کوچکترین کشورهای دنیا

به گزارش راه ساری، در دنیا کشورهای مستقل بسیاری وجود دارند که مساحتشان، گاهی اوقات از یک شهر هم کوچک تر است. این کشورها معمولا حاصل جدا شدن از کشورهای دیگر بوده اند. کوچکترین کشورهای دنیا بعد از این که تصمیم به استقلال گرفتند، دولت جدیدی تشکیل دادند و امروزه، نام یک کشور را به خود اختصاص داده اند.

کوچکترین کشورهای دنیا

کشور مالت

این کشور که در یک جزیره در دریای مدیترانه واقع شده است، 316 کیلومتر مربع مساحت دارد. جمعیت مالت 450 هزار نفر است که نسبت به مساحتی که دارد، جزو کشورهای پرتراکم است. جمهوری مالت، از جزایر گوزو، مالت و کومینو تشکیل شده است. پایتخت مالت، شهر والتا است. این کشور در 80 کیلومتری جنوب ایتالیا واقع شده است. همسایه های آن، تونس، لیبی و ایتالیا است. والتا تنها 800 متر مساحت دارد و به عنوان کوچکترین پایتخت ملی در اتحادیه اروپا نیز شناخته می گردد. کشور مالت به خاطر آب های درخشان و سواحل سفید رنگش، جزو کشورهای توریستی و محبوب دنیا است.

کشور مالدیو

مالدیو به جزایر شگفت انگیزی که دارد، شهرت دارد. این کشور که یک مقصد لاکچری برای توریستان محسوب می گردد، در اقیانوس هند واقع شده است. مالدیو از آن دسته کشورهایی است که در گذشته به استعمار پرتغال، هلند و انگلیس درآمده است اما در سال 1965، به یک کشور مستقل تبدیل شده است. مساحت مالدیو تقریبا 300 کیلومتر است. جمعیت جمهوری مالدیو حدودا 428 هزار نفر است. پایتخت مالدیو، شهر ماله است که جمعیت آن حدودا 104 هزار نفر است.

جزایر مارشال

یکی دیگر از کوچکترین کشورهای دنیا که بسیار توریستی است، جزایر مارشال است. این کشور که در اقیانوس آرام قرار گرفته است، مساحتی حدود 181 کیلومتر مربع دارد. جزایر مارشال تا مدت ها تحت کنترل اسپانیا قرار داشت. بعد از مدتی به اشغال حکومت آلمان درآمد. در طی جنگ دنیای دوم، ژاپن به این جزایر آمد و مارشال را اشغال کرد. تا این که در سال 1986، جزایر مارشال به کشوری مستقل تبدیل شد. متاسفانه در این منطقه در قرن گذشته، بیش از 67 آزمایش شکافت هسته ای از سمت آمریکا صورت گرفته است. در جزایر مارشال، تنوع گونه های آبزی باورنکردنی است.

کشور لیختن اشتاین

لیختن اشتاین تنها کشوری است که به طور کامل در کوه های آلپ قرار گرفته و زبان مردم آن، آلمانی است. از آن جایی که هیچ فرودگاهی در این کشور وجود ندارد، سفر به آن کمی سخت است. اگر قصد سفر به لیختن اشتاین را دارید، به فرودگاه زوریخ بروید تا در نزدیکی این کشور، فرود بیایید. لیختن اشتاین با 160 کیلومتر مربع، سومین کشور کوچک در اروپا و ششمین کشور کوچک در دنیا است. سطح زندگی مردم لیختن اشتاین بسیار بالا است و نرخ بیکاری در این کشور، بسیار کم (حدودا 1.5 درصد) است. همه مردم این کشور تحصیل نموده هستند و صنعت توریستی در آن رونق دارد.

سان مارینو

سان مارینو با 61 کیلومتر مربع، به عنوان پنجمین کشور کوچک دنیا شناخته می گردد. سان مارینو کشوری ثروتمند است و از نظر سرانه فراوری ناخالص ملی، ثروت بسیاری کسب می نماید. با این که جمعیت آن تنها 30 هزار نفر است اما آن ها ادعا می نمایند که کشورشان، قدیمی ترین کشور دنیا است. قانون اساسی سان مارینو که در سال 1600 میلادی تصویب شده است، هنوز هم اجرا می گردد و این افتخار بزرگی برای مردم این کشور است. قدیمی ترین قانون اساسی ملی در دنیا که همچنان در حال انجام است، متعلق به سان مارینو است. سان مارینو در شبه جزیره ایتالیا واقع شده است و اولین کشور با حکومت جمهوری در دنیا است. پایین ترین نرخ بیکاری در دنیا نیز، متعلق به این کشور است.

تووالو

در لیست کوچکترین کشورهای دنیا چهارمین کشور، که مساحتی حدود 26 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 10 هزار نفر دارد، کشور تووالو است. این کشور که در گذشته به جزایر الیس هم شهرت داشت، در اقیانوس ارام و شمال شرقی استرالیا واقع شده است. تووالو موقعیت جغرافیایی خاصی دارد که منجر شده تا توریستان کمتری به این کشور سفر نمایند. سالانه کمتر از 2000 توریست به این کشور سفر می نمایند. کشوری که تنها یک بیمارستان دارد و از نظر جاذبه های طبیعی، غنی است.

نائورو

در اطراف استرالیا، بسیاری از کوچکترین کشورهای دنیا را مشاهده خواهید کرد. نائورو نیز یکی دیگر از این کشورها است که عنوان سومین کشور کوچک دنیا را به خود اختصاص داده است. کشوری که در دهه 1980، معادن فسفات آن، شهرت یافت اما امروز، جزیره ای آرام و دل انگیز است. مردم نائورو به علت عادت غذایی بدی که دارند، دچار اضافه وزن هستند. به این کشور، کشور چاق ترین افراد دنیا می گویند. جمعیت کشور نائورو حدودا 11000 نفر است. 97 درصد مردان نائورو و 93 درصد زنان آن ها، چاق هستند و یا از اضافه وزن رنج می برند. 40 درصد جمعیت نائورو، به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

مجله ابوذریون: مجله خبری و تحلیلی

مجله عکس: آشنایی با هنر عکاسی و تصویربرداری

منبع: سفرمی
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: rahesari.ir شناسه مطلب: 8899

به "کوچکترین کشورهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین کشورهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید