طرز تهیه 3 نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

به گزارش راه ساری، کافه ماکیاتو یا اسپرسو ماکیاتو یک نوشیدنی قهوه ایتالیایی بر پایه نوشیدنی اسپرسو است. اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم یک شات اسپرسو با 2 قاشق غذاخوری شیر و کمی هم فوم شیر. ایتالیایی ها به قهوه می گویند کافه و ماکیاتو هم به معنای نشان دار یا خال دار کردن و لکه است؛ پس کافه ماکیاتو یعنی قهوه ای که با کمی شیر لکه دار شده. غلظت کافه ماکیاتو از کاپوچینو که آن هم در واقع ترکیبی از اسپرسو، شیر و فوم شیر است، بیشتر است چون مقدار شیر آن کمتر است و البته تلخی به این ترتیب تلخی بیشتری هم دارد. لاته ماکیاتو هم یک نوشیدنی دیگر بر پایه اسپرسو است که در ادامه در خصوص آن بیشتر شرح می دهیم. در این میان نوشیدنی قهوه کارامل ماکیاتو کمی سس کارامل هم به کار اضافه نموده است و طعم قهوه اسپرسو را ملایم تر نموده است. 3 طرز تهیه نوشیدنی کافه ماکیاتو و لاته ماکیاتو و کارامل ماکیاتو که هر سه از جمله مشهورترین نوشیدنی های گرم کافی شاپ هستند را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه 3 نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

طرز تهیه لاته ماکیاتو

مواد لازم

شیر: 220 میلی لیتر (تقریبا یک لیوان فرانسوی دسته دار، کمی کمتر از یک لیوان)

اسپرسو: 1 شات

طرز تهیه

برای درست کردن 1 شات اسپرسو، 21 گرم قهوه آسیاب شده در سبد قهوه موکاپات بریزید و با نوک دست آن را صاف کنید. در قسمت محفظه آب موکاپات تا حدی که معین شده آب سرد بریزید. مقدار آب باید تا قسمت زیر محفظه سوپاپ کنترل فشار باشد. حالا سبد قهوه را روی محفظه آب بگذارید و آن را ببندید.

موکاپات را روی شعله متوسط رو به پایین گاز بگذارید تا آب سرد به دمای جوش برسد و آب با فشار وارد سبد قهوه گردد و از میان دانه های قهوه عبور کند. در مرحله آخر قهوه از لوله محفظه خارج گردد. در این مرحله قهوه اسپرسو آماده است و بلافاصله باید در فنجان ریخته گردد. در فاصله ای که اسپرسو آماده می گردد شیر را در یک شیرجوش بریزید و در حد متوسط گرم کنید.

حین گرم شدن شیر آن را با یک همزن سیمی با سرعت زیاد هم بزنید تا شیر کف کند (اگر همزن برقی دارید با همزن برقی این کار را انجام دهید). شیر کم چرب راحت تر کف می نماید. یک لیوان را با آب داغ آبکشی کنید تا گرم گردد، سپس شیر کف نموده را داخل آن بریزید. قهوه اسپرسو را از وسط لیوان به آرامی روی شیر بریزید. به این ترتیب اسپرسو به آرامی از میان لایه شیر عبور نموده و به قسمت پایین لیوان می رود و سه لایه رنگ مختلف در لیوان شما ظاهر می گردد. کافه لاته ماکیاتو شما آماده است آن را در صورت تمایل با خامه، پودر دارچین یا شکلات تلخ تزیین کنید.

طرز تهیه کافه ماکیاتو

مواد لازم

اسپرسو: 1 شات

شیر: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن کافه ماکیاتو یا همان اسپرسو ماکیاتو به همان روش یک شات قهوه اسپرسو آماده کنید. اسپرسو را در فنجان بریزید و دو قاشق شیر داغ روی آن بریزید. در واقع تفاوت کافه ماکیاتو و نوشیدنی لاته ماکیاتو علاوه بر مقدار شیر، عوض شدن جای شیر و اسپرسو در لیوان هم هست.

طرز تهیه کارامل ماکیاتو

مواد لازم

قهوه اسپرسو: 1 شات

شیر: 2 فنجان

سس کارامل: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

ابتدا یک شات قهوه اسپرسو را تهیه کنید. سپس 2 فنجان شیر را شیر را در یک شیرجوش بریزید و در حد متوسط گرم کنید. حین گرم شدن شیر آن را با یک همزن سیمی با سرعت زیاد هم بزنید تا شیر کف کند (اگر همزن برقی دارید با همزن برقی این کار را انجام دهید). شیر کم چرب راحت تر کف می نماید (شیر رابا با فرنچ پرس یا نازل بخار دستگاه اسپرسو هم می توانید فوم گیری کنید).

وقتی شیر و اسپرسو آماده شدند 1 قاشق چایخوری سس کارامل را ته لیوان یا ماگ بریزید، سپس شیر فوم گیری شده و بعد قهوه اسپرسو را اضافه کنید. جای شیر و اسپرسو را می توانید عوض کنید و سس کارامل را هم به عنوان لایه رویی نوشیدنی در پایان بریزید. کارامل ماکیاتو شما به همین راحتی آماده است. روی کارامل ماکیاتو را با شکلات رنده شده، پودر دارچین یا خامه تزیین کنید.

0 0 vote

Article Rating

ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 11421

به "طرز تهیه 3 نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 3 نوشیدنی کارامل ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید