوان نگو هیچ چیزی نداریم به تین اهدا شد. کتاب مذکور درباره زن جوانی است که پس از حوادث میدان تیان آنمن چین، کشورش را ترک می نماید. جایزه 100 هزار دلاری گیلر در تورنتو از سوی پنج فردی که هیات داوران این دوره را تشکیل داده اند به این نویسنده اهدا شد.

اهدای جایزه ادبی مدیسی به ایوان ژابلونگا

روز یکشنبه این هفته خبر مربوط به جایزه مدیسی در خروجی خبرنگاران نهاده شد و به موجب آن اعلام شد که ایوان ژابلونگا به عنوان برنده جایزه ادبی مدیسی فرانسه انتخاب شد. ژابلونکا که پیشتر با دریافت جایزه لو موند برای لاتیتیا و خاتمه بشر تجلیل شده بود، این بار برای همین رمان از انتشارات ترشهلود به عنوان برنده جایزه معتبر مدیسی 2016 انتخاب شد.

این نویسنده که در تاریخ 7 سپتامبر یعنی کمتر از دو ماه پیش برنده چهارمین دوره جایزه لوموند شده بود، چهارشنبه (سوم نوامبر) جایزه مدیسی را دریافت نموده است. وی در رقابت با شماری از نویسندگان که به عنوان فینالیست این رقابت انتخاب شده بودند به عنوان برنده امسال انتخاب شد.

tafatton.ir: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

aradbld.ir: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 5940

به "تعویق در نمایشگاه پخش و فروش کتاب، انتصابات جدید در کتابخانه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق در نمایشگاه پخش و فروش کتاب، انتصابات جدید در کتابخانه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید