راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی

به گزارش راه ساری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، یکی از برنامه های مهم روستاهای هدف گردشگری را ایجاد بازارچه های صنایع دستی برشمرد و اضافه کرد: این مهم در امسال در تعدادی از روستاهای هدف گردشگری استان محقق می گردد.

راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حبیب یزدان پناه، گفت: بازارچه های محلی صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری روئین، درکش و اسفیدان با هدف رونق فراوری صنایع دستی و اقتصاد محلی و نیز توسعه گردشگری راه اندازی می گردد.

یزدان پناه با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی کارگاه های بزرگ و بازارچه دائمی صنایع دستی از دیگر برنامه های این حوزه برای امسال است، اضافه کرد: قصد داریم با برگزاری هفته های فرهنگی، برپایی و حضور در نمایشگاه های سراسری صنایع دستی، بیش از پیش فراوریات صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان را معرفی کنیم.

وی با اشاره به انتخاب بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی در سال گذشته، از برگزاری جشن این انتخاب اطلاع داد و توضیح داد: پیگیر ثبت روستای روئین به عنوان روستای جهانی صنایع دستی در حوزه چادرشب بافی هستیم.

وی کسب 10 عنوان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، همایش فعالان صنایع دستی و تجلیل از برگزیدگان، برندسازی 5 رشته و برگزاری اکسپوی صنایع دستی را از جمله برنامه های پیش بینی شده این حوزه برای سال 98 برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: سال گذشته 52 میلیارد و 760 میلیون ریال تسهیلات صنایع دستی از سوی پست بانک، صندوق کارآفرینی امید، توسعه و تعاون، بانک ملت و بانک سپه پرداخت و برای 570 نفر ایجاد اشتغال شد.

یزدان پناه عنوان نمود: همچنین طی این مدت، 441 نفر در دوره های صنایع دستی از جمله در رشته های گلیم، سوزن دوزی، معرق، سراجی، پارچه بافی، بافتنی سنتی، نساجی و جاجیم بافی آموزش دیدند و 425 فقره گواهینامه صنایع دستی نیز به هنر آموختگان اعطا شد.

وی اضافه کرد: صدور و تمدید 559 فقره مجوز پروانه فراوری انفرادی، 10 فقره جواز تأسیس کارگاهی، 429 فقره کارت شناسایی صنعتگری و 307 فقره صدور مجوز اشتغال خانگی از دیگر اقدامات اجرا شده در سال گذشته است.

وی با اشاره به راه اندازی 6 مرکز آموزشی سیار صنایع دستی در سال 97، گفت: در حال حاضر صنعتگران و هنرمندان استان در 60 رشته صنایع دستی فعالیت دارند و یک هزار و 250 کارگاه و 46 فروشگاه صنایع دستی در استان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از صادرات 12 میلیارد ریالی صنایع دستی در سال گذشته اطلاع داد و گفت: فراوریات صنایع دستی استان از جمله سفال و سرامیک، دست بافته های داری و پارچه بوده که به کشورهای چین، لهستان، ترکیه، ایتالیا و سوئد صادر شده است.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 4552

به "راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید