مسئولان آموزش و پرورش نباید مدرسه داری نمایند
به گزارش راه ساری، وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش و مسئولان نباید مدرسه داری نمایند گفت: همین عامل است که کیفیت آموزشی ما اینگونه است.
به گزارش خبرنگاران، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار گردید با بیان اینکه مدرسه پایگاه اصلی تعلیم و تربیت است گفت: آموزش و پرورش در تربیت خلاصه می گردد اما متاسفانه آنگونه که باید به امر تربیت نپرداخته ایم.
وی اضافه کرد: دانش و مهارت است که زمینه حرکت به سمت توسعه را فراهم می نماید و دانش یک سرمایه است.
وی با اشاره به موج سوم دانایی اظهار کرد: آفرینش دانش، پردازش اطلاعات و نوآوری و در مجموع مباحث نرم افزاری در این برهه حائز اهمیت است. سرمایه انسانی و تربیت انسانها بیش از هرچیز دیگری مهم است. توسعه رفتن به سمت یک جامعه انسانی است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از اشکالات این است که تقویت بعد تحلیلی ذهن رخ نمی دهد. اگر نتوانیم این مهم را در مدارس تقویت کنیم، توسعه هم رخ نمی دهد. افراد باید بر اساس زیسته انسانی تربیت شوند، یک علت تخریب محیط زیست این است که این تربیت اتفاق نمی افتد. باید نظام آموزشی انسان محور ایجاد گردد.
دانش آشتیانی با تاکید بر ضرورت حرکت از حافظه محوری به سمت دانش محوری و مدرسه محوری گفت: اهتمام به آموزش اندیشیدن و روش اندیشیدن و نه انتفال اندیشه ها باید اتفاق بیفتد. شخصیت افراد و شاکله وجودی آنها توسعه را به وجود می آورد و نه برعکس؛ بیشتر سرمایه گذاری های ما روی احتیاج انسانهاست در حالی که باید سرمایه گذاری روی خود انسانها باشد.
وی ادامه داد: معتقدم ما در آموزش و پرورش باید فکر دیگری بکنیم، اکنون مرتب به فکر ماهی دریافت هستیم و آن را توسعه می دهیم. راه این نیست و باید اندیشید که مدل فعلی تعلیم و تربیت درست است یا خیر؟.
دانش آشتیانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش و مسئولان نباید مدرسه داری نمایند گفت: همین عامل است که کیفیت آموزشی ما اینگونه است. در زمان حادثه پلاسکو وزیر بودم. می گفتند درباره آتش نشانها در کتاب درسی بنویسید، یکی می گفت درباره آب بنویسید، و.... بعد هم گفته می گردد حجم کتب فلان است. باید این رویه را تغییر دهید.
وی ادامه داد: فرآیندهای فعلی آموزش و پرورش معلم را پژوهنده بار نمی آورد. همه چیز را در قالب راهنمای معلم و... در اختیار معلم قرار می دهیم. وی چه زمانی می تواند پژوهش کند؟ تا زمانی که این فرایندها اصلاح نشوند معلم پژوهنده نمی گردد، دانش آموز هم پژوهنده نخواهد شد. آموزش و پرورش تماما مدارس را مدیریت می نماید و همه ضوابط از جمله ساعت رفت و آمد را برای وی معین می نماید.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم الگوی دانش آموز است اظهار کرد: معلم در درجه اول مربی تربیت است. معلم باید در طرح درسش، تربیت را به دانش آموزان در حوزه های مختلف منتقل کند.
وی با اشاره به مدیریت مدرسه گفت: اگر مدیر دستوری و اداری باشد، تربیت اتفاق نمی افتد. مدبر باید راهبر باشد.
دانش آشتیانی از فرایند برنامه درسی متمرکز انتقاد کرد و اضافه کرد: به عنوان مثال محیط آموزش دانش آموز سیستان و بلوچستانی با دانش آموز ساکن استانهای دیگر چون تهران و شیراز متفاوت است. وی باید شهر و منطقه خود را به خوبی بشناسد، تا زمانی که در کتاب درسی مثالها از مناطق شهری چون تهران و... است آن دانش آموز تمایل به شهرهای دیگر پیدا می نماید در حالی که باید ابتدا آداب و سنن منطقه خود را به خوبی بشناسد.
منبع: خبرگزاری ایسناparisro.ir: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه
italyro.ir: سفر به اروپای شگفت انگیز