جای خالی اینفوگرافیک در سرفصل های رشته گرافیک احساس می گردد

به گزارش راه ساری، مریم اسلام دوست مسئول برگزاری نمایشگاه اینفوگرافیک حقوق بشر آمریکایی از جای خالی مبحث اینفوگرافیک در سرفصل های دانشگاهی رشته گرافیک می گوید.

جای خالی اینفوگرافیک در سرفصل های رشته گرافیک احساس می گردد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مریم اسلام دوست مدیر گروه رشته گرافیک دانشگاه رسام البرز در حاشیه افتتاح نمایشگاه اینفوگرافیک حقوق بشر آمریکایی در حوزه هنری گفت: این نمایشگاه شامل 20 اثر از 14 هنرمند است که همگی دانشجویان دانشگاه رسام البرز هستند. بیشتر آثار پیش از این در کتاب سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی نیز به چاپ رسیده اند.

وی اضافه نمود: آثاری که در این نمایشگاه مشاهده می کنید، حاصل یک ورکشاپ با موضوع حقوق بشر آمریکایی است که به سومین جشنواره بین المللی حقوق بشر ارسال شد. نمونه آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، کارهای منتخب این جشنواره است. طراحی آثار موجود نیز حدودا یک ماه به طول انجامید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: موضوع آثار موجود در این نمایشگاه از دغدغه های که بچه ها داشتند، نشأت گرفت و اطلاعات موجود در آثار را از مجموعه کتاب های مستندی که توسط حوزه هنری در اختیارمان نهاده شد، استخراج کردیم. در ادامه سعی کردیم با توجه به عناصر ساده تصویری و پیکتوگرام هایی که زبان بین المللی دارند، گرافیک را با نوشتار ترکیب کنیم و نمودارهایی که زبان تصویر و نوشتار را ساده تر می نمایند در قالب یک چیدمان گرافیکی صورت بندی شوند تا بتوانند پیغامشان را در کوتاه ترین زمان به مخاطب ارائه نمایند.

اسلام دوست توضیح داد: ما چندان بچه ها را ترغیب نکردیم که برای جمع آوری اطلاعات اینفوگرافیک هایشان از منابع اینترنتی استفاده نمایند؛ چراکه نمی خواستیم صحت و سقم اطلاعات موجود در آثار مخدوش باشد. همچنین کوشش کردیم نوشته ها خلاصه باشند تا پیغام هر اثر به نحو شایسته به مخاطب القا شود.

مدیر گروه رشته گرافیک دانشگاه رسام البرز اضافه نمود: اینفوگرافیک از جمله بخش های به روز گرافیک است که خاصیت تازگی دارد. اما از آنجاکه اینفوگرافیک در سرفصل های دانشگاهی رشته گرافیک وجود ندارد و طبعیتا در دانشگاه ها نیز تدریس نمی شود، دانشش آن گونه که باید فراگیر نشده است و هنوز هنرمندان گرافیست زیادی به سمت خلق اثر در این شاخه هنری سوق پیدا نکرده اند.

وی ادامه داد: با توجه به بداعت قالب اینفوگرافیک به عنوان یک شاخه تازه در هنر گرافیک، این ضرورت وجود دارد که با نگاهی جدی، حرفه ای و تخصصی تر با آن روبرو شویم. یکی از بسترهایی که می تواند منجر به ایجاد این نگاه شود، حضور این سرفصل درسی در میان سرفصل های دانشگاهی رشته گرافیک است. متاسفانه اکنون با توجه به روزآمد شدن سرفصل های رشته گرافیک، هنوز اینفوگرافیک به این سرفصل های روزآمده شده اضافه نشده است و جای خالی این عنوان درسی در سرفصل های کنونی رشته گرافیک احساس می شود.

اسلام دوست اضافه نمود: معضل کنونی ما به عدم شناخت این شاخه هنری در جامعه هنری بازمی شود. با توجه به زمینه ها و ظرفیت های بالقوه ای که اینفوگرافیک در حوزه پیغام رسانی دارد، جای کار بسیاری در آن وجود دارد که می توان با برگزاری نشست های تخصصی درباره آن، ظرفیت های مغفولش را شناسایی و شناساند.

وی اضافه نمود: با توجه به مشغله های کنونی مخاطبان در زندگی روزمره شان، ممکن است آنگونه که باید نتوانند برای دریافت اطلاعات زمان بگذارند. اینفوگرافیک این ظرفیت را به وجود می آورد که بتوانیم انبوهی از اطلاعات مهم را برای مخاطب دسته بندی، ساده سازی و در قالب های جذاب گرافیکی قابل ارائه کنیم.

مدیر گروه رشته گرافیک دانشگاه رسام البرز اعلام نمود: فکر می کنم لازم است ارتباط بین دانشگاه، همایش ها و جشنواره های مرتبطی که در کشور برگزار می شود، تقویت شود. سالانه اتفاقات هنری زیادی در کشور رخ می دهد اما در بسیاری از مواقع تنها افراد محدود و مشخصی از برپایی آن باخبر می شوند. از این رو لازم است ارتباط میان دانشگاه های هنری با جشنواره های هنری کشور تقویت شود؛ چراکه می تواند اعتماد به نفس دانشجویان را برای شرکت در جشنواره های هنری بین المللی نیز افزایش دهد.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8950

به "جای خالی اینفوگرافیک در سرفصل های رشته گرافیک احساس می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی اینفوگرافیک در سرفصل های رشته گرافیک احساس می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید