احتیاج صنعت در مراکز علمی و تحقیقاتی قابل پاسخ گویی است

به گزارش راه ساری، خبرنگاران/زنجان دبیر انجمن شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان زنجان گفت: نیازهای صنعت در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی قابل پاسخ گویی است.

احتیاج صنعت در مراکز علمی و تحقیقاتی قابل پاسخ گویی است

محمدحسین رستم خانی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: انجمن های علمی و مهندسی باید به عنوان نهادی تاثیرگذار در عرصه علمی، پژوهشی و صنعتی به ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت یاری نموده و با توجه به شرایط کنونی کشور، همه ما موظفیم قدمی هر چند کوچک برای رشد و توسعه صنعت و اقتصاد برداشته و بدانیم بسیاری از نیازهای صنعت در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی قابل پاسخ گویی است.

این مسئول ادامه داد: تعداد زیادی از نیازهای امروز صنایع می تواند در قالب طرح های پژوهشی به کارگروه های موجود در انجمن های علمی ارجاع داده گردد تا در فضایی علمی و با استفاده از تجربه و علم اساتید و نیروی جوان و مستعد و حداقل هزینه، گره ای از صنعت مربوطه باز گردد.

وی افزود: در این ارتباط می توان به اجرای طرح تاپ توسط سازمان صمت اشاره نمود که یکی از مقدمات اجرای توانمندسازی نیروهای دانشگاهی با طرح های صنعتی در کشور است. این اقدام نه تنها به جوانان علاقه مند و خلاق دانشجو یاری می نماید تا برای وظایف خطیر آینده آماده شوند، بلکه استفاده ای بهینه از ظرفیت های موجود در دانشگاه با رویکرد توسعه صنعتی خواهد بود و به نوعی می توان گفت ارتباط دانشگاه و صنعت با تقویت انجمن های علمی، فنی و مهندسی (در داخل دانشگاه ها و انجمن های غیردولتی) محقق می گردد.

رستم خانی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور، توضیح داد: با توجه به تدوین اهداف کلان سند نقشه جامع علمی کشور در 8 بند، می توان دریافت که برای تحقق این اهداف و برآورده شدن چشم انداز علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی، همه نیروهای علمی کشور از جمله نهادهای غیردولتی و انجمن های علمی، دانشجویی، فنی و مهندسی باید برنامه ریزی لازم و کوشش کافی را در دستور کار خود قرار دهند.

دبیر انجمن شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان زنجان یادآور شد: صندلی انجمن های علمی را می توان به وسیله آنالیز راهبردها و اقدامات ملی مربوط به آن ها تبیین کرد. در راهبرد کلان سه توسعه علم و فناوری سند نقشه جامع علمی کشور، به ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای توانایی علمی، فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیت های شغلی اشاره شده است. برای تحقق این راهبرد، ساماندهی و رتبه بندی موثرتر انجمن های علمی و شرکت های دانش بنیان و موسسات پژوهشی غیردولتی و حمایت از ارجاع کار به آن ها پیشنهاد می گردد.

وی اعلام کرد: در راهبرد کلان چهار به ساماندهی و تقویت انجمن های علمی، فنی و جمعیت های علمی به منظور ایفای نقش مرجعیت دانشی و ارتقای مشارکت در تصمیم سازی ها و توسعه، ترویج و انتشار علم و فناوری اشاره شده است. در زیرمجموعه این راهبرد، طراحی ساز و کار لازم برای بهره مند ساختن سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های کلان کشور از پژوهش های تایید شده در مراجع معتبر علمی، از جمله فرهنگستان ها، موسسات و کانون های تفکر و انجمن های علمی مرتبط آمده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 7275

به "احتیاج صنعت در مراکز علمی و تحقیقاتی قابل پاسخ گویی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج صنعت در مراکز علمی و تحقیقاتی قابل پاسخ گویی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید